“Хиймэл оюунаар дээд боловсролын экосистемийг дэмжих нь” сэдэвт Зүүн Азийн дээд төвшний бодлогын хэлэлцүүлэг өнөөдөр боллоо. Үйл ажиллагаанд бүс нутгийн болон дэлхийн 10 гаруй орны 200 гаруй төлөөлөгч оролцов.
Хэлэлцүүлэг дээд боловсролын салбарт хиймэл оюун ухааныг нэвтрүүлэх боломж, сорилтыг хэлэлцэж, амжилттай хэрэгжиж буй сайн туршлагыг хуваалцан, төр, хувийн хэвшил, боловсролын байгууллагуудын хамтын ажиллагааг гүнзгийрүүлэхэд чиглэсэн юм.
Монгол Улс боловсролын нөөцийн тэгш бус хуваарилалт, багш нарын мэдээллийн технологийн мэдлэг чадварын хомсдолыг хиймэл оюун ухааны тусламжтайгаар даван туулахын тулд бодлогын төвшний илүү тодорхой стратеги шаардлагатай байгааг онцлов.
ШУТИС-ийн Удирдах зөвлөлийн дарга Д.Гантулга хэлэхдээ, ШУТИС ЮНЕСКО-ийн Дээд боловсролын инновацын олон улсын төвд гишүүнээр элссэн нь бидний хувьд том алхам. Бид бүс нутгийн төв болж ажиллах боломжтой. Хиймэл оюун ухааныг дипломын ажил шалгах, үнэлгээ хийх болон суралцагчдад дэмжлэгт болгон ашиглах боломжтой. Харин үүний тулд багш нарыг системтэй, шат дараалсан сургалтаар бэлтгэх шаардлагатай гэв.
ЮНЕСКО-ийн Дээд боловсролын инновацын олон улсын төвөөс бүс нутгийн их, дээд сургуулийн багш нарт AI-ийн чиглэлээр богино хугацааны сургалт зохион байгуулж, их сургуулийн 120 гаруй багшийг чадавхжуулжээ. Энэ нь дижитал шилжилтийг дэмжих анхны томоохон алхмуудын нэг бөгөөд Монгол Улс ийм төрлийн хөтөлбөрийг дотооддоо тогтвортой хэрэгжүүлэх бүрэн боломжтой гэв.
Хуралд оролцсон БНХАУ-ын “POCY Group” нь хиймэл оюун ухааныг дээд боловсролын системд нэвтрүүлж буй олон улсын жишиг байгууллага юм.
Тодруулбал, 150 гаруй км² талбайг хамарсан төсөл хэрэгжүүлж, нийт 170 тэрбум юанийн хөрөнгө оруулалт хийн, өндөр төвшний 10 мэргэжлийн сургууль байгуулж, 100,000 гаруй оюутныг сургажээ. Төгсөгчдийн тогтвортой ажил эрхлэлтийн төвшин 98 хувиас дээш үзүүлэлттэй байгаа гэв.
POCY группийн ерөнхийлөгч ноён Яо И Чүний илтгэлд онцолсноор, тус байгууллага нь ЮНЕСКО-гийн Хятадад байгуулсан цорын ганц Дэлхийн мэргэжлийн боловсрол, сургалтын төвийг удирдан ажиллуулдаг. “Жиангу” сайн үйлсийн сангаар дамжуулан Хунань мужийн нэгэн тойрогт 10 сая юанийн хандив өргөж, хөдөөгийн оюутнуудад их сургуульд үнэгүй сурах боломжийг олгожээ.
Тус байгууллагаас “10-100-1000-10,000” хөтөлбөрийг хэрэгжүүлж эхэлсэн аж. Ийн таван жилийн хугацаанд 100,000 залууг хөдөлмөрийн зах зээлд эрэлттэй ур чадвараар сургаж, ажлын байранд зуучлах, 100 сургуультай хамтран инновацлаг сургалтын загварыг нэвтрүүлэх, дотоодын болон олон улсын хэрэглээний чиг хандлагад нийцсэн дээд болон мэргэжлийн боловсролын байгууллагуудтай тогтвортой хамтран ажиллах зорилт тавьжээ.
Мөн “Нэг бүс, нэг зам” санаачилгын хүрээнд Зүүн Өмнөд Азид гадаад сургалтын 10 бааз байгуулах, олон улсын дижитал боловсролын нэгдсэн платформ хөгжүүлэх, хурал, үзэсгэлэн, тэмцээн зэрэг арга хэмжээг ашиглан дижитал ур чадварыг дэлхийн хэмжээнд хөгжүүлэхийг зорьж байна гэв.
Монгол Улс, ЮНЕСКО болон POCY группийн хамтын ажиллагаа нь шийдлүүдэд төвлөрч, дээд боловсролын системийг хиймэл оюун ухаанд суурилсан, хүртээмжтэй, чанартай, олон улсын чиг хандлагад нийцсэн шинэ шат ахиулах эхлэлийг тавьж байна.
Хэлэлцүүлгийн үр дүнд AI-д суурилсан дээд боловсролын хөгжлийн хөтөлбөрийг тодорхойлж, багш, удирдлагын дижитал чадавхыг нэмэгдүүлэн, Монгол улсыг бүс нутгийн инновацын төв болгон хөгжүүлэх аж.
“Хиймэл оюунаар дээд боловсролын экосистемийг дэмжих нь” сэдэвт Зүүн Азийн дээд төвшний бодлогын хэлэлцүүлэг өнөөдөр боллоо. Үйл ажиллагаанд бүс нутгийн болон дэлхийн 10 гаруй орны 200 гаруй төлөөлөгч оролцов.
Хэлэлцүүлэг дээд боловсролын салбарт хиймэл оюун ухааныг нэвтрүүлэх боломж, сорилтыг хэлэлцэж, амжилттай хэрэгжиж буй сайн туршлагыг хуваалцан, төр, хувийн хэвшил, боловсролын байгууллагуудын хамтын ажиллагааг гүнзгийрүүлэхэд чиглэсэн юм.
Монгол Улс боловсролын нөөцийн тэгш бус хуваарилалт, багш нарын мэдээллийн технологийн мэдлэг чадварын хомсдолыг хиймэл оюун ухааны тусламжтайгаар даван туулахын тулд бодлогын төвшний илүү тодорхой стратеги шаардлагатай байгааг онцлов.
ШУТИС-ийн Удирдах зөвлөлийн дарга Д.Гантулга хэлэхдээ, ШУТИС ЮНЕСКО-ийн Дээд боловсролын инновацын олон улсын төвд гишүүнээр элссэн нь бидний хувьд том алхам. Бид бүс нутгийн төв болж ажиллах боломжтой. Хиймэл оюун ухааныг дипломын ажил шалгах, үнэлгээ хийх болон суралцагчдад дэмжлэгт болгон ашиглах боломжтой. Харин үүний тулд багш нарыг системтэй, шат дараалсан сургалтаар бэлтгэх шаардлагатай гэв.
ЮНЕСКО-ийн Дээд боловсролын инновацын олон улсын төвөөс бүс нутгийн их, дээд сургуулийн багш нарт AI-ийн чиглэлээр богино хугацааны сургалт зохион байгуулж, их сургуулийн 120 гаруй багшийг чадавхжуулжээ. Энэ нь дижитал шилжилтийг дэмжих анхны томоохон алхмуудын нэг бөгөөд Монгол Улс ийм төрлийн хөтөлбөрийг дотооддоо тогтвортой хэрэгжүүлэх бүрэн боломжтой гэв.
Хуралд оролцсон БНХАУ-ын “POCY Group” нь хиймэл оюун ухааныг дээд боловсролын системд нэвтрүүлж буй олон улсын жишиг байгууллага юм.
Тодруулбал, 150 гаруй км² талбайг хамарсан төсөл хэрэгжүүлж, нийт 170 тэрбум юанийн хөрөнгө оруулалт хийн, өндөр төвшний 10 мэргэжлийн сургууль байгуулж, 100,000 гаруй оюутныг сургажээ. Төгсөгчдийн тогтвортой ажил эрхлэлтийн төвшин 98 хувиас дээш үзүүлэлттэй байгаа гэв.
POCY группийн ерөнхийлөгч ноён Яо И Чүний илтгэлд онцолсноор, тус байгууллага нь ЮНЕСКО-гийн Хятадад байгуулсан цорын ганц Дэлхийн мэргэжлийн боловсрол, сургалтын төвийг удирдан ажиллуулдаг. “Жиангу” сайн үйлсийн сангаар дамжуулан Хунань мужийн нэгэн тойрогт 10 сая юанийн хандив өргөж, хөдөөгийн оюутнуудад их сургуульд үнэгүй сурах боломжийг олгожээ.
Тус байгууллагаас “10-100-1000-10,000” хөтөлбөрийг хэрэгжүүлж эхэлсэн аж. Ийн таван жилийн хугацаанд 100,000 залууг хөдөлмөрийн зах зээлд эрэлттэй ур чадвараар сургаж, ажлын байранд зуучлах, 100 сургуультай хамтран инновацлаг сургалтын загварыг нэвтрүүлэх, дотоодын болон олон улсын хэрэглээний чиг хандлагад нийцсэн дээд болон мэргэжлийн боловсролын байгууллагуудтай тогтвортой хамтран ажиллах зорилт тавьжээ.
Мөн “Нэг бүс, нэг зам” санаачилгын хүрээнд Зүүн Өмнөд Азид гадаад сургалтын 10 бааз байгуулах, олон улсын дижитал боловсролын нэгдсэн платформ хөгжүүлэх, хурал, үзэсгэлэн, тэмцээн зэрэг арга хэмжээг ашиглан дижитал ур чадварыг дэлхийн хэмжээнд хөгжүүлэхийг зорьж байна гэв.
Монгол Улс, ЮНЕСКО болон POCY группийн хамтын ажиллагаа нь шийдлүүдэд төвлөрч, дээд боловсролын системийг хиймэл оюун ухаанд суурилсан, хүртээмжтэй, чанартай, олон улсын чиг хандлагад нийцсэн шинэ шат ахиулах эхлэлийг тавьж байна.
Хэлэлцүүлгийн үр дүнд AI-д суурилсан дээд боловсролын хөгжлийн хөтөлбөрийг тодорхойлж, багш, удирдлагын дижитал чадавхыг нэмэгдүүлэн, Монгол улсыг бүс нутгийн инновацын төв болгон хөгжүүлэх аж.