Бид бүгд сохор... (өөрийн шүлгээс)
Хүн ертөнцийг болон өөрийгөө таньж мэдэх гурван үндсэн зам л байдаг байх.
I. Шашны
зам. Бурхан бүхнийг бүтээсэн гэж итгэж бурхны бүтээлийг бахдан
сүсэглэж явах. Энэ замаар явахад оюун ухаан, сэтгэл санааны онцын их ажил болохгүй
харьцангуй амар, гол нь итгэл үнэмшил дээр тулгуурлана. (Христийн, бөөгийн,
исламийн, жүүдийн, хиндуизмийн болон бусад шашин)
II.
Шинжлэх ухааны зам. Бүх судлагдахуунаа задалж, туршиж логикоор дүн
шинжилгээ хийх арга. Түвшнээсээ хамаарч харьцангуй өөр өөр ч гэсэн нэлээн
оюун ухааны чадвар шаардах зам. Гүн ухаан, Буддын сургаал ч энэ замд орох байх.
(Шагжмуни, Нагаржунай, Галилей, Ньютон, Эйнштейн)
III. Урлагийн
зам. Бидний оюун ухааны чадварын боломжоос хэтэрсэн танин
мэдэхүйн хязгаарын чинадад сэтгэл зүрхээрээ хүрэх гэж оролдсон зам. (Да Винчи,
Занабазар, Бетховен, уртын дуу, Гёте, Өлзийтөгс)
Ван Гог, Моцарт гэсэн нэрс агуу их сод авьяас гэсэн үгтэй адил утгатайгаар хүн
төрөлхтөнд ойлгогдох болжээ. Энэ суутнуудад төрмөл агуу их авьяас заяагдсан.
Тэд агуу суутнуудын солиотой мэт ганцаардмал амьдралаар амьдарч эмгэнэлтэйгээр
цэл залуугаараа үхэж, тэдний бүтээлийг олон үеийн дараа л хичнээн тэнгэрлэг гайхамшиг
байсныг ойлгосон. Одоо ч гэсэн сайн ойлгож мэдэрсэн ч юм уу, үгүй юм уу бүү
мэд.
Ван Гогийн амьдралын тухай уншиж, уран зургуудыг нь үзэсгэлэн, музейд үзэж байхад
өөрийн эрхгүй бурхны гар өөрөө оролцсон юм биш биз гэж эргэлзэж эхлэхэд хүрдэг.
Харамсалтай нь, ихэнх хүн одоо хүртэл түүний тухай “өрөөсөн чихээ өөрөө
огтолсон галзуу солиотой зураач байсан юм гэнэ лээ” гэх хэмжээнд л мэддэг. Тэр
хүн бараг хүний амьдралаар амьдарч үзээгүй, хорвоог зөвхөн өнгө гэрлийн гайхамшигт
урлаг л гэж харж, агуу их төгс төгөлдөр уран зургийн төлөө, хэн ч өөрийг нь ойлгохгүй
харанхуй нийгмийн дунд ганц ч зургаа зарж чадалгүй эмгэнэлтэй ганцаардан
дууссан. Ван Гогийн зурсан, ишээр нь таслаад тавьчихсан наран цэцгүүдээс ч дөнгөж
саяхан амьд байсны үнэр гарч, тасадчихсан хойно нь ч амьдрах гэсэн их эрчим дүрэлзэж
байдаг. Бидний хажуугаар нь үл анзааран өнгөрдөг жирийн буудайн талбай, хар
хэрээдээс, одот тэнгэрийн үл харагдах харанхуй шуурганаас, эгэл хүмүүсийн эгэл
бус хөргөөс Ван Гог гүн ухаантнуудын хүрээгүй гүн бясалгал, утга учир, гоо
сайхан, амьд оршихуйн эрч хүчийг нээсэн байдаг.
Яг Ван Гог, Модальяни шиг сод авьяасаар харгис харанхуй нийгмийг гэрэлтүүлэн,
гав ганцаар гайхамшигт бүтээлүүдээ туурвиж байсан суут зураач Монголд бас
байсан.
