ДБЭТ улирлын нээлтийн тоглолтоо Ж.Бизегийн "Кармен" дуурь болон П.И.Чайковскийн "Хунт нуур" бүжгэн жүжгээр эхлэх гэж буй билээ. Бид өмнө нь "Кармен" дуурийн талаарх мэдээллийг уншигчдадаа хүргэсэн бол энэ удаа "Хунт нуур" бүжгэн жүжгийн тухай товчхон хүргэе. Дэлхийн хөгжмийн урлагийн хойморт залардаг Оросын сонгодог зохиолч Пётр Ильич Чайковскийг мэдэхгүй монгол хүн ховор байх.
Монголчууд бид түүний суут бүтээлүүдтэй 1963 оноос эхлэн илүү гүнзгий танилцах болсон билээ. 1963 онд ДБЭТ-д түүний "Римини Франческа" балет нь анх тавигдсан юм. Тэр цагаас хойш 1971 онд "Хунт нуур", 1983 онд "Шелкунчик", "1990 онд "Нойрсож буй гүнж" бүжгэн жүжгүүдийг нь тус театр үзэгч олны хүртээл болгосон юм. Монголд анх тавигдсанаасаа хойш гучин долоо дахь жилтэйгээ золгож буй энэ балетын гол дүрүүдэд манай театрын нүүр царай болсон олон олон бүжигчид тоглосон.
Гэвч үе үеийн олон бүжигчин энэ жүжигт тоглосон гэхээс илүүтэй "Хунт нуур" бол Монголын театрт шилдэг бүжигчдийг төрүүлж өгсөн жүжиг гэвэл шударга үнэнд нийцэх юм. Тэр дундаас үнэхээр онцгой нь төрийн шагналт, ардын жүжигчин, зууны манлай балетын бүжигчин Ю.Оюун. Сод авьяас, төгс ур чадвар нь Ю.Оюун гуайг сонгодог урлагийн ертөнцөд нэгэн зууныг эзэлсэн их бүжигчин болгосон хэдий ч монголчууд түүнийг "Хунт нуур"-ын цагаан хунд бүжиглэснээр нь зүрх сэтгэлдээ үүрд авч үлдсэн гэж болно.
Тэрбээр өөрийн ур чадвар, төгс эмэгтэй хүний дүр, балетад өгсөн зүрх сэтгэл энэ бүгдийгээ цагаан хун-Одеттаг тайзнаа амилуулахад зориулсан байдаг. Тиймээс дэлхийн театруудын чансааг тодорхойлдог энэ сонгодог бүтээлийг Ю.Оюун гуай монголчуудынхаа оюун, сэтгэлд тодхон бичиж үлдээсэн хүн юм.
"Хунт нуур"-ын хамгийн гол бахархал бол бүх дэлхийн театруудад сонгодог балетын үлгэр жишээ болон тогтсон явдал. Энэ үүднээсээ өнөө хэр балетын бүжигчдийн хувьд нэр төрийн баталгаа нь болсоор байна. Өөрөөр хэлбэл, цагаан хун буюу Одеттад бүжиглээгүй бол сайн балетчин гэж үзэхэд хангалтгүй ийм цензур аль ч улсын театрт бий. 1971 онд анх тавигдсанаас нь хойш ДБЭТ-ын гоцлол бүжигчид олонхи нь "Хунт нуур"-т бүжиглэсэн бол гавьяат жүжигчин цолыг мөн л энэ жүжигт хэрхэн бүжиглэснээр нь үнэлэн олгодог уламжлалтай гэж болно. Энэ бүжгийн жүжгийг анх төрийн шагналт Б.Жамьяндагва тайзнаа тавьсан. Бас ийм нэгэн барим тавим яриа хажуугаар нь яригддаг.
П.И.Чайковскийн "Хунт нуур" бүжгэн жүжгийг анх Монголын театрын тайзнаа тавихаар орос мэргэжилтэн иржээ. Тэр мэргэжилтэнд "Хунт нуур"-ын амин сүнс болсон цагаан хунгийн дүрийг бүтээж чадах бүжигчин "хэрэгтэй" болж. Хэн нэгэн аятайхан бүжиглэчихээр дурын нэгнийг сонгох нь дэндүү бүдүүлэг хэрэг болох нь мэдээж л дээ. Тэрбээр театрт Ю.Оюуныг хараад анхны харцаар л олзолсон байдаг. Орос мэргэжилтэн түүнийг хараад шууд "Миний цагаан хун энэ байна. Олчихлоо" гэж дуу алдсан гэдэг. Энэ яриа өнөөг хүртэл ам дамжин яригддаг юм. Нэн түрүүнд Ю.Оюуны ер бусын уран гар түүний анхаарлыг онц ихээр татсан гэдэг. "Хунт нуур" балет ингэж Монголд анх тавигдаж, Оюун хэмээх агуу бүжигчин өөрийн бүтээсэн "Одетта"-гийнхаа дүрээр үзэгч олны сэтгэлд домгийн баатар мэт мөнхрөн үлдсэн түүхтэй.
