gogo logo
  •  Мэдээ  
    •   Улс төр
    •   Эдийн засаг
    •   Эрүүл мэнд
    •   Соёл урлаг
    •   Спорт
    •   Нийгэм
    •   Бизнес
    •   Боловсрол
    •   Дэлхийд
    •   Технологи
    •   GOGO тойм
    •   SOS
    •   Нягтлав
    •   Мэддэг мэдээлдэг байя
    •   Мөрөөдлийнхөө зүг
    •   Ногоон дэлхий
  •  GoGo булан  
    •   GoGo Cafe
    •   Гарааны бизнес
    •   Соёлын довтолгоо
    •   СEO
    •   Элчин сайд
    •   GoGo асуулт
    •   МЕГА ТӨСӨЛ
    •   ГУТАЛ
    •   Хүний түүх
    •   35 мм-ийн дуранд
    •   Гаднынхны нүдээр Монгол
    •   Маргааш ажилтай
  •  Үзэх  
    •   Фото
    •   Видео
    •   Зурган өгүүлэмж
  •  Хэв маяг  
    •   Подкаст
    •   Хүмүүс
    •   Гэртээ тогооч
    •   Аялал
    •   Зөвлөгөө
    •   Хоолзүйч
    •   Миний санал болгох кино
    •   Миний санал болгох ном
  • English
  • Цаг агаар
     30
  • Зурхай
     6.26
  • Валютын ханш
    $ | 3580₮
Цаг агаар
 30
Зурхай
 6.26
Валютын ханш
$ | 3580₮
  • Мэдээ 
    • Улс төр
    • Эдийн засаг
    • Эрүүл мэнд
    • Соёл урлаг
    • Спорт
    • Нийгэм
    • Бизнес
    • Боловсрол
    • Дэлхийд
    • Технологи
    • GOGO тойм
    • SOS
    • Нягтлав
    • Мэддэг мэдээлдэг байя
    • Мөрөөдлийнхөө зүг
    • Ногоон дэлхий
  • GoGo булан 
    • GoGo Cafe
    • Гарааны бизнес
    • Соёлын довтолгоо
    • СEO
    • Элчин сайд
    • GoGo асуулт
    • МЕГА ТӨСӨЛ
    • ГУТАЛ
    • Хүний түүх
    • 35 мм-ийн дуранд
    • Гаднынхны нүдээр Монгол
    • Маргааш ажилтай
  • Үзэх  LIVE 
    • Фото
    • Видео
    • Зурган өгүүлэмж
  • Хэв маяг 
    • Подкаст
    • Хүмүүс
    • Гэртээ тогооч
    • Аялал
    • Зөвлөгөө
    • Хоолзүйч
    • Миний санал болгох кино
    • Миний санал болгох ном
  • English
gogo logo   Бидний тухай gogo logo Сурталчилгаа байршуулах gogo logo Редакцийн ёс зүй gogo logo Нууцлалын бодлого gogo logo Холбоо барих
gogo logo
Цаг агаар
 30
Зурхай
 6.26
Валютын ханш
$ | 3580₮
icon Онцлох
icon Шинэ
icon Тренд
  Буцах

"Евразийн эдийн засгийн холбоотой гэрээ хийвэл 200 мянган хүн ажилгүй болно"

Бизнес
2024-12-12
12
Twitter logo
12
Twitter logo
Бизнес
2024-12-12
"Евразийн эдийн засгийн холбоотой гэрээ хийвэл 200 мянган хүн ажилгүй болно"

Хүнсний салбарын Мэргэжлийн Холбоод нэгдэн БНСУ-тай Эдийн засгийн түншлэлийн хэлэлцээр, Евразийн эдийн засгийн холбоо, түүний гишүүн улсууд болон Монгол Улс хоорондын чөлөөт худалдааны түр/завсрын гэрээг хойшлуулах, зогсоох тухай шаардлага хүргүүлжээ. Уг шаардлагад:

"Монгол Улс БНСУ-тай эдийн засгийн түншлэлийн хэлэлцээр, Евразийн эдийн засгийн холбоо болон түүний гишүүн улсууд болох Бүгд Найрамдах Армени Улс, Бүгд Найрамдах Беларусь Улс, Бүгд Найрамдах Казахстан Улс, Бүгд Найрамдах Киргиз Улс, Оросын Холбооны Улсуудтай худалдааны түр/завсрын гэрээ байгуулахаар ажиллаж байна.

Энэ нь эдийн засаг, дотоодын үйлдвэрлэлийн хөгжил, цаашлаад үндэсний аюулгүй байдалд ихээхэн эрсдэл учруулах тул хэлэлцээрийг зогсоох, хойшлуулах шаардлага хүргүүлж байна.

Олон улсын жишгээр энэ төрлийн гэрээ хэлэлцээрийг дотоод үйлдвэрлэлээ импортын өндөр татвараар хамгаалсан, өндөр хөгжилтэй орнууд хөгжил буурай орнуудаас татах түүхий эдээ таатай нөхцөлөөр нэмэх зорилгоор хийдэг. Гэтэл манай тохиолдолд аль хэдийнээ Монголд үйлдвэрлэж чадаж байгаа, дотоодын хэрэглээгээ хангаж байгаа бэлэн бүтээгдэхүүний нэр төрлийг импортын тарифын хөнгөлөлтөд хамруулжээ.

Энэ нь дотоодын үйлдвэрлэл хамгаалалтгүй болж, гаднын импортлогчдоос хамааралтай болох бодит эрсдэл.

Хүнсний салбар бол Монгол улсын эдийн засгийг солонгоруулах, уул уурхайн салбараас хараат бус байдлыг хангах түлхүүр. Хөдөлмөр эрхэлж буй нийт хүн амын 50 орчим хувийг хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбар шууд, шууд бусаар ажлын байраар хангаж байна.

Монгол улсын газар тариалангийн салбарт байгаа 1500 гаруй аж ахуй нэгж, 30 гаруй тариаланч, 200 мянга гаруй малчин өрхийн орлого, амьжиргаа энэ салбараас хамаардаг.

Гэвч дээрх хэлэлцээрүүдийн дагуу БНСУ, ЕЭЗХ-ны гишүүн улс орнуудад тарифын хөнгөлөлтөөр давуу байдал бий болгосноор экспортод бэлэн биш байгаа хүнсний салбар нөгөө талын зах зээлээс хэт хамааралтай болохоор байгаа юм. Үүнийг харгалзан дээрх хэлэлцээрүүдийг зогсоох, хойшлуулахыг хүнсний салбарын мэргэжлийн холбоод нэгдэн шаардлага хүргүүлжээ.

ХАВСРАЛТ

Монгол Улсын Их Хурлын 2010 оны 48 дугаар тогтоолоор Монгол улсын Үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлалыг батлан дараах зүйлсийг тусгасан:

  • Хүн амын амьдралын үндсэн хэрэгцээ, эдийн засгийн бие даасан, хэвийн үйл ажиллагааг хангах, үндэсний орлогыг бүрдүүлэх, үндэсний аюулгүй байдлыг баталгаажуулахад стратегийн ач холбогдолтой эрдэс баялаг, хүнс, хөдөө аж ахуй, эрчим хүч, зам, тээвэр, мэдээлэл, харилцаа холбоо, санхүүгийн салбарыг олон улс, Европын Холбооны стандартад нийцүүлэн хөгжүүлэх;
  • Гадаад худалдааны алдагдлыг багасгаж, тарифын болон тарифын бус арга хэрэгслийг дотоодын үйлдвэрлэлийг дэмжих зорилгоор зохистой хэрэглэх /Стратегийн бараа, түүхий эдээр үндэсний үйлдвэрлэлийг найдвартай хангах/
  • Дотоодын үйлдвэрлэл, зах зээлийг хамгаалах, дэмжих эрх зүйн орчныг бий болгох;

Эдгээр зүйлсийг чухалчлан үзэхгүйгээр дээрх хэлэлцээрүүдийг байгуулах нь манай улсын үндэсний аюулгүй байдалд сөргөөр нөлөөлж болзошгүйг анхаарч үзэх зайлшгүй шаардлагатай юм.

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх ирэх таван жилд гол 19 нэр төрлийн хүнсний бүтээгдэхүүнээр дотоодын хэрэгцээгээ бүрэн хангах (100%) түүхэн шийдвэрийг гаргаж, 2022 оны 5 дугаар сарын 13-ны өдөр “ХҮНСНИЙ ХАНГАМЖ, АЮУЛГҮЙ БАЙДАЛ” үндэсний хөдөлгөөнийг орон даяар өрнүүлэх санаачилга гаргасан.

  • Уг хөдөлгөөний хүрээнд “Хүнсний хангамж, аюулгүй байдлыг хангах талаар авах зарим арга хэмжээний тухай” Монгол Улсын Их Хурлын №36 тоот тогтоол 2022 оны 6-р сарын 17-ны өдөр батлагдсан.
  • Мөн дээрх хугацаанд 1.7 их наяд төгрөгийн санхүүжилт баталж, ХХАА салбарыг дэмжихэд 833 орчим тэрбум төгрөгийн зээлийг олгосон байна. Уг гэрээний үр дагавраар зээл авсан ААН-үүд нь дампуурч зээл нь мөн эргэн төлөгдөх боломжгүй болох эрсдэлтэй байна.
  • Монгол улсын Ерөнхийлөгчийн 2022.04.05-ны өдөр 43 дугаар зарлигийн дагуу архи, согтууруулах ундааны зохисгүй хэрэглээнээс үүдэлтэй хүн амын эрүүл мэнд, нийгмийн аюулгүй байдал, эдийн засагт үзүүлэх сөрөг нөлөөг бууруулах зорилгоор "Хүний хөгжлийн зорилтот хөтөлбөр"-ийн хүрээнд "Эрүүл Монгол Хүн" хөтөлбөрийг боловсруулж, хэрэгжилтийг хангах үүднээс хангах үүднээс үе шаттай арга хэмжээнүүдийг авч ажиллаж байна. Энэ үед гадны хямд үнэтэй масс үйлдвэрлэгчтэй зах зээлд импортын тарифын таатай нөхцөл бий болгосноор нийлүүлэлт хяналтгүй өсөн нэмэгдэж, нийгэмд сөргөөр нөлөөлөх онцгой эрсдэл бий болж байна.

Тиймээс дотоодын хэрэгцээг хангахын төлөө эрчимтэй ажиллаж байгаа, үйлдвэрлэлийн хүчин чадал хөгжиж буй дараах хүнсний бүтээгдэхүүнүүдийг аль ч худалдааны хэлэлцээрт хамруулахгүй байхыг шаардаж байна.

ДОТООДОД ҮЙЛДВЭРЛЭЖ БУЙ, ЦААШИД ҮЙЛДВЭРЛЭЛ ХӨГЖҮҮЛЭХЭЭР ЗОРЬЖ БУЙ, ДОТООДЫН ХЭРЭГЦЭЭГЭЭ БҮРЭН ХАНГАХ БОЛОМЖТОЙ ХҮНСНИЙ БҮТЭЭГДЭХҮҮНИЙ ЖАГСААЛТ

№

Малын мах

№

Согтууруулах болон согтууруулах бус ундаа

 

Бусад хүнсний ногоо

1

Хонины мах

22

Шар айраг

42

Лууван

2

Үхрийн мах

23

Цагаан архи

43

Байцаа

3

Адууны мах

24

Виски, ром, ликёр зэрэг спиртлэг бусад ундаа

44

Шар манжин

4

Тэмээний мах

25

Усан үзмийн дарс

45

Сонгино

5

Ямааны мах

26

Цэвэр ус, хийжүүлсэн ус, амттай ус, жүүс, ундаа

46

Сармис

 

Бусад амьтны мах

 

Гурил, гурилан бүтээгдэхүүн

47

Хүрэн манжин

6

Тахианы мах

27

Нарийн боов

 

Нийт хүлэмжийн ногоо

7

Гахайн мах

28

Жигнэмэг

48

Амтат чинжүү

8

Гахайн өөх

29

Талх

49

Өргөст хэмх

9

Загасны мах

30

Гоймон

50

Улаан лооль

 

Махан бүтээгдэхүүн

31

Гурил

51

Навчит ногоо

10

Хиаман төрлийн бүтээгдэхүүн

32

Улаан буудай

 

Нийт жимс, жимсгэнэ

11

Нөөшилсөн, лаазалсан мах /Махан консерв/

 

Нийт төрөл бүрийн будаа

52

Алим

 

Сүү, сүүн бүтээгдэхүүн

33

Цагаан будаа

53

Гадил

12

Боловсруулсан шингэн сүү

34

Хүүхдийн будаа /манная/

54

Чацаргана

13

Хуурай сүү

35

Гурвалжин будаа

55

Бусад жимс, жимсгэнэ

14

Цөцгийн тос, 72% , 85% тослогтой

36

Хошуу будаа

 

БУСАД

15

Тараг

37

Хөц будаа

56

Өндөг

16

Аарц

38

Шар будаа

57

Ургамлын тос

17

Өрөм, зөөхий

 

Төмс бусад хүнсний ногоо

58

Цай

18

Ааруул

39

Төмс

59

Давс/хүнсний/

19

Зайрмаг

 

Чихрийн зүйл

60

Зөгийн бал

20

Бяслаг /чийз/

40

Чихрийн зүйл, хатуу чихэр

 

 

21

Цөцгий

41

Элсэн чихэр

 

 

МОНГОЛ УЛС БНСУ, ЕЭЗХ-ТОЙ ХИЙХ ХУДАЛДААНЫ ГЭРЭЭНЭЭС БҮХЭЛД НЬ ХАСАХ САНАЛТАЙ БҮТЭЭГДЭХҮҮНҮҮД

№

HS code

Бүтээгдэхүүний нэр

1

0203 11

Carcases and half-carcases of pork

2

0203 21

Carcases and half-carcases of pork

3

0203 29

Other of pork

4

0207 14

Cuts and offal, frozen of poultry

5

0401 20

Milk and cream of a fat content, by weight exceeding 1 % but not exceeding 6%

6

0402 10

Milk and cream with sugar content, in powder, granules or other solid forms of a fat content, by weight, not exceeding 1.5%

7

0403 20

Yogurt, buttermilk, curdled milk, cream, kephir and other fermented/acidified milk and cream

8

0404 10

Whey and modified whey, whether or not concentrated or containing added sugar or other sweetening matter

9

0404 90

Natural milk products

10

0405 10

All types of Butter

11

0405 20

Dairy spreads (butter-like substance)

12

0406 10

Fresh (unripened or uncured) cheese, including whey cheese, and curd

13

0406 30

Processed cheese, not grated or powdered

14

0406 90

Other cheese

15

0407 21

Fresh, unfertilized eggs in the shell from birds of the Gallus domesticus species, intended for incubation