Соосай. Уран бүтээлийн энэ псевдоним
нь ч хүртэл түүнийг их зураачдын эмгэнэлт амьдралаар дууссаныг гэрчлэх мэт
соронздон татам сондгой. Бүтэн нэр Содномсамбуу. Дорнодын Гурванзагал
сум. 1950-иад оны сүүлчээс туурвиж эхэлжээ. Суутнуудыг жирийн авьяастнуудаас
ялгах нэг гол ялгаа нь авьяастнуудад олон олон зураг, шүлэг дотор нь цөөн
гайгүй бүтээл байдаг бол суутнуудын татаад орхисон зураас, ноорог ч гайхамшигт
нээлт байдаг. Соосай багтаж ядан дэлбэрсэн их авьяасаараа олон зуун зураг зурсан
боловч хэзээ ч соцреализмийн аргыг хэрэглэж байсангүй. Бүр анхнаасаа л
экспрессионизм, импрессионизм, символизм, абстракт өөр бүр ямар ч изм-д
ангилах аргагүй өөрийн эрэл хайгуулаа хийж туурвиж байжээ. Түүний ихэнх бүтээлийг
ХХI зууны өнөөдрөөс
харахад ч яг маргаашийн контемпорари артын цоо шинэ урсгал чиглэлийг хайж
нээж олж байсан мэт санагддаг.
Чухам энэ учир шалтгааны үүднээс л 1968 оны МАХН-ын бүгд хурлын тогтоолд түүний
бүтээлүүдийг (“Эх”- символист зураг 1967 он) нэр заан шүүмжилж, урлан бүтээх, үзэсгэлэнд
оролцох, зургаа үзүүлэх эрхийг хасчээ. Бүхэл бүтэн 21 жилийн турш Соосай нэг
ч үзэсгэлэнд орох, ганц ч зургаа зарах эрх байсангүй. Галт уул мэт дэлбэрэн
оргилж байсан суут билигтний авьяасыг үзэл суртлын шоронд хийжээ. Энэ хооронд
ажилгүй мөнгөгүй болсон суутан замын гуанзны ханын зураг, орон сууцны хажуу
хананы чимэглэл төдийхөн халтуур хаа нэг хийж бага сага мөнгө олж, их төлөв өлөн
хоосон, будаг зотон ч авах мөнгөгүй гачигдаж явсан.
Хамгийн гайхамшигтай нь тэр зургаа, соц биш зургаа огтхон ч орхиогүй бөгөөд
будаг, зотонгийн мөнгө байгаагүй тул ихэнх зураг нь цаасан дээр үлджээ. Заримдаа
бүр танил зураачдын нь зургаа жаазлах гээд өөлөөд хаясан алга дарам зотонгийн өөдөс
дээр, “Ялалт“ кино театрын зарлалын зузаан цаасыг гудамжнаас ч юм уу, олж
авсан дээрээ, тосон будгаар бичгийн хоёрдугаар цаасан дээр ч зургаа зурж байсан
байдаг. Яг л Соосайн гайхамшигт эрч хүч, өнгө дүрслэлтэй “эсэргүү” зургаа
зурсаар, хаа нэг До яамныханд шалгуулсаар л. Бүгд хурлаар хамт шүүмжлүүлсэн
ба шүүмжлүүлээгүй бусад зураачид 1968 оноос хойш хүмүүжин, дахиж хөрөнгөтний
арга барилаар зуралгүй социализмийн бүтээн байгуулалтыг соцреализмийн хүлээн
зөвшөөрөгдсөн арга, өнгө, хэлбэрээр зурсаар гавьяат, ардын ба өөр зөндөө
олон шагнал авч алдар хүндийн оргилд гарсан байдаг. Измүүд төдийгүй зарим өнгө
хүртэл хориотой байсан бараан цаг. Амьдралын солонгон өнгө байхгүй зөвхөн
хар цагааны туйлтай, хэлбэр дүрс нь хүний болон байгалийн галбир үгүй зөвхөн
ажилчин ангийн булчингийн хэлбэр дүрслэлтэй сохор нийгмийг сөрж боссон суутан
Соосайн тухай бидний хэмжээ хүрдэгсэн бол дахин дахин ярилцмаар.
1990 онд эрх чөлөөтэй болоход Монголын алдар гавьяат зураачдаас нэг нь ч би
социализмын үед ийм соц биш бүтээл нууцаар ч болтугай хийж байлаа гээд гаргаад
тавьчих ганц ч зураг байгаагүй бол тэр олон жижиг одон дотор Соосай л ганцаар
мандах наран мэт сод авьяасаараа тодрон байсан гэдэг. Зураачид ч 1989 оны
арванхоёрдугаар сард болсон хурлаараа бидний дотор төрийн шагнал авах хүн
одоо үнэхээр Соосай л байна гэж шуугилдан түүнийг тодорхойлсон ч шагналын
комисст байсан соц үеийн ардын, гавьяат зураач нар Соосай юу хийсэн юм бэ гээд
түүнийг дахин үгүйсгэн дарсан гэдэг. 21 жил зурах, зургаа үзүүлэх эрхгүй
тархины шоронд байсан хүн одоо эрх чөлөөтэй боллоо гэж баярлаж байсан ч түүнийг
үнэлэх төрд нь соцреализм хэвээрээ байгаад дахин түүнийг үгүйсгэснийг суут
авьяастнуудад л байдаг тэр л дэндүү эмзэг хүүхдийн гэмээр гомдлоор хүлээн авч
дахин өөр дотроо орж нуугдсан гэдэг.
Энэ удаа тэр төрийн тархины шоронд биш, харин өөрийн дураар энэ сохор
нийгмээс, харгис хүмүүсээс дайжин гэртээ нуугдан бүгжээ. Хожим нь түүнд хөдөлмөрийн
гавьяаны одон төрөөс өгсөн ч гэрээсээ гарч очиж аваагүй гэдэг. Түүнд одон
хэрэггүй байлаа. Түүнийг хүмүүс ойлгох ч түүнд хэрэггүй болжээ. Тэр яг Ван
Гог шиг л орь ганцаар агуу зургуудаа зурсаар, ганцыг нь ч гэсэн зарах гэж
оролдолгүй хав дарсаар, зурсаар ядуу эмгэнэлт амьдралыг дуусгасан.
Түүний “Амьдрал”, “Тэнгэрийн хөлөг”, “Хөх туг”, “Хурд” зэрэг олон олон бүтээлээс
асар их энерги цацарч, хөл алдам хурд салхи исгэрч, энэ хөгийн амьдрал, хогийн
нийгэмд бууж өгөөгүй, бууж өгөх нь бүү хэл толгой ч гудайлгаагүй тэнгэрийн их
омог бардамнал, ааг хүч гэрэлтэж байдаг. Соосай цаг нь ирэхээр хэдэн үеийн
дараа ч болтугай монгол угсаатан сэргэн мандаж ийм агуу их суут зураач нь ХХ
зуунд тарчлан зовж, гэхдээ омог бардмаар сод бүтээлүүдээ туурвиж байсныг дахин
шинээр нээж, дэлхий даяар түүний өмнө мэхийх цаг ирнэ гэдгийг мэдэж байсан
байх. Тиймдээ ч тийм омог бардам амьдарч чадсан болов уу. Гэхдээ монголчууд ХХ
зуунд дөнгөж дахин амилж байсан тэр хэцүү цагт ч бидний дунд соц махны машиныг
сөрөн зогсож, үл ойшоон сод бүтээлээ туурвиж асан Соосай, Чойном амьдарч
байсан юм байна, тийм сохор нийгэмд ч монголд агуу суутан байжээ гэж үеийн үед
ярих болно.
Одоо ч бидний дунд зуу зуун жилд ганц төрдөг сод хүмүүс Жанцанноров, Өлзийтөгс
эгэл даруухан амьдарч агуу их бүтээлүүдээ туурвисаар л байна. Хойч үе маань л
эднийг бүрэн таньж тэдний тухай домог түүх бүтээх байх даа.