Пётр Ильич Чайковский энэ бүжгэн жүжгээ 1875-1876 онд бичсэн. Үзэсгэлэнт гүнж Одеттагийн тухай Германы эртний домгоос сэдэвлэн бичсэн ийм жүжиг юм. Дэлхийд анх 1877 оны хоёрдугаар сард бүжиг дэглээч Юлий Райзингер гэж герман хүний найруулгаар, "Хунгийн нуур" нэртэйгээр Москвагийн Их театрт тавигдсан байдаг. Харамсалтай нь эхний жилдээ олигтой амжилтад хүрээгүй гэдэг. Удирдаач нар болон бүжигчид, мөн үзэгчид ч уг балетыг хөгжмийн хувьд ихээхэн ярвигтай хүнд, бүжиглэхэд ч хэцүү байна гэж үзэцгээсэн тухай судлаачид тэмдэглэсэн байх юм. Харин Чайковскийг нас барсны дараа бүжгэн жүжгийг нь1895 оны нэгдүгээр сард Санкт- Петербург дэх Маринскийн театрт шинээр найруулан тавьсан байдаг. Чайковскийн эх бүтээлийг Петербургийн "Балет империал театр"-ын ерөнхий найруулагч, хөгжмийн зохиолч Рикардо Дриго, алдарт бүжиг дэглээч Мариус Петипа, Лев Иванов нар бүжиг дэглэлт болон хөгжмийн аль аль талаас нь засварлан шинээр найруулан тавьсан нь дэлхийн театруудын тайзыг байлдан дагуулсан байна.
Чайковскийн Одетта бол эмгэнэлтэй боловч төгс төгөлдөр хайр дурлалын бэлгэдэл юм. Суут зохиолчийн уран бүтээлээрээ бий болгосон хайр дурлал, шударга ёсны бэлгэдэл, төгс төгөлдөр эмэгтэйн дүр ийнхүү Oдеттагаар эхлээд цаашид Жульетта, Ундина, Катарина, Франческа, Татьяна гэхчилэн үргэлжилсэн байдаг. Эдгээрээс Монголын үзэгчид "Евгений Онегин" дуурийн Татьянаг нь сайн мэдэх билээ. Харин "Римини Франческа" балетыг жараад онд тайзнаа тавьснаас нь хойш төдийлөн дахин тоглоогүй тул өнөөгийн үзэгчид сайн мэддэггүй.
Дэлхийн үзэгчид, хөгжим судлаачдын шагшин буй "Хунт нуур" юугаараа агуу вэ? Гэнэн боловч байж болох энэ асуултад цөөн үгээр хариулахыг оролдоцгооё.
П.И.Чайковскийн бүтээсэн үзэсгэлэнт бүсгүйчүүдийн дүр бүгдээрээ хүн төрөлхтний оюун санааны ертөнц дэх гоо сайхны хамгийн эвдэгдэшгүй төрх гэдэг. Тэгвэл Хунт нуур"-ын ханхүү Зигфридийг Оросын балетад орж ирсэн эрчүүдийн цоо шинэ дүр гэж судлаачид үздэг. "Хунт нуур" бол XIX зууны романтик балетын бүхий л баялаг үнэ цэнийг бүрэн цогцлоосон бөгөөд XX зууны театрын хөгжлийг тодорхойлж буй жүжиг юм. Алдарт бүжиг дэглээчид болох Петипа, Иванов нар "Хунт нуур"-ыг шинээр найруулан өөрчлөхдөө Одеттагийн бүжигт техникийн олон шинэ шийдлүүдийг оруулж өгсөн нь үе үеийн бүжигчин охидын зүрх сэтгэлийг соронздон татах болсон байна.
Түүнчлэн жүжгийн хөгжмийн хамгийн гэгээн тунгалаг, аз жаргалтай, хөхиүн хөгжилтэй хэсэг болох дөрвөн хунгийн бүжиг үзэгчдийн сэтгэлд тодоос тод үлддэг. Энэ дөрвөн хунгийн бүжиг бяцхан охидын хувьд бүжигчин болох мөрөөдлийнх нь жигүүр болж байдаг гэлтэй. Жаахан охиноо театрт дагуулаад нэг очоорой. Тэр дөрвөн хун хэрхэн аз жаргалтайгаар бүжихийг хараад ямар ч охин хүсэл мөрөөдлөө тэдэнтэй заавал холбодог юм шүү. Энэ бол Чайковскийн балетын бас нэгэн ид шид билээ.