16

0701 90

Fresh or chilled potatoes, excluding seed potatoes

17

0703 10

Onions and shallots

18

0706 10

Carrots and turnips

19

0808 10

Fresh Apples

20

0813 30

Dried Apples

21

0902 10

green tea that is not fermented and is packaged in immediate containers that weigh no more than 3 kg

22

0902 20

other green tea that is not fermented

23

0902 30

black tea that is fermented or partially fermented, and is packaged in quantities of 3 kg or less

24

0902 40

other black tea (fermented) and other partly fermented tea

25

0920 30

Black tea (fermented) and partly fermented tea, in immediate packings of a net content not exceeding 3 kg

26

1001 19

other categories of wheat and mesin, meaning non-seed wheat that isn't classified under a more specific code within the 1001 heading of the Harmonized Tariff Schedule (HS) code Seed of wheat and meslin

27

1001 91

Seed of wheat and meslin

28

1001 99

Seed of red spring wheat and meslin

29

1003 90

Seed of barley

30

1004 90

Oats

31

1005 90

Corn

32

1006 30

Semi-milled or wholly milled rice, whether or not polished or glazed

33

1104 29

Cereal grains that were somehow worked such as hulled, rolled, pearled, sliced, kibbed.

34

1107 10

Barley that is not roasted

35

1209 29

Seeds, fruit, and spores that are used for sowing

36

1507 10

Crude soybean oil, whether or not degummed

37

1507 90

Soybean oil and its fractions that are refined but not chemically modified Crude oil sunflower

38

1512 11

Crude oil sunflower

39

1517 10

margarine, excluding liquid margarine

40

1517 90

Edible mixtures or preparations of animal or vegetable fats or oils, or fractions of different fats and oils

41

1602 50

Prepared or preserved meat, meat offal, or blood from bovine animals

42

1701 99

Refined cane or beet sugar

43

1702 30

Glucose and glucose syrup that does not contain fructose or contains less than 20% fructose by weight in the dry state

44

1704 40

Sugar confectionery, including white chocolate, but not containing cocoa

45

1806 20

Chocolate and other food preparations containing cocoa that are in the following forms:
Blocks, Slabs, Bars, Liquid, Paste, Powder, Granular, and Other bulk forms

46

1806 31

Chocolate And Other Cocoa Preparations In Blocks, Slabs Or Bars, Weighing 2 Kg Or Less, Filled.

47

1806 32

Chocolate and other food preparations containing cocoa that are in blocks, slabs, or bars and weigh 2 kg or less, but are not filled

48

1806 90

Chocolate and other food preparations that contain cocoa

49

1901 10

Food preparations for infants or young children that are put up for retail sale

50

1901 20

Mixes and doughs used to make bakers' wares, such as bread, pastries, cakes, and biscuits

51

1901 90

Food preparations that are made from flour, groats, meal, starch, or malt extract, and that do not contain cocoa or contain less than 40% cocoa by weight

52

1902 20

Stuffed pasta, whether or not cooked or otherwise prepared

53

1902 30

Other pasta including macaroni, spaghetti

54

1904 20

Prepared foods made from unroasted cereal flakes, or from a mixture of unroasted and roasted cereal flakes, or from swelled cereals

55

1905 31

Sweet biscuits

56

1905 32

Waffles and wafers

57

1905 90

Baked goods, including bread, pastry, cakes, biscuits, and other baked wares

58

2001 10

Cucumber and gherkins

59

2002 10

Tomatoes that are whole or in pieces and prepared or preserved in a way other than with vinegar or acetic acid

60

2004 10

Potatoes

61

2004 90

Vegetables and vegetable mixtures that are prepared or preserved in a way other than with vinegar or acetic acid, and are frozen

62

2006 00

Vegetables, friut, nuts, friut-peel and other parts of plants, preserved by sugar (drained, glace or crystallised)

63

2007 10

Homogenized preparations of fruit or nut pastes, fruit or nut purees, marmaades, fruit jolies, and jams

64

2007 99

Preparations of fruit, vegetables, nuts, or other parts of plants

65

2008 99

Other nuts and seeds, including mixtures, otherwise prepared or preserved

66

2009 50

Tomato juice

67

2009 61

-         Of a brix value not exceeding 30

68

2009 71

fruit juices and vegetable juices that are unfermented and do not contain added spirits
-         Of a brix value not exceeding 20

69

2009 89

unfermented fruit and vegetable juices that do not contain added spirits, but may contain added sugar or other sweetening agents

70

2009 90

mixtures of juices that are unfermented and do not contain alcohol

71

2103 90

Sauces, preparations, mixed condiments, mixed seasonings, mustard flour, meal, and prepared mustard

72

2105 00

Ice cream and other edible ice, whether or not containing cocoa;

73

2106 10

Protein concentrates and textured protein substances

74

2106 90

Food preparations that are not specified or included elsewhere

75

2201 10

Mineral waters and aerated waters

76

2202 10

Waters, including mineral and aerated waters, that are flavored or contain added sugar or other sweetening matter

77

2106 90

-         Other

78

2202 10

waters, including mineral waters and aerated waters, containing added sugar or other sweetening matter or flavoured

79

 2202 91

Non-alcoholic beer

80

2202 99

Non-alcoholic beverages, including milk-based drinks

81

2202 99

Other
-         Flavored beverages
-         Non-alcoholic beer
-         Milk-based drinks, such as chocolate milk

82

2203 00

Beer made from malt

83

2204 10

Sparkling wine of fresh grapes

84

2204 21

In containers holding 2 litres or less

85

2204 22

In containers holding more than 2 litres but not more than 10 litres

86

2204 29

Other

87

2204 30

Other grape must

88

2208 20

Spirits obtained by distilling grape wine or grape mare

89

2208 60

Vodka

90

2208 90

Spirituous Beverages

91

2302 30

"residues of wheat," specifically meaning bran, sharps, and other residues derived from the milling process of wheat, whether or not in pellet form

92

2304 00

Oil-cake and other solid residues, whether or not ground or in the form of pellets, resulting from the extraction of soyabean oil

93

2302 30

Bran, sharps, other residues mainly of wheat milling

94

2710 12

Light oils and preparations

95

1512 19

Refined Sunflower Oil

96

1511 90

Refined Palm Oil, Crude Palm Oil

97

1515 90

includes Animal, vegetable or microbial fats and oils

98

1516 20

re-esterified, Oil, illipenut, re-esterified, Oil, crude,  palm, refined,

99

1514 99

Cooking Oil Blends, Olive Oil and Vegetable Oil Blends

100

1514 19

Animal, vegetable or microbial fats and oils and their cleavage products

101

2402 20

-         Cigarettes containing tobacco

ДОТООДЫН ҮЙЛДВЭРЛЭЛИЙН САЛБАРЫН АСУУДЛУУД

Улаанбуудайн үйлдвэрлэл

  • 1997 онд импортын тарифыг тэглэсэний үр дагавараар дотоодын нийт үйлдвэрлэл уналтанд орсон байсан бөгөөд 2007 онд улаанбуудайг нийт 70,000 орчим га талбайг тариж дотоодын хэрэгцээний 10% орчимын хангаж байсан.
  • Харин 2008-2011 онд “Атрын 3-р аян”-г хэрэгжүүлсэнээр 2014 онд нийт 1 сая га тариалангийн талбайг эргэлтэнд оруулж улаанбуудайн дотоодын хэрэгцээг бүрэн хангаж чадсан юм.
  • Мөн 2014 онд “Тариалангийн” тухай, 2016 онд “Хүнсний” тухай хуулийг тус тус баталсны үр дүнд улаанбуудай ба гурилын импортын квотыг тогтоож дотооддоо улаанбуудай ба гурилын үйлдвэрлэлийг хамгаалж ирсэн юм.
  • 2024 оны 5-р сард импортын гурилын гаалийн татварыг чөлөөлсөнтэй холбоотойгоор бодит тоон буудай тариалалт 33%-иар буурсан.

Өндөгний хангамж:

  • 2010 онд 5% байсан өндөгний импортын татварыг 15% болгосон.
  • 2010 оны байдлаар нийт 150 сая ширхэг орчим байсан дотоодын өндөгний хэрэглээний 20%-г дотоодын фермэрүүд хангаж байсан.
  • Харин дээрх импортын тарифыг нэмэгдүүлсэнээр дотоодын фермэрүүд хөрөнгө оруулалтаа зоригтой хэрэгжүүлэх боломжтой болсон бөгөөд 2023 оны байдлаар жилийн 500 сая ширхэг орчим өндөгний дотоодын хэрэглээний 65%-г хангадаг болсон.
  • Мөн 2027 он гэхэд өсөн нэмэгдэж буй өндөгний дотоодын хэрэглээ нь 600 сая ширхэг орчимд хүрэх төлөвтэй байгаа ч дотоодын үйлдвэрлэлээр 100% хангах хөрөнгө оруулалтын төлөвлөгөөтэй дотоодын өндөг үйлдвэрлэгчид ажиллаж байна.

Сүүний хангамжийн тухай:

  • Одоогийн байдлаар шингэн сүүний хэрэглээ жилдээ 170 сая литр байгаа бөгөөд 100 сая литр сүүг дотоодын саалийн фермэрүүд хангаж байна.
  • Дээрх 36-р тогтоолын дагуу сүүг 100% дотоодын үйлдвэрлэлээр хангах төрийн бодлоготой байгаа бөгөөд ойрын ирээдүйд бүрэн хэрэгжих төлөвтэй байна.
  • Монголын Сүүний зөвлөл ба UN FAO (НҮБ ХХААБ)-ын мэргэлжилтэнүүдийн хийсэн 2024 оны судалгаагаар тэжээлийн агууламж ба нийлүүлэлтийг сайжруулах замаар дотоодын сүүний үйлдвэрлэлийг 2-3 дахин нэмэх бүрэн боломжтойг тогтоосон.

МУ-ын сүүний үйлдвэрлэл, нийлүүлэлт ЕЭХХ-ы орнуудтай өрсөлдөх хэмжээнд хүрээгүй

  • Монгол улс өөрөө малчдаас бэлтгэж буй сүүний хэмжээ дотоодын үйлдвэрлэгчдийн хүчин чадлыг хангадаггүй
  • Хэлэлцээрт хамаарах улс орнууд нь энэ төрлийн үйлдвэрлэл бүрэн хөгжсөн, дотоодоосоо хангахуйц түвшинд хүрсэн, экспортлогч улс орнууд учраас Монголоос экспортлох ямар ч боломж байхгүй.

ЕЭХХ орнуудын* НЭГ ХҮНД НОГДОХ сүү, сүүн бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэл болон Монгол улсын үйлдвэрлэл** /нэг хүнд ногдох кг нэг жилд/

Гахай, тахианы махны хангамжийн тухай:

  • Одоогийн байдлаар импортын татвар нь 5% ба чанар муутай импортын гахай, тахианы махны хүнсний эрүүл мэндийн хяналт тогтоогүйгээс дотоодын үйлдвэрлэл хөгжих боломж хомсдолтой байна.
  • Гэсэн ч “Хүнсний Хувьсгал” үндэсний аян өрнөснөөр дотоодын үйлдвэрлэгчид үйл ажиллагаагаа идэвхжүүлж байна. Жишээлбэл, Ажигана компани нь Хүнсний Хувьсгалын зээл ба EBRD-ын дэмжлэгээр өргөтгөл ажил хийж байгаагаас гадна франчайз хэлбэрээр Сэлэнгэ Дарханы бүс нутгийн ААН-тай хамтран үйлдвэрийн чадамжийг өсгөх төлөвлөгөөтэй ажиллаж байна.
  • Мөн Баялаг Фийд компани нь шинээр тахианы махны ферм амжилттай ашиглалтанд оруулж үйл ажиллагаагаа улам өргөжүүлэх төлөвлөгөөтэй ажиллаж байна.
  • Тиймээс дээрх худалдаан хэлэлцээрүүд ирээдүйн дотоодын хөрөнгө оруулалтыг зогсоох, хаах эрсдэлтэй байна.

Согтууруулах ундааны хангамжийн тухай:

  • 2022 оны байдлаар архины 26, спиртийн 6, шар айрагны 12, дарсны 8, нийт 52 үйлдвэр үйл ажиллагаа явуулан 29,298.7 мян.л архи, дарс 124,056.6 мян.л шар айраг үйлдвэрлэж байна. Монгол Улс дахь согтууруулах ундааны үйлдвэрлэл нь дотоодын зах зээл бүрэн хангах хүчин чадалтай бөгөөд дотоодоо хангаад зогсохгүй, экспортын чиг баримжаа бүхий үйлдвэрүүд энэ зах зээл дээр ажиллаж байна.
  • Согтууруулах ундааны хэрэглээ өсөн нэмэгдэж байгаа энэ үед хямд үнэтэй, масс үйлдвэрлэл өндөр хөгжсөн хойд бүсийн зах зээлээс хийх импортын тарифыг чөлөөлөх нь МУ-ын Ерөнхийлөгчийн 43-р зарлигийн эсрэг арга хэмжээ авч байгаа болохоор байна.
  • Импортын нийлүүлэлт хязгааргүй, тарифгүй, квотгүй болох тусам хэрэглээ огцом өсөх, үүнийг даган үүнийг дагаад нийгэмд сөрөг нөлөө үзүүлнэ.
  • Үндэсний үйлдвэрлэгч компаниуд согтууруулах ундааны зөв зохистой, соёлтой хэрэглээг дэмжих, бий болгох зорилгоор нийгмийг соён гэгээрүүлэх нилээдгүй ажлуудыг хийдэг боловч согтууруулах ундаа импортлогчид энэхүү зорилгын хүрээнд тодорхой үйл ажиллагаа явуулсан нэг ч жишээ байхгүй бөгөөд зөвхөн бүтээгдэхүүнээ худалдан борлуулахад чиглэсэн үйл ажиллагаануудыг явуулдаг.

Дээрх нэр төрлийн бараа бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэхийн төлөө хувийн хэвшил төдийгүй олон улсын санхүүгийн байгууллагуудын хөрөнгө оруулалт, төр засгийн зээл тусламж, санхүүжилтийн тусламжтайгаар сүүлийн жилүүдэд эрчимтэй ажиллаж байна. Энэ чухал цаг үед импортын зах зээлд үүд хаалгаа нээж өгөхийг эсэргүүцэж байна.

Энэ салбар бүрэн зургаараа ганхаж, олон зуун үйлдвэр хаагдаж, олон мянган ажлын байр үгүй болж, иргэдийн ажил хөдөлмөр эрхлэх, орлого олох боломж хумигдаж худалдан авах чадвар буурч үнэмлэхүй хэмжээгээр Монгол улсын эдийн засаг хохирох эрсдэл тулгараад байна.

Ялангуяа олон улсын худалдааны хориг арга хэмжээнд ороод байгаа улс орнуудтай яаран хэлэлцээр хийх нь хөдөлмөр эрхэлж буй нийт хүн амын 50-иас дээш хувийг ажлын байраар хангадаг хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбарт орлого тасалдаж, ажлын байр хоосорч, тэдэнд зээл олгодог банкны сектор ганхаж, импортын барааг ч худалдаж авч чадах ажилтай орлоготой хүн үлдэхгүйд хүргэж байна.

Үүний тулд дахин жагсаалтад орсон бүтээгдэхүүнийг нарийвчлан судлах зорилгоор дээрх хэлэлцээрүүдийг зогсоох, хойшлуулахыг шаардаж байна.

Шаардлага хүргүүлсэн:

  • Хүнсний хувьсгал ТББ   - Дэд Тэргүүн Т.Мөнхтөр
  • Монголын Хүнсчдийн Нэгдсэн Холбоо ТББ   - Гүйцэтгэх захирал М.Нармандах
  • Монголын Мал Зүйч Үржүүлэгчдийн Үндэсний Холбоо   - Ерөнхийлөгч Л.Эрхэмбаяр
  • Монголын Тариаланчдын Үндэсний Холбоо - Ерөнхийлөгч Л.Баяртулга

Хүнсний салбарын Мэргэжлийн Холбоод нэгдэн БНСУ-тай Эдийн засгийн түншлэлийн хэлэлцээр, Евразийн эдийн засгийн холбоо, түүний гишүүн улсууд болон Монгол Улс хоорондын чөлөөт худалдааны түр/завсрын гэрээг хойшлуулах, зогсоох тухай шаардлага хүргүүлжээ. Уг шаардлагад:

"Монгол Улс БНСУ-тай эдийн засгийн түншлэлийн хэлэлцээр, Евразийн эдийн засгийн холбоо болон түүний гишүүн улсууд болох Бүгд Найрамдах Армени Улс, Бүгд Найрамдах Беларусь Улс, Бүгд Найрамдах Казахстан Улс, Бүгд Найрамдах Киргиз Улс, Оросын Холбооны Улсуудтай худалдааны түр/завсрын гэрээ байгуулахаар ажиллаж байна.

Энэ нь эдийн засаг, дотоодын үйлдвэрлэлийн хөгжил, цаашлаад үндэсний аюулгүй байдалд ихээхэн эрсдэл учруулах тул хэлэлцээрийг зогсоох, хойшлуулах шаардлага хүргүүлж байна.

Олон улсын жишгээр энэ төрлийн гэрээ хэлэлцээрийг дотоод үйлдвэрлэлээ импортын өндөр татвараар хамгаалсан, өндөр хөгжилтэй орнууд хөгжил буурай орнуудаас татах түүхий эдээ таатай нөхцөлөөр нэмэх зорилгоор хийдэг. Гэтэл манай тохиолдолд аль хэдийнээ Монголд үйлдвэрлэж чадаж байгаа, дотоодын хэрэглээгээ хангаж байгаа бэлэн бүтээгдэхүүний нэр төрлийг импортын тарифын хөнгөлөлтөд хамруулжээ.

Энэ нь дотоодын үйлдвэрлэл хамгаалалтгүй болж, гаднын импортлогчдоос хамааралтай болох бодит эрсдэл.

Хүнсний салбар бол Монгол улсын эдийн засгийг солонгоруулах, уул уурхайн салбараас хараат бус байдлыг хангах түлхүүр. Хөдөлмөр эрхэлж буй нийт хүн амын 50 орчим хувийг хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбар шууд, шууд бусаар ажлын байраар хангаж байна.

Монгол улсын газар тариалангийн салбарт байгаа 1500 гаруй аж ахуй нэгж, 30 гаруй тариаланч, 200 мянга гаруй малчин өрхийн орлого, амьжиргаа энэ салбараас хамаардаг.

Гэвч дээрх хэлэлцээрүүдийн дагуу БНСУ, ЕЭЗХ-ны гишүүн улс орнуудад тарифын хөнгөлөлтөөр давуу байдал бий болгосноор экспортод бэлэн биш байгаа хүнсний салбар нөгөө талын зах зээлээс хэт хамааралтай болохоор байгаа юм. Үүнийг харгалзан дээрх хэлэлцээрүүдийг зогсоох, хойшлуулахыг хүнсний салбарын мэргэжлийн холбоод нэгдэн шаардлага хүргүүлжээ.

ХАВСРАЛТ

Монгол Улсын Их Хурлын 2010 оны 48 дугаар тогтоолоор Монгол улсын Үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлалыг батлан дараах зүйлсийг тусгасан:

  • Хүн амын амьдралын үндсэн хэрэгцээ, эдийн засгийн бие даасан, хэвийн үйл ажиллагааг хангах, үндэсний орлогыг бүрдүүлэх, үндэсний аюулгүй байдлыг баталгаажуулахад стратегийн ач холбогдолтой эрдэс баялаг, хүнс, хөдөө аж ахуй, эрчим хүч, зам, тээвэр, мэдээлэл, харилцаа холбоо, санхүүгийн салбарыг олон улс, Европын Холбооны стандартад нийцүүлэн хөгжүүлэх;
  • Гадаад худалдааны алдагдлыг багасгаж, тарифын болон тарифын бус арга хэрэгслийг дотоодын үйлдвэрлэлийг дэмжих зорилгоор зохистой хэрэглэх /Стратегийн бараа, түүхий эдээр үндэсний үйлдвэрлэлийг найдвартай хангах/
  • Дотоодын үйлдвэрлэл, зах зээлийг хамгаалах, дэмжих эрх зүйн орчныг бий болгох;

Эдгээр зүйлсийг чухалчлан үзэхгүйгээр дээрх хэлэлцээрүүдийг байгуулах нь манай улсын үндэсний аюулгүй байдалд сөргөөр нөлөөлж болзошгүйг анхаарч үзэх зайлшгүй шаардлагатай юм.

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Ухнаагийн Хүрэлсүх ирэх таван жилд гол 19 нэр төрлийн хүнсний бүтээгдэхүүнээр дотоодын хэрэгцээгээ бүрэн хангах (100%) түүхэн шийдвэрийг гаргаж, 2022 оны 5 дугаар сарын 13-ны өдөр “ХҮНСНИЙ ХАНГАМЖ, АЮУЛГҮЙ БАЙДАЛ” үндэсний хөдөлгөөнийг орон даяар өрнүүлэх санаачилга гаргасан.

  • Уг хөдөлгөөний хүрээнд “Хүнсний хангамж, аюулгүй байдлыг хангах талаар авах зарим арга хэмжээний тухай” Монгол Улсын Их Хурлын №36 тоот тогтоол 2022 оны 6-р сарын 17-ны өдөр батлагдсан.
  • Мөн дээрх хугацаанд 1.7 их наяд төгрөгийн санхүүжилт баталж, ХХАА салбарыг дэмжихэд 833 орчим тэрбум төгрөгийн зээлийг олгосон байна. Уг гэрээний үр дагавраар зээл авсан ААН-үүд нь дампуурч зээл нь мөн эргэн төлөгдөх боломжгүй болох эрсдэлтэй байна.
  • Монгол улсын Ерөнхийлөгчийн 2022.04.05-ны өдөр 43 дугаар зарлигийн дагуу архи, согтууруулах ундааны зохисгүй хэрэглээнээс үүдэлтэй хүн амын эрүүл мэнд, нийгмийн аюулгүй байдал, эдийн засагт үзүүлэх сөрөг нөлөөг бууруулах зорилгоор "Хүний хөгжлийн зорилтот хөтөлбөр"-ийн хүрээнд "Эрүүл Монгол Хүн" хөтөлбөрийг боловсруулж, хэрэгжилтийг хангах үүднээс хангах үүднээс үе шаттай арга хэмжээнүүдийг авч ажиллаж байна. Энэ үед гадны хямд үнэтэй масс үйлдвэрлэгчтэй зах зээлд импортын тарифын таатай нөхцөл бий болгосноор нийлүүлэлт хяналтгүй өсөн нэмэгдэж, нийгэмд сөргөөр нөлөөлөх онцгой эрсдэл бий болж байна.

Тиймээс дотоодын хэрэгцээг хангахын төлөө эрчимтэй ажиллаж байгаа, үйлдвэрлэлийн хүчин чадал хөгжиж буй дараах хүнсний бүтээгдэхүүнүүдийг аль ч худалдааны хэлэлцээрт хамруулахгүй байхыг шаардаж байна.

ДОТООДОД ҮЙЛДВЭРЛЭЖ БУЙ, ЦААШИД ҮЙЛДВЭРЛЭЛ ХӨГЖҮҮЛЭХЭЭР ЗОРЬЖ БУЙ, ДОТООДЫН ХЭРЭГЦЭЭГЭЭ БҮРЭН ХАНГАХ БОЛОМЖТОЙ ХҮНСНИЙ БҮТЭЭГДЭХҮҮНИЙ ЖАГСААЛТ

№

Малын мах

№

Согтууруулах болон согтууруулах бус ундаа

 

Бусад хүнсний ногоо

1

Хонины мах

22

Шар айраг

42

Лууван

2

Үхрийн мах

23

Цагаан архи

43

Байцаа

3

Адууны мах

24

Виски, ром, ликёр зэрэг спиртлэг бусад ундаа

44

Шар манжин

4

Тэмээний мах

25

Усан үзмийн дарс

45

Сонгино

5

Ямааны мах

26

Цэвэр ус, хийжүүлсэн ус, амттай ус, жүүс, ундаа

46

Сармис

 

Бусад амьтны мах

 

Гурил, гурилан бүтээгдэхүүн

47

Хүрэн манжин

6

Тахианы мах

27

Нарийн боов

 

Нийт хүлэмжийн ногоо

7

Гахайн мах

28

Жигнэмэг

48

Амтат чинжүү

8

Гахайн өөх

29

Талх

49

Өргөст хэмх

9

Загасны мах

30

Гоймон

50

Улаан лооль

 

Махан бүтээгдэхүүн

31

Гурил

51

Навчит ногоо

10

Хиаман төрлийн бүтээгдэхүүн

32

Улаан буудай

 

Нийт жимс, жимсгэнэ

11

Нөөшилсөн, лаазалсан мах /Махан консерв/

 

Нийт төрөл бүрийн будаа

52

Алим

 

Сүү, сүүн бүтээгдэхүүн

33

Цагаан будаа

53

Гадил

12

Боловсруулсан шингэн сүү

34

Хүүхдийн будаа /манная/

54

Чацаргана

13

Хуурай сүү

35

Гурвалжин будаа

55

Бусад жимс, жимсгэнэ

14

Цөцгийн тос, 72% , 85% тослогтой

36

Хошуу будаа

 

БУСАД

15

Тараг

37

Хөц будаа

56

Өндөг

16

Аарц

38

Шар будаа

57

Ургамлын тос

17

Өрөм, зөөхий

 

Төмс бусад хүнсний ногоо

58

Цай

18

Ааруул

39

Төмс

59

Давс/хүнсний/

19

Зайрмаг

 

Чихрийн зүйл

60

Зөгийн бал

20

Бяслаг /чийз/

40

Чихрийн зүйл, хатуу чихэр

 

 

21

Цөцгий

41

Элсэн чихэр

 

 

МОНГОЛ УЛС БНСУ, ЕЭЗХ-ТОЙ ХИЙХ ХУДАЛДААНЫ ГЭРЭЭНЭЭС БҮХЭЛД НЬ ХАСАХ САНАЛТАЙ БҮТЭЭГДЭХҮҮНҮҮД

№

HS code

Бүтээгдэхүүний нэр

1

0203 11

Carcases and half-carcases of pork

2

0203 21

Carcases and half-carcases of pork

3

0203 29

Other of pork

4

0207 14

Cuts and offal, frozen of poultry

5

0401 20

Milk and cream of a fat content, by weight exceeding 1 % but not exceeding 6%

6

0402 10

Milk and cream with sugar content, in powder, granules or other solid forms of a fat content, by weight, not exceeding 1.5%

7

0403 20

Yogurt, buttermilk, curdled milk, cream, kephir and other fermented/acidified milk and cream

8

0404 10

Whey and modified whey, whether or not concentrated or containing added sugar or other sweetening matter

9

0404 90

Natural milk products

10

0405 10

All types of Butter

11

0405 20

Dairy spreads (butter-like substance)

12

0406 10

Fresh (unripened or uncured) cheese, including whey cheese, and curd

13

0406 30

Processed cheese, not grated or powdered

14

0406 90

Other cheese

15

0407 21

Fresh, unfertilized eggs in the shell from birds of the Gallus domesticus species, intended for incubation

16

0701 90

Fresh or chilled potatoes, excluding seed potatoes

17

0703 10

Onions and shallots

18

0706 10

Carrots and turnips

19

0808 10

Fresh Apples

20

0813 30

Dried Apples

21

0902 10

green tea that is not fermented and is packaged in immediate containers that weigh no more than 3 kg

22

0902 20

other green tea that is not fermented

23

0902 30

black tea that is fermented or partially fermented, and is packaged in quantities of 3 kg or less

24

0902 40

other black tea (fermented) and other partly fermented tea

25

0920 30

Black tea (fermented) and partly fermented tea, in immediate packings of a net content not exceeding 3 kg

26

1001 19

other categories of wheat and mesin, meaning non-seed wheat that isn't classified under a more specific code within the 1001 heading of the Harmonized Tariff Schedule (HS) code Seed of wheat and meslin

27

1001 91

Seed of wheat and meslin

28

1001 99

Seed of red spring wheat and meslin

29

1003 90

Seed of barley

30

1004 90

Oats

31

1005 90

Corn

32

1006 30

Semi-milled or wholly milled rice, whether or not polished or glazed

33

1104 29

Cereal grains that were somehow worked such as hulled, rolled, pearled, sliced, kibbed.

34

1107 10

Barley that is not roasted

35

1209 29

Seeds, fruit, and spores that are used for sowing

36

1507 10

Crude soybean oil, whether or not degummed

37

1507 90

Soybean oil and its fractions that are refined but not chemically modified Crude oil sunflower

38

1512 11

Crude oil sunflower

39

1517 10

margarine, excluding liquid margarine

40

1517 90

Edible mixtures or preparations of animal or vegetable fats or oils, or fractions of different fats and oils

41

1602 50

Prepared or preserved meat, meat offal, or blood from bovine animals

42

1701 99

Refined cane or beet sugar

43

1702 30

Glucose and glucose syrup that does not contain fructose or contains less than 20% fructose by weight in the dry state

44

1704 40

Sugar confectionery, including white chocolate, but not containing cocoa

45

1806 20

Chocolate and other food preparations containing cocoa that are in the following forms:
Blocks, Slabs, Bars, Liquid, Paste, Powder, Granular, and Other bulk forms

46

1806 31

Chocolate And Other Cocoa Preparations In Blocks, Slabs Or Bars, Weighing 2 Kg Or Less, Filled.

47

1806 32

Chocolate and other food preparations containing cocoa that are in blocks, slabs, or bars and weigh 2 kg or less, but are not filled

48

1806 90

Chocolate and other food preparations that contain cocoa

49

1901 10

Food preparations for infants or young children that are put up for retail sale

50

1901 20

Mixes and doughs used to make bakers' wares, such as bread, pastries, cakes, and biscuits

51

1901 90

Food preparations that are made from flour, groats, meal, starch, or malt extract, and that do not contain cocoa or contain less than 40% cocoa by weight

52

1902 20

Stuffed pasta, whether or not cooked or otherwise prepared

53

1902 30

Other pasta including macaroni, spaghetti

54

1904 20

Prepared foods made from unroasted cereal flakes, or from a mixture of unroasted and roasted cereal flakes, or from swelled cereals

55

1905 31

Sweet biscuits

56

1905 32

Waffles and wafers

57

1905 90

Baked goods, including bread, pastry, cakes, biscuits, and other baked wares

58

2001 10

Cucumber and gherkins

59

2002 10

Tomatoes that are whole or in pieces and prepared or preserved in a way other than with vinegar or acetic acid

60

2004 10

Potatoes

61

2004 90

Vegetables and vegetable mixtures that are prepared or preserved in a way other than with vinegar or acetic acid, and are frozen

62

2006 00

Vegetables, friut, nuts, friut-peel and other parts of plants, preserved by sugar (drained, glace or crystallised)

63

2007 10

Homogenized preparations of fruit or nut pastes, fruit or nut purees, marmaades, fruit jolies, and jams

64

2007 99

Preparations of fruit, vegetables, nuts, or other parts of plants

65

2008 99

Other nuts and seeds, including mixtures, otherwise prepared or preserved

66

2009 50

Tomato juice

67

2009 61

-         Of a brix value not exceeding 30

68

2009 71

fruit juices and vegetable juices that are unfermented and do not contain added spirits
-         Of a brix value not exceeding 20

69

2009 89

unfermented fruit and vegetable juices that do not contain added spirits, but may contain added sugar or other sweetening agents

70

2009 90

mixtures of juices that are unfermented and do not contain alcohol

71

2103 90

Sauces, preparations, mixed condiments, mixed seasonings, mustard flour, meal, and prepared mustard

72

2105 00

Ice cream and other edible ice, whether or not containing cocoa;

73

2106 10

Protein concentrates and textured protein substances

74

2106 90

Food preparations that are not specified or included elsewhere

75

2201 10

Mineral waters and aerated waters

76

2202 10

Waters, including mineral and aerated waters, that are flavored or contain added sugar or other sweetening matter

77

2106 90

-         Other

78

2202 10

waters, including mineral waters and aerated waters, containing added sugar or other sweetening matter or flavoured

79

 2202 91

Non-alcoholic beer

80

2202 99

Non-alcoholic beverages, including milk-based drinks

81

2202 99

Other
-         Flavored beverages
-         Non-alcoholic beer
-         Milk-based drinks, such as chocolate milk

82

2203 00

Beer made from malt

83

2204 10

Sparkling wine of fresh grapes

84

2204 21

In containers holding 2 litres or less

85

2204 22

In containers holding more than 2 litres but not more than 10 litres

86

2204 29

Other

87

2204 30

Other grape must

88

2208 20

Spirits obtained by distilling grape wine or grape mare

89

2208 60

Vodka

90

2208 90

Spirituous Beverages

91

2302 30

"residues of wheat," specifically meaning bran, sharps, and other residues derived from the milling process of wheat, whether or not in pellet form

92

2304 00

Oil-cake and other solid residues, whether or not ground or in the form of pellets, resulting from the extraction of soyabean oil

93

2302 30

Bran, sharps, other residues mainly of wheat milling

94

2710 12

Light oils and preparations

95

1512 19

Refined Sunflower Oil

96

1511 90

Refined Palm Oil, Crude Palm Oil

97

1515 90

includes Animal, vegetable or microbial fats and oils

98

1516 20

re-esterified, Oil, illipenut, re-esterified, Oil, crude,  palm, refined,

99

1514 99

Cooking Oil Blends, Olive Oil and Vegetable Oil Blends

100

1514 19

Animal, vegetable or microbial fats and oils and their cleavage products

101

2402 20

-         Cigarettes containing tobacco

ДОТООДЫН ҮЙЛДВЭРЛЭЛИЙН САЛБАРЫН АСУУДЛУУД

Улаанбуудайн үйлдвэрлэл

  • 1997 онд импортын тарифыг тэглэсэний үр дагавараар дотоодын нийт үйлдвэрлэл уналтанд орсон байсан бөгөөд 2007 онд улаанбуудайг нийт 70,000 орчим га талбайг тариж дотоодын хэрэгцээний 10% орчимын хангаж байсан.
  • Харин 2008-2011 онд “Атрын 3-р аян”-г хэрэгжүүлсэнээр 2014 онд нийт 1 сая га тариалангийн талбайг эргэлтэнд оруулж улаанбуудайн дотоодын хэрэгцээг бүрэн хангаж чадсан юм.
  • Мөн 2014 онд “Тариалангийн” тухай, 2016 онд “Хүнсний” тухай хуулийг тус тус баталсны үр дүнд улаанбуудай ба гурилын импортын квотыг тогтоож дотооддоо улаанбуудай ба гурилын үйлдвэрлэлийг хамгаалж ирсэн юм.
  • 2024 оны 5-р сард импортын гурилын гаалийн татварыг чөлөөлсөнтэй холбоотойгоор бодит тоон буудай тариалалт 33%-иар буурсан.

Өндөгний хангамж:

  • 2010 онд 5% байсан өндөгний импортын татварыг 15% болгосон.
  • 2010 оны байдлаар нийт 150 сая ширхэг орчим байсан дотоодын өндөгний хэрэглээний 20%-г дотоодын фермэрүүд хангаж байсан.
  • Харин дээрх импортын тарифыг нэмэгдүүлсэнээр дотоодын фермэрүүд хөрөнгө оруулалтаа зоригтой хэрэгжүүлэх боломжтой болсон бөгөөд 2023 оны байдлаар жилийн 500 сая ширхэг орчим өндөгний дотоодын хэрэглээний 65%-г хангадаг болсон.
  • Мөн 2027 он гэхэд өсөн нэмэгдэж буй өндөгний дотоодын хэрэглээ нь 600 сая ширхэг орчимд хүрэх төлөвтэй байгаа ч дотоодын үйлдвэрлэлээр 100% хангах хөрөнгө оруулалтын төлөвлөгөөтэй дотоодын өндөг үйлдвэрлэгчид ажиллаж байна.

Сүүний хангамжийн тухай:

  • Одоогийн байдлаар шингэн сүүний хэрэглээ жилдээ 170 сая литр байгаа бөгөөд 100 сая литр сүүг дотоодын саалийн фермэрүүд хангаж байна.
  • Дээрх 36-р тогтоолын дагуу сүүг 100% дотоодын үйлдвэрлэлээр хангах төрийн бодлоготой байгаа бөгөөд ойрын ирээдүйд бүрэн хэрэгжих төлөвтэй байна.
  • Монголын Сүүний зөвлөл ба UN FAO (НҮБ ХХААБ)-ын мэргэлжилтэнүүдийн хийсэн 2024 оны судалгаагаар тэжээлийн агууламж ба нийлүүлэлтийг сайжруулах замаар дотоодын сүүний үйлдвэрлэлийг 2-3 дахин нэмэх бүрэн боломжтойг тогтоосон.

МУ-ын сүүний үйлдвэрлэл, нийлүүлэлт ЕЭХХ-ы орнуудтай өрсөлдөх хэмжээнд хүрээгүй

  • Монгол улс өөрөө малчдаас бэлтгэж буй сүүний хэмжээ дотоодын үйлдвэрлэгчдийн хүчин чадлыг хангадаггүй
  • Хэлэлцээрт хамаарах улс орнууд нь энэ төрлийн үйлдвэрлэл бүрэн хөгжсөн, дотоодоосоо хангахуйц түвшинд хүрсэн, экспортлогч улс орнууд учраас Монголоос экспортлох ямар ч боломж байхгүй.

ЕЭХХ орнуудын* НЭГ ХҮНД НОГДОХ сүү, сүүн бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэл болон Монгол улсын үйлдвэрлэл** /нэг хүнд ногдох кг нэг жилд/

Гахай, тахианы махны хангамжийн тухай:

  • Одоогийн байдлаар импортын татвар нь 5% ба чанар муутай импортын гахай, тахианы махны хүнсний эрүүл мэндийн хяналт тогтоогүйгээс дотоодын үйлдвэрлэл хөгжих боломж хомсдолтой байна.
  • Гэсэн ч “Хүнсний Хувьсгал” үндэсний аян өрнөснөөр дотоодын үйлдвэрлэгчид үйл ажиллагаагаа идэвхжүүлж байна. Жишээлбэл, Ажигана компани нь Хүнсний Хувьсгалын зээл ба EBRD-ын дэмжлэгээр өргөтгөл ажил хийж байгаагаас гадна франчайз хэлбэрээр Сэлэнгэ Дарханы бүс нутгийн ААН-тай хамтран үйлдвэрийн чадамжийг өсгөх төлөвлөгөөтэй ажиллаж байна.
  • Мөн Баялаг Фийд компани нь шинээр тахианы махны ферм амжилттай ашиглалтанд оруулж үйл ажиллагаагаа улам өргөжүүлэх төлөвлөгөөтэй ажиллаж байна.
  • Тиймээс дээрх худалдаан хэлэлцээрүүд ирээдүйн дотоодын хөрөнгө оруулалтыг зогсоох, хаах эрсдэлтэй байна.

Согтууруулах ундааны хангамжийн тухай:

  • 2022 оны байдлаар архины 26, спиртийн 6, шар айрагны 12, дарсны 8, нийт 52 үйлдвэр үйл ажиллагаа явуулан 29,298.7 мян.л архи, дарс 124,056.6 мян.л шар айраг үйлдвэрлэж байна. Монгол Улс дахь согтууруулах ундааны үйлдвэрлэл нь дотоодын зах зээл бүрэн хангах хүчин чадалтай бөгөөд дотоодоо хангаад зогсохгүй, экспортын чиг баримжаа бүхий үйлдвэрүүд энэ зах зээл дээр ажиллаж байна.
  • Согтууруулах ундааны хэрэглээ өсөн нэмэгдэж байгаа энэ үед хямд үнэтэй, масс үйлдвэрлэл өндөр хөгжсөн хойд бүсийн зах зээлээс хийх импортын тарифыг чөлөөлөх нь МУ-ын Ерөнхийлөгчийн 43-р зарлигийн эсрэг арга хэмжээ авч байгаа болохоор байна.
  • Импортын нийлүүлэлт хязгааргүй, тарифгүй, квотгүй болох тусам хэрэглээ огцом өсөх, үүнийг даган үүнийг дагаад нийгэмд сөрөг нөлөө үзүүлнэ.
  • Үндэсний үйлдвэрлэгч компаниуд согтууруулах ундааны зөв зохистой, соёлтой хэрэглээг дэмжих, бий болгох зорилгоор нийгмийг соён гэгээрүүлэх нилээдгүй ажлуудыг хийдэг боловч согтууруулах ундаа импортлогчид энэхүү зорилгын хүрээнд тодорхой үйл ажиллагаа явуулсан нэг ч жишээ байхгүй бөгөөд зөвхөн бүтээгдэхүүнээ худалдан борлуулахад чиглэсэн үйл ажиллагаануудыг явуулдаг.

Дээрх нэр төрлийн бараа бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэхийн төлөө хувийн хэвшил төдийгүй олон улсын санхүүгийн байгууллагуудын хөрөнгө оруулалт, төр засгийн зээл тусламж, санхүүжилтийн тусламжтайгаар сүүлийн жилүүдэд эрчимтэй ажиллаж байна. Энэ чухал цаг үед импортын зах зээлд үүд хаалгаа нээж өгөхийг эсэргүүцэж байна.

Энэ салбар бүрэн зургаараа ганхаж, олон зуун үйлдвэр хаагдаж, олон мянган ажлын байр үгүй болж, иргэдийн ажил хөдөлмөр эрхлэх, орлого олох боломж хумигдаж худалдан авах чадвар буурч үнэмлэхүй хэмжээгээр Монгол улсын эдийн засаг хохирох эрсдэл тулгараад байна.

Ялангуяа олон улсын худалдааны хориг арга хэмжээнд ороод байгаа улс орнуудтай яаран хэлэлцээр хийх нь хөдөлмөр эрхэлж буй нийт хүн амын 50-иас дээш хувийг ажлын байраар хангадаг хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн салбарт орлого тасалдаж, ажлын байр хоосорч, тэдэнд зээл олгодог банкны сектор ганхаж, импортын барааг ч худалдаж авч чадах ажилтай орлоготой хүн үлдэхгүйд хүргэж байна.

Үүний тулд дахин жагсаалтад орсон бүтээгдэхүүнийг нарийвчлан судлах зорилгоор дээрх хэлэлцээрүүдийг зогсоох, хойшлуулахыг шаардаж байна.

Шаардлага хүргүүлсэн:

  • Хүнсний хувьсгал ТББ   - Дэд Тэргүүн Т.Мөнхтөр
  • Монголын Хүнсчдийн Нэгдсэн Холбоо ТББ   - Гүйцэтгэх захирал М.Нармандах
  • Монголын Мал Зүйч Үржүүлэгчдийн Үндэсний Холбоо   - Ерөнхийлөгч Л.Эрхэмбаяр
  • Монголын Тариаланчдын Үндэсний Холбоо - Ерөнхийлөгч Л.Баяртулга
Twitter logoPost
gogo logo
gogo logo   Бидний тухай gogo logo   Сурталчилгаа байршуулах gogo logo   Редакцийн ёс зүй gogo logo  Нууцлалын бодлого gogo logo   Холбоо барих

© 2007 - 2025 Монгол Контент ХХК   •   Бүх эрх хуулиар хамгаалагдсан