Бид бүгд сохор... (өөрийн шүлгээс)
Хүн ертөнцийг болон өөрийгөө таньж мэдэх гурван үндсэн зам л байдаг байх.
I. Шашны
зам. Бурхан бүхнийг бүтээсэн гэж итгэж бурхны бүтээлийг бахдан
сүсэглэж явах. Энэ замаар явахад оюун ухаан, сэтгэл санааны онцын их ажил болохгүй
харьцангуй амар, гол нь итгэл үнэмшил дээр тулгуурлана. (Христийн, бөөгийн,
исламийн, жүүдийн, хиндуизмийн болон бусад шашин)
II.
Шинжлэх ухааны зам. Бүх судлагдахуунаа задалж, туршиж логикоор дүн
шинжилгээ хийх арга. Түвшнээсээ хамаарч харьцангуй өөр өөр ч гэсэн нэлээн
оюун ухааны чадвар шаардах зам. Гүн ухаан, Буддын сургаал ч энэ замд орох байх.
(Шагжмуни, Нагаржунай, Галилей, Ньютон, Эйнштейн)
III. Урлагийн
зам. Бидний оюун ухааны чадварын боломжоос хэтэрсэн танин
мэдэхүйн хязгаарын чинадад сэтгэл зүрхээрээ хүрэх гэж оролдсон зам. (Да Винчи,
Занабазар, Бетховен, уртын дуу, Гёте, Өлзийтөгс)
Ван Гог, Моцарт гэсэн нэрс агуу их сод авьяас гэсэн үгтэй адил утгатайгаар хүн
төрөлхтөнд ойлгогдох болжээ. Энэ суутнуудад төрмөл агуу их авьяас заяагдсан.
Тэд агуу суутнуудын солиотой мэт ганцаардмал амьдралаар амьдарч эмгэнэлтэйгээр
цэл залуугаараа үхэж, тэдний бүтээлийг олон үеийн дараа л хичнээн тэнгэрлэг гайхамшиг
байсныг ойлгосон. Одоо ч гэсэн сайн ойлгож мэдэрсэн ч юм уу, үгүй юм уу бүү
мэд.
Ван Гогийн амьдралын тухай уншиж, уран зургуудыг нь үзэсгэлэн, музейд үзэж байхад
өөрийн эрхгүй бурхны гар өөрөө оролцсон юм биш биз гэж эргэлзэж эхлэхэд хүрдэг.
Харамсалтай нь, ихэнх хүн одоо хүртэл түүний тухай “өрөөсөн чихээ өөрөө
огтолсон галзуу солиотой зураач байсан юм гэнэ лээ” гэх хэмжээнд л мэддэг. Тэр
хүн бараг хүний амьдралаар амьдарч үзээгүй, хорвоог зөвхөн өнгө гэрлийн гайхамшигт
урлаг л гэж харж, агуу их төгс төгөлдөр уран зургийн төлөө, хэн ч өөрийг нь ойлгохгүй
харанхуй нийгмийн дунд ганц ч зургаа зарж чадалгүй эмгэнэлтэй ганцаардан
дууссан. Ван Гогийн зурсан, ишээр нь таслаад тавьчихсан наран цэцгүүдээс ч дөнгөж
саяхан амьд байсны үнэр гарч, тасадчихсан хойно нь ч амьдрах гэсэн их эрчим дүрэлзэж
байдаг. Бидний хажуугаар нь үл анзааран өнгөрдөг жирийн буудайн талбай, хар
хэрээдээс, одот тэнгэрийн үл харагдах харанхуй шуурганаас, эгэл хүмүүсийн эгэл
бус хөргөөс Ван Гог гүн ухаантнуудын хүрээгүй гүн бясалгал, утга учир, гоо
сайхан, амьд оршихуйн эрч хүчийг нээсэн байдаг.
Яг Ван Гог, Модальяни шиг сод авьяасаар харгис харанхуй нийгмийг гэрэлтүүлэн,
гав ганцаар гайхамшигт бүтээлүүдээ туурвиж байсан суут зураач Монголд бас
байсан.
Соосай. Уран бүтээлийн энэ псевдоним
нь ч хүртэл түүнийг их зураачдын эмгэнэлт амьдралаар дууссаныг гэрчлэх мэт
соронздон татам сондгой. Бүтэн нэр Содномсамбуу. Дорнодын Гурванзагал
сум. 1950-иад оны сүүлчээс туурвиж эхэлжээ. Суутнуудыг жирийн авьяастнуудаас
ялгах нэг гол ялгаа нь авьяастнуудад олон олон зураг, шүлэг дотор нь цөөн
гайгүй бүтээл байдаг бол суутнуудын татаад орхисон зураас, ноорог ч гайхамшигт
нээлт байдаг. Соосай багтаж ядан дэлбэрсэн их авьяасаараа олон зуун зураг зурсан
боловч хэзээ ч соцреализмийн аргыг хэрэглэж байсангүй. Бүр анхнаасаа л
экспрессионизм, импрессионизм, символизм, абстракт өөр бүр ямар ч изм-д
ангилах аргагүй өөрийн эрэл хайгуулаа хийж туурвиж байжээ. Түүний ихэнх бүтээлийг
ХХI зууны өнөөдрөөс
харахад ч яг маргаашийн контемпорари артын цоо шинэ урсгал чиглэлийг хайж
нээж олж байсан мэт санагддаг.
Чухам энэ учир шалтгааны үүднээс л 1968 оны МАХН-ын бүгд хурлын тогтоолд түүний
бүтээлүүдийг (“Эх”- символист зураг 1967 он) нэр заан шүүмжилж, урлан бүтээх, үзэсгэлэнд
оролцох, зургаа үзүүлэх эрхийг хасчээ. Бүхэл бүтэн 21 жилийн турш Соосай нэг
ч үзэсгэлэнд орох, ганц ч зургаа зарах эрх байсангүй. Галт уул мэт дэлбэрэн
оргилж байсан суут билигтний авьяасыг үзэл суртлын шоронд хийжээ. Энэ хооронд
ажилгүй мөнгөгүй болсон суутан замын гуанзны ханын зураг, орон сууцны хажуу
хананы чимэглэл төдийхөн халтуур хаа нэг хийж бага сага мөнгө олж, их төлөв өлөн
хоосон, будаг зотон ч авах мөнгөгүй гачигдаж явсан.
Хамгийн гайхамшигтай нь тэр зургаа, соц биш зургаа огтхон ч орхиогүй бөгөөд
будаг, зотонгийн мөнгө байгаагүй тул ихэнх зураг нь цаасан дээр үлджээ. Заримдаа
бүр танил зураачдын нь зургаа жаазлах гээд өөлөөд хаясан алга дарам зотонгийн өөдөс
дээр, “Ялалт“ кино театрын зарлалын зузаан цаасыг гудамжнаас ч юм уу, олж
авсан дээрээ, тосон будгаар бичгийн хоёрдугаар цаасан дээр ч зургаа зурж байсан
байдаг. Яг л Соосайн гайхамшигт эрч хүч, өнгө дүрслэлтэй “эсэргүү” зургаа
зурсаар, хаа нэг До яамныханд шалгуулсаар л. Бүгд хурлаар хамт шүүмжлүүлсэн
ба шүүмжлүүлээгүй бусад зураачид 1968 оноос хойш хүмүүжин, дахиж хөрөнгөтний
арга барилаар зуралгүй социализмийн бүтээн байгуулалтыг соцреализмийн хүлээн
зөвшөөрөгдсөн арга, өнгө, хэлбэрээр зурсаар гавьяат, ардын ба өөр зөндөө
олон шагнал авч алдар хүндийн оргилд гарсан байдаг. Измүүд төдийгүй зарим өнгө
хүртэл хориотой байсан бараан цаг. Амьдралын солонгон өнгө байхгүй зөвхөн
хар цагааны туйлтай, хэлбэр дүрс нь хүний болон байгалийн галбир үгүй зөвхөн
ажилчин ангийн булчингийн хэлбэр дүрслэлтэй сохор нийгмийг сөрж боссон суутан
Соосайн тухай бидний хэмжээ хүрдэгсэн бол дахин дахин ярилцмаар.
1990 онд эрх чөлөөтэй болоход Монголын алдар гавьяат зураачдаас нэг нь ч би
социализмын үед ийм соц биш бүтээл нууцаар ч болтугай хийж байлаа гээд гаргаад
тавьчих ганц ч зураг байгаагүй бол тэр олон жижиг одон дотор Соосай л ганцаар
мандах наран мэт сод авьяасаараа тодрон байсан гэдэг. Зураачид ч 1989 оны
арванхоёрдугаар сард болсон хурлаараа бидний дотор төрийн шагнал авах хүн
одоо үнэхээр Соосай л байна гэж шуугилдан түүнийг тодорхойлсон ч шагналын
комисст байсан соц үеийн ардын, гавьяат зураач нар Соосай юу хийсэн юм бэ гээд
түүнийг дахин үгүйсгэн дарсан гэдэг. 21 жил зурах, зургаа үзүүлэх эрхгүй
тархины шоронд байсан хүн одоо эрх чөлөөтэй боллоо гэж баярлаж байсан ч түүнийг
үнэлэх төрд нь соцреализм хэвээрээ байгаад дахин түүнийг үгүйсгэснийг суут
авьяастнуудад л байдаг тэр л дэндүү эмзэг хүүхдийн гэмээр гомдлоор хүлээн авч
дахин өөр дотроо орж нуугдсан гэдэг.
Энэ удаа тэр төрийн тархины шоронд биш, харин өөрийн дураар энэ сохор
нийгмээс, харгис хүмүүсээс дайжин гэртээ нуугдан бүгжээ. Хожим нь түүнд хөдөлмөрийн
гавьяаны одон төрөөс өгсөн ч гэрээсээ гарч очиж аваагүй гэдэг. Түүнд одон
хэрэггүй байлаа. Түүнийг хүмүүс ойлгох ч түүнд хэрэггүй болжээ. Тэр яг Ван
Гог шиг л орь ганцаар агуу зургуудаа зурсаар, ганцыг нь ч гэсэн зарах гэж
оролдолгүй хав дарсаар, зурсаар ядуу эмгэнэлт амьдралыг дуусгасан.
Түүний “Амьдрал”, “Тэнгэрийн хөлөг”, “Хөх туг”, “Хурд” зэрэг олон олон бүтээлээс
асар их энерги цацарч, хөл алдам хурд салхи исгэрч, энэ хөгийн амьдрал, хогийн
нийгэмд бууж өгөөгүй, бууж өгөх нь бүү хэл толгой ч гудайлгаагүй тэнгэрийн их
омог бардамнал, ааг хүч гэрэлтэж байдаг. Соосай цаг нь ирэхээр хэдэн үеийн
дараа ч болтугай монгол угсаатан сэргэн мандаж ийм агуу их суут зураач нь ХХ
зуунд тарчлан зовж, гэхдээ омог бардмаар сод бүтээлүүдээ туурвиж байсныг дахин
шинээр нээж, дэлхий даяар түүний өмнө мэхийх цаг ирнэ гэдгийг мэдэж байсан
байх. Тиймдээ ч тийм омог бардам амьдарч чадсан болов уу. Гэхдээ монголчууд ХХ
зуунд дөнгөж дахин амилж байсан тэр хэцүү цагт ч бидний дунд соц махны машиныг
сөрөн зогсож, үл ойшоон сод бүтээлээ туурвиж асан Соосай, Чойном амьдарч
байсан юм байна, тийм сохор нийгэмд ч монголд агуу суутан байжээ гэж үеийн үед
ярих болно.
Одоо ч бидний дунд зуу зуун жилд ганц төрдөг сод хүмүүс Жанцанноров, Өлзийтөгс
эгэл даруухан амьдарч агуу их бүтээлүүдээ туурвисаар л байна. Хойч үе маань л
эднийг бүрэн таньж тэдний тухай домог түүх бүтээх байх даа.