Н.Пагма
ДБЭТ улирлын нээлтийн тоглолтоо Ж.Бизегийн "Кармен" дуурь болон П.И.Чайковскийн "Хунт нуур" бүжгэн жүжгээр эхлэх гэж буй билээ. Бид өмнө нь "Кармен" дуурийн талаарх мэдээллийг уншигчдадаа хүргэсэн бол энэ удаа "Хунт нуур" бүжгэн жүжгийн тухай товчхон хүргэе. Дэлхийн хөгжмийн урлагийн хойморт залардаг Оросын сонгодог зохиолч Пётр Ильич Чайковскийг мэдэхгүй монгол хүн ховор байх.
Монголчууд бид түүний суут бүтээлүүдтэй 1963 оноос эхлэн илүү гүнзгий танилцах болсон билээ. 1963 онд ДБЭТ-д түүний "Римини Франческа" балет нь анх тавигдсан юм. Тэр цагаас хойш 1971 онд "Хунт нуур", 1983 онд "Шелкунчик", "1990 онд "Нойрсож буй гүнж" бүжгэн жүжгүүдийг нь тус театр үзэгч олны хүртээл болгосон юм. Монголд анх тавигдсанаасаа хойш гучин долоо дахь жилтэйгээ золгож буй энэ балетын гол дүрүүдэд манай театрын нүүр царай болсон олон олон бүжигчид тоглосон.
Гэвч үе үеийн олон бүжигчин энэ жүжигт тоглосон гэхээс илүүтэй "Хунт нуур" бол Монголын театрт шилдэг бүжигчдийг төрүүлж өгсөн жүжиг гэвэл шударга үнэнд нийцэх юм. Тэр дундаас үнэхээр онцгой нь төрийн шагналт, ардын жүжигчин, зууны манлай балетын бүжигчин Ю.Оюун. Сод авьяас, төгс ур чадвар нь Ю.Оюун гуайг сонгодог урлагийн ертөнцөд нэгэн зууныг эзэлсэн их бүжигчин болгосон хэдий ч монголчууд түүнийг "Хунт нуур"-ын цагаан хунд бүжиглэснээр нь зүрх сэтгэлдээ үүрд авч үлдсэн гэж болно.
Тэрбээр өөрийн ур чадвар, төгс эмэгтэй хүний дүр, балетад өгсөн зүрх сэтгэл энэ бүгдийгээ цагаан хун-Одеттаг тайзнаа амилуулахад зориулсан байдаг. Тиймээс дэлхийн театруудын чансааг тодорхойлдог энэ сонгодог бүтээлийг Ю.Оюун гуай монголчуудынхаа оюун, сэтгэлд тодхон бичиж үлдээсэн хүн юм.
"Хунт нуур"-ын хамгийн гол бахархал бол бүх дэлхийн театруудад сонгодог балетын үлгэр жишээ болон тогтсон явдал. Энэ үүднээсээ өнөө хэр балетын бүжигчдийн хувьд нэр төрийн баталгаа нь болсоор байна. Өөрөөр хэлбэл, цагаан хун буюу Одеттад бүжиглээгүй бол сайн балетчин гэж үзэхэд хангалтгүй ийм цензур аль ч улсын театрт бий. 1971 онд анх тавигдсанаас нь хойш ДБЭТ-ын гоцлол бүжигчид олонхи нь "Хунт нуур"-т бүжиглэсэн бол гавьяат жүжигчин цолыг мөн л энэ жүжигт хэрхэн бүжиглэснээр нь үнэлэн олгодог уламжлалтай гэж болно. Энэ бүжгийн жүжгийг анх төрийн шагналт Б.Жамьяндагва тайзнаа тавьсан. Бас ийм нэгэн барим тавим яриа хажуугаар нь яригддаг.
П.И.Чайковскийн "Хунт нуур" бүжгэн жүжгийг анх Монголын театрын тайзнаа тавихаар орос мэргэжилтэн иржээ. Тэр мэргэжилтэнд "Хунт нуур"-ын амин сүнс болсон цагаан хунгийн дүрийг бүтээж чадах бүжигчин "хэрэгтэй" болж. Хэн нэгэн аятайхан бүжиглэчихээр дурын нэгнийг сонгох нь дэндүү бүдүүлэг хэрэг болох нь мэдээж л дээ. Тэрбээр театрт Ю.Оюуныг хараад анхны харцаар л олзолсон байдаг. Орос мэргэжилтэн түүнийг хараад шууд "Миний цагаан хун энэ байна. Олчихлоо" гэж дуу алдсан гэдэг. Энэ яриа өнөөг хүртэл ам дамжин яригддаг юм. Нэн түрүүнд Ю.Оюуны ер бусын уран гар түүний анхаарлыг онц ихээр татсан гэдэг. "Хунт нуур" балет ингэж Монголд анх тавигдаж, Оюун хэмээх агуу бүжигчин өөрийн бүтээсэн "Одетта"-гийнхаа дүрээр үзэгч олны сэтгэлд домгийн баатар мэт мөнхрөн үлдсэн түүхтэй.
Пётр Ильич Чайковский энэ бүжгэн жүжгээ 1875-1876 онд бичсэн. Үзэсгэлэнт гүнж Одеттагийн тухай Германы эртний домгоос сэдэвлэн бичсэн ийм жүжиг юм. Дэлхийд анх 1877 оны хоёрдугаар сард бүжиг дэглээч Юлий Райзингер гэж герман хүний найруулгаар, "Хунгийн нуур" нэртэйгээр Москвагийн Их театрт тавигдсан байдаг. Харамсалтай нь эхний жилдээ олигтой амжилтад хүрээгүй гэдэг. Удирдаач нар болон бүжигчид, мөн үзэгчид ч уг балетыг хөгжмийн хувьд ихээхэн ярвигтай хүнд, бүжиглэхэд ч хэцүү байна гэж үзэцгээсэн тухай судлаачид тэмдэглэсэн байх юм. Харин Чайковскийг нас барсны дараа бүжгэн жүжгийг нь1895 оны нэгдүгээр сард Санкт- Петербург дэх Маринскийн театрт шинээр найруулан тавьсан байдаг. Чайковскийн эх бүтээлийг Петербургийн "Балет империал театр"-ын ерөнхий найруулагч, хөгжмийн зохиолч Рикардо Дриго, алдарт бүжиг дэглээч Мариус Петипа, Лев Иванов нар бүжиг дэглэлт болон хөгжмийн аль аль талаас нь засварлан шинээр найруулан тавьсан нь дэлхийн театруудын тайзыг байлдан дагуулсан байна.
Чайковскийн Одетта бол эмгэнэлтэй боловч төгс төгөлдөр хайр дурлалын бэлгэдэл юм. Суут зохиолчийн уран бүтээлээрээ бий болгосон хайр дурлал, шударга ёсны бэлгэдэл, төгс төгөлдөр эмэгтэйн дүр ийнхүү Oдеттагаар эхлээд цаашид Жульетта, Ундина, Катарина, Франческа, Татьяна гэхчилэн үргэлжилсэн байдаг. Эдгээрээс Монголын үзэгчид "Евгений Онегин" дуурийн Татьянаг нь сайн мэдэх билээ. Харин "Римини Франческа" балетыг жараад онд тайзнаа тавьснаас нь хойш төдийлөн дахин тоглоогүй тул өнөөгийн үзэгчид сайн мэддэггүй.
Дэлхийн үзэгчид, хөгжим судлаачдын шагшин буй "Хунт нуур" юугаараа агуу вэ? Гэнэн боловч байж болох энэ асуултад цөөн үгээр хариулахыг оролдоцгооё.
П.И.Чайковскийн бүтээсэн үзэсгэлэнт бүсгүйчүүдийн дүр бүгдээрээ хүн төрөлхтний оюун санааны ертөнц дэх гоо сайхны хамгийн эвдэгдэшгүй төрх гэдэг. Тэгвэл Хунт нуур"-ын ханхүү Зигфридийг Оросын балетад орж ирсэн эрчүүдийн цоо шинэ дүр гэж судлаачид үздэг. "Хунт нуур" бол XIX зууны романтик балетын бүхий л баялаг үнэ цэнийг бүрэн цогцлоосон бөгөөд XX зууны театрын хөгжлийг тодорхойлж буй жүжиг юм. Алдарт бүжиг дэглээчид болох Петипа, Иванов нар "Хунт нуур"-ыг шинээр найруулан өөрчлөхдөө Одеттагийн бүжигт техникийн олон шинэ шийдлүүдийг оруулж өгсөн нь үе үеийн бүжигчин охидын зүрх сэтгэлийг соронздон татах болсон байна.
Түүнчлэн жүжгийн хөгжмийн хамгийн гэгээн тунгалаг, аз жаргалтай, хөхиүн хөгжилтэй хэсэг болох дөрвөн хунгийн бүжиг үзэгчдийн сэтгэлд тодоос тод үлддэг. Энэ дөрвөн хунгийн бүжиг бяцхан охидын хувьд бүжигчин болох мөрөөдлийнх нь жигүүр болж байдаг гэлтэй. Жаахан охиноо театрт дагуулаад нэг очоорой. Тэр дөрвөн хун хэрхэн аз жаргалтайгаар бүжихийг хараад ямар ч охин хүсэл мөрөөдлөө тэдэнтэй заавал холбодог юм шүү. Энэ бол Чайковскийн балетын бас нэгэн ид шид билээ.
Н.Пагма