Шинжлэх ухаан танин мэдэхүйн буланд энэ удаа математикийн шинжлэх ухааны талаар юм олж мэдсэнээ өгүүлэхийг оролдож байна. Оролдож байна гэдгийн учир нь алгебрийг адал явдал лугаа амттай бичих маш хэцүү байдаг. Уг нь тоондоо сайн "хүүхэд" юманд хүрдэг, тоо боддог хүн толгойтой тул "том ажил" эхэлж олддог гэдгийг бүгд л мэддэг. Харамсалтай нь энэ чухал шинжлэх ухаанаас ухаан алдталаа айдаг атлаа хүн төрөлхтөн өдөр бүр хэрэглэдэг өөр нэг теором явдаг.
Одоо Пуанкарегийн теоремын талаар ярья. Аль нийтийн тооллын өмнөх үе гэхэд эртний суут тоочид онолын нээлтүүдийг хийчихсэн байдаг. Өнөөгийн жирийн хүмүүст заадаг тоо бодлогын дийлэнх хувь нь бүдүүлэг гэгдэх тэр нийгмийн л бүтээлүүд гэж болно. Пуанкаре гэдэг сэтгэгчийн баталсан теорем нь бараг саяхны гэмээр 1890 оны хавьцаа шуугиулсан бүтээл аж. Үүнийг яг ийм гээд тайлбарлах гэхээр тоон дотор үсэг ороод тэгснээ үсгэн дотор тоо дэгдээд... Математик ба геометрт нэгэн дүрсийг жишээ болгон авъя. Дүрс юу ч байж болно. За бүр амьдралд ойрхноор нь эхнэр хоол хийхээр гурил зуурчээ. Элдлээ. Элдсэн гурил дотор нь хар цэгнүүдээр таван хошуу зураад орхив. Авгай буцаагаад нухав. Дахиад элдлээ. Аанай л нөгөө хар таван хошуу дахиад гараад ирж болох уу. Математикчид үүнийг толгойгоо гашилтал бодсон байна. Бүр хэдэн зуун жил "гурил нухаж" үзжээ. Зуурсан гурил доторх цэгүүд хаана ч хамаагүй замбараагүй тарж болж байгаа юм бол хаа нэгтээ, хэзээ нэгэн цагт эргээд анхны тэр таван хошуу шиг дүрс яагаад бий болохгүй гэж. Бүхэнд эргэлздэг хэрсүү математикчдын энэ гаргалгаа харахад энгийн атлаа цаанаа маш нарийн учир жанцан байгаад л гайхамшигтай.
Тэгээд эцэст нь Пуанкерегийн теорем батлагдсан байгаа юм. Баталсан тэр тоог нь бичих гэхээр "...эрээн алаг" харагдах тул орхив. Эндээс нэгэн сонин ойлголт төрдөг. Тэр нь "Цаг хугацааны уртын урт он жилүүд ба орон зайн алс хол хоёр хоорондоо адил" буюу "Орон зайн дундаж нь цаг хугацаагаар авсан дундажтай адил" гэсэн томъёо гарчээ. Эрдэмтэд тоолж тоолж орон зай ч тэр, цаг хугацаа ч тэр хоёулаа хэмжээ хязгааргүй биш гэж үзээд байгаа. Хар үгээр хэлбэл орчлон ертөнц ба он жил хоёр овоо том хөмөрсөн тогоон дотор л байдаг эд юм бус уу. Тэгж бодохоор Пуанкерегийн теорем үнэн болж айлын авгайн зуурсан гурил доторх таван хошууны дүрс нэг удаа төдийгүй хичнээн ч удаа давтагдах боломж гараад ирж байгаа юм. Өнгөц харахад шал дэмий юм хөөцөлдөж байгаа юм шиг атлаа уг санаа нь бидний ертөнцийг үзэх үзэлд эвгүй цохилт өгч байна. Математикийн ертөнц дэх энэ теорем тойрсон маргаан одоо ч үргэлжилсэн хэвээрээ гэнэ. Тэгвэл бөмбөг атгаад тавихад хэсэг хонхойсноо эргээд хэвэндээ ордог. Харин хэзээ нэгэн цагт хүн атгаагүй байхад өөрөө аяндаа хонхойх тохиолдол гарах уу? Гарч л таараа гээд байдаг. Ийм хачирхалтай онолын араас математикийн практик биелэл хөөцөлдөж явна. Харамсалтай нь математикийн стандарт онолууд өнөө цагаас ихэвчлэн дор хаяж 500 орчим жилээр түрүүлээд явчихсан агуу шинжлэх ухаан юм.
Дараагийн нэг сонин бол мөнхийн эргэлтийн тухай Ницшегийн философи. Энэ нь бүр эртний Грекийн Пифагорын үеийн тоочид гүн ухаан руу хальтран орсон үзэл санаанууд юм. Тоо гэхээсээ илүү философи давамгайлсан бүр тодруулбал шашинтай ч холбогдсон номлолуудыг математик аргачлалаар үнэмшүүлэхийг оролджээ. Эд нарын бодож олсноор бол геометрт яс шулуун шугамыг олж хараагүй гэнэ. Шулуун шугамыг зөвхөн нэг талаас нь харахад тэгш атлаа өөр талаас нь харахад хязгааргүй урт ороомог юм шүү дээ гэх. Нээрэн бодоод үзэхэд бөөрөнхий дэлхийг тойруулаад шулуун шугам татахад шугамны үзүүр эхэлсэн байрандаа буцаад ирж болохыг хожим бүгд нотолсон. Чив чигээрээ аль нэг тийш хязгааргүй сунадаг томъёо мухардмагц түүнээ шашин, философид эвтэйхэн хөврүүлж, орчлонгийн бүх зүйл эргэж байр байрандаа ирмой гэчихсэн юм уу даа. Тэр нь бүр хөгжсөөр бүх л юмс мөнхийн эргэлтэд урт богино хугацаанд эргэлдээд л байх ажгуу. Худлаа гэвэл шулуун гэгддэг амьд бодгальгүй эд юмс хүртэл муруйж байна ш дээ гээд байдаг. Ницше сүүлдээ тооноосоо халиад "Заратустра ингэж ярьсан" гэх мэтийн ном бичиж түүндээ мөнхийн давтамжийн тухай төсөөллөө хэлдэг болсон гэдэг.
Энд бас Термодинамикийн хоёрдугаар хууль гээч толгой эргүүлсэн юм байна. Квант механик дахь хөдөлгөөний хуулиуд ба физик тал руугаа давамгайлсан теорем юм. Физикийн онолуудад аливаа үзэгдэл буцах талаар цөөнгүй дурдсан байдаг бол бусад биологи, түүх, нийгмийн салбарууд юмс үргэлж урагшаа өөрчлөгдөн хөгжих жамыг өгүүлсэн байдаг. Ялангуяа цаг хугацаа өнгөрөх бүрд өмнөх явдал дараагийнхаасаа яаж ийгээд илүү сайн болоод байдгийг хүний түүхээс жишээ болгон харж болно. Харин физик үзэгдлийн хувьд тэр жилийн халуун ба хүйтэн энэ жилийнхээс илүү сайжирлаа гэх мэт цаг хугацааны өөрчлөлттэй холбоотой хөгжлийн асуудал байхгүй. Нэг талаас Дарвин авгай амьтан, ургамал судлах явцдаа бүх юм өөрчлөгдөж он жил ирэх тутам хөгждөг гээд хавтгайруулан онолдсоныг бид мэднэ. Нөгөө талаас физикчдийн нүдээр харахад лав л механик хөдөлгөөн, техник энэ тэр яг өөрөө хөгжөөд байж харагдаач гэх. Энэ хоёр онол ХIХ зуунаас эхлэн зөрчилдсөн гэдэг. Ухаандаа Дарвины онолыг дагавал дэлхий дээр үйлчилдэг хурд, хүч, хүндийн жингийн физик шинж чанар таны судалдаг оготно зурам шиг бас хөгжих хэрэг үү. Тэгж яривал сая жилийн өмнө байсан зурам өнөөдөр хөгжөөд хүүхэлдэйн кино шиг ярьдаг, дуулдаг болчих юм уу хэмээн ам асууна.
Квант физикт толгой нь нэвчирсэн эрдэмтэд өөрийн шинжлэх ухаандаа цаг хугацааг хэрэглэдэг боловч он жилийн алсралууд физикийн хуулийг өөрчилж чаддаггүй юмаа гээд баахан "нотлох баримт" гаргаж ирдэг. За эндээс л нөгөө "Термодинамикийн хоёрдугаар хууль" гээч гарч ирлээ.
Амьтай ба амьгүй аливаа бодгальд цаг хугацаа биш халуун хүйтэн хоёр нь хэрхэн солигдож байгааг анхаарах хэрэгтэй. Орчлон дээр дулаан ул мөргүй алга болохгүй байна. Алга боллоо гэхэд энерги болоод аль нэг биетэд хадгалагдан шингэнэ. Жишээ нь асар том гал түймрийн эх үүсвэр нэг бол дүрэлзэн шатаж ил харагдах, нэг бол дараа асахаа хүлээн нэгэн хар чулуун дотор орж хүйтэн царайлна. Түүнийг нүүрс гэдэг. Энэ тухай Клаузиус томъёолохдоо "Ертөнцийн энерги цаг үргэлж тогтмол, Ертөнцийн энтропи цаг үргэлж өснө" гэжээ. Юмст өөрийн ухамсар байхгүй ч цаг өнгөрөх тутам замбараатай байх явдал нэмэгдээд байдаг гэсэн санаа юм уу даа. Мал, мод ялгаагүй гаднаас байнга энерги авч эсвээс энергиэр баян бодис өөртөө шингээж байдгаараа оршин тогтнодог. Хариуд нь гадагш бас илүүгээ гаргана. Энэ процессийг эмх цэгц аваад эргүүлээд эмх цэгцгүйг хаях гэж томъёолоод байгаа юм. Лазерийн туяа гэхэд л өчүүхэн бага элементэд ямар их энерги шигэн орсон нь ямар их эмх цэгц учраа олсон байрлал вэ гэж дуу алдмаар. Ёстой нөгөө солиорол хүртэл дэс дараатай гэдэг шиг л юм уу даа. Атомын бөмбөг байна. Тэр эмх цэгцтэй тэрүүхэн дотроо эгнэн жагссан их халуун цөм дэлбэрч буюу эмх замбараагаа алдахын цагт тохойн чинээ бөмбөг Хиросима хотыг бүхлээр нь хуйхлаад хаячихдаг биз дээ.
Термодинамикийн хуулиар бол ертөнц дээрх үйл явдал өөрчлөгдөөд хөгжөөд байх биш нэг хэлбэрээс нөгөөд л шилжээд байх явц юм. Саяхан адуу байгаад янцгааж байсан толгой идэш хийсний дараа овоон дээр цайран байх. Адууг адуу болгох хүчин зүйл нь мөн л хаашаа ч алга болдоггүй дулааны энерги. Тэр энерги хурднаас хамаарч өөрчлөгдөх болохоос улам хөгжиж олшрохгүй. Ертөнцийн оршин тогтнох учир нь хүйтэн, халуун хоёрын хөөцөлдөөн юм. Эргэн тойрон амьгүй хүйтэн орчлон дотор нэмэгддэг хасагддаг ч үгүй энерги, дулаан нь хэсүүчлэн амьтай амьгүй биесийг бүтээж эсвэл нураах амой. Энэ явц машины аккумляторын нэмэх хасах цэнэг лүгээ харилцан бие биедээ шүтэлцэн орших. Аккумляторын тогийг "маас"-луулахад нурдаг шиг эмх цэгц хэт алдагдвал ертөнц сөнөх нигууртай гэж буцах онолын тухай физикчид айлдаж байна.
С.Хокинг, Р.Гот нар бүр сонин онол дэвшүүлдэг. Нэгэнт энерги цаг хугацаанд элэгдэж хорогддоггүй мөнхийн юм бол масс энерги хоёрын тэнцвэрт байдлыг зохицуулаад эргээд цаг хугацаагаар аялж ч болох юм биш үү гээд байна. Энэ бол үнэхээр гайхамшигтай хүчирхэг санаа юм. Дээд эрэмбийн математик ийг агуу гээд байдгийн захын жишээ л дээ. "Өнгөрсөн минут эргэж олдохгүй" гэсэн афоризмтай тэнцэх нь байна шүү.
Бид түрүүн дурдсан Дарвины сургаалыг сайн мэднэ. Тэнд олон үнэн бий. Амьд биес дандаа хувирч байдаг. Хувирах тусам муугаа гээж өсөн хөгждөг тухай өөдрөг үзэл. Гэтэл хөгжсөөр байгаад хаа хүрч зогсох билээ. Шулуун хүртэл муруй орчлонд муур зогсолтгүй хөгжсөөр гутал өмсдөг үеийг ч үзэж болох. Харин тэрнээс цааш... Тоог бодсоор байгаад тоог нь гаргачихсан математикчид энэ төгсгөлийг Дарвинистуудаас нэхдэг. Дарвины нэг онолыг саяхан уландаа гишгэсэн явдал гарлаа. Энэ бол зөвхөн дашрамд дурдаж байгаа явдал шүү. Яагаав нөгөө ургамал амьтныг колонийн аргаар олшруулах тухай. Хамгийн сайн үр жимс л цааш амьдрах ёстой гэтэл аль нэгийг нь байгалийн хуулийг үл огоорон хэдэн ч ширхгээр хамаагүй копидээд гаргах оролдлого эхэлчихлээ. Биетээс хувилж хос болсон бодгалийн аль нь орги, аль нь хулхи гэдгийг нэрлэхэд ихэд төвөгтэй юм. Хэрэв хүнийг хувилж орхиход сүнс гэж байдаг бол тэр нь тал байх уу бүтэн байх уу, энд ямар орон зай ертөнцийн хууль үйлчлэх талаар эргэцүүлэн бодлогошрох зүйл урган гарч байна.
Эцэст нь дүгнэхэд дээрх онол теоромууд биднийг юунд хүргэж орхив оо. Пуанкарегийн теорем нотлогдсон гэдэг. Тийм бол хувь заяаны эрхээр талийгаач нар нэг өдөр яг нөгөө байрандаа амьд мэнд сууж байх хэрэг үү. Эсвэл Клаузиусын үндэслэлээр хөгжил, дэвшилгүй битүү ертөнцөд хэзээ нэгэн цагт хэн нэгэн дулааныг минь хураагаад авах хүртэл эмх замбараагүй бужигнаж явна уу. Битүү биш нээлттэй ертөнц байх. Тэгвэл амьд ба амьгүй бодгалиуд яагаад ухамсарас ангид зохион байгуулалт сайтай оршино вэ? Механизм хүртэл зохион байгуулалттай шүү. Физикийн цаг хугацаатай тэрсэлддэг дээр дурдсан хууль л лав манай орчлонгийн цаг хугацааны хуулийг дагадаггүй. Өөр од гариг эрхэст тохирдог эсэх нь юу юм.
Энэнд нэг л юм байна. Ертөнцөд байгалийн хуулинд үйлчилдэггүй өөр нэгэн оршихуйгаас энерги, бодис ч юм уу мэдээлэл ирж интропийг ихэсгээд байна. Америкаас "Мянганы хөгжлийн сорил-тусламж" ирэх боллоо гэгчээр.
Үүнийг анзаарч судалж шинэ нэр томъёо хайж байхаар амраар нь бурхан гээд нэрлэсэн ч болох юм.
"Буцах тухай Пуанкарегийн теорем болон ертөнцийн талаарх зарим глобаль үзлүүд" нэртэй ийм нэгэн сонирхолтой лекцийг математикч, доктор Б.Баясгалан бясалгасныг ихэд хичээнгүйлэн уншиж өөртөө ойлгосон төдийгөө бичсэн минь энэ юм. Мөн дахин уншиж, дараа нь тоог нь боддоггүй юмаа гэхэд бодлогошрохуй дор хүний ухаан ямар цаглашгүй, эрдэмтэн мэргэд, түүний шинжлэх ухааны ажлууд үнэн гайхамшигтайг бахдан шагших сэтгэгдэл төрнө.
Орчлонд хүмүүс янз бүрийн л ажил хийнэ. Наймаа хийнэ, тоо бодно, шүлэг зохионо, улс төржинө, нээлт гаргана, хууль зохионо, хуулийг хурга шиг засна... Хамгийн амар нь маани унших ч юм бил үү. Бүү мэд дээ.
Ж.Гангаа
Шинжлэх ухаан танин мэдэхүйн буланд энэ удаа математикийн шинжлэх ухааны талаар юм олж мэдсэнээ өгүүлэхийг оролдож байна. Оролдож байна гэдгийн учир нь алгебрийг адал явдал лугаа амттай бичих маш хэцүү байдаг. Уг нь тоондоо сайн "хүүхэд" юманд хүрдэг, тоо боддог хүн толгойтой тул "том ажил" эхэлж олддог гэдгийг бүгд л мэддэг. Харамсалтай нь энэ чухал шинжлэх ухаанаас ухаан алдталаа айдаг атлаа хүн төрөлхтөн өдөр бүр хэрэглэдэг өөр нэг теором явдаг.
Одоо Пуанкарегийн теоремын талаар ярья. Аль нийтийн тооллын өмнөх үе гэхэд эртний суут тоочид онолын нээлтүүдийг хийчихсэн байдаг. Өнөөгийн жирийн хүмүүст заадаг тоо бодлогын дийлэнх хувь нь бүдүүлэг гэгдэх тэр нийгмийн л бүтээлүүд гэж болно. Пуанкаре гэдэг сэтгэгчийн баталсан теорем нь бараг саяхны гэмээр 1890 оны хавьцаа шуугиулсан бүтээл аж. Үүнийг яг ийм гээд тайлбарлах гэхээр тоон дотор үсэг ороод тэгснээ үсгэн дотор тоо дэгдээд... Математик ба геометрт нэгэн дүрсийг жишээ болгон авъя. Дүрс юу ч байж болно. За бүр амьдралд ойрхноор нь эхнэр хоол хийхээр гурил зуурчээ. Элдлээ. Элдсэн гурил дотор нь хар цэгнүүдээр таван хошуу зураад орхив. Авгай буцаагаад нухав. Дахиад элдлээ. Аанай л нөгөө хар таван хошуу дахиад гараад ирж болох уу. Математикчид үүнийг толгойгоо гашилтал бодсон байна. Бүр хэдэн зуун жил "гурил нухаж" үзжээ. Зуурсан гурил доторх цэгүүд хаана ч хамаагүй замбараагүй тарж болж байгаа юм бол хаа нэгтээ, хэзээ нэгэн цагт эргээд анхны тэр таван хошуу шиг дүрс яагаад бий болохгүй гэж. Бүхэнд эргэлздэг хэрсүү математикчдын энэ гаргалгаа харахад энгийн атлаа цаанаа маш нарийн учир жанцан байгаад л гайхамшигтай.
Тэгээд эцэст нь Пуанкерегийн теорем батлагдсан байгаа юм. Баталсан тэр тоог нь бичих гэхээр "...эрээн алаг" харагдах тул орхив. Эндээс нэгэн сонин ойлголт төрдөг. Тэр нь "Цаг хугацааны уртын урт он жилүүд ба орон зайн алс хол хоёр хоорондоо адил" буюу "Орон зайн дундаж нь цаг хугацаагаар авсан дундажтай адил" гэсэн томъёо гарчээ. Эрдэмтэд тоолж тоолж орон зай ч тэр, цаг хугацаа ч тэр хоёулаа хэмжээ хязгааргүй биш гэж үзээд байгаа. Хар үгээр хэлбэл орчлон ертөнц ба он жил хоёр овоо том хөмөрсөн тогоон дотор л байдаг эд юм бус уу. Тэгж бодохоор Пуанкерегийн теорем үнэн болж айлын авгайн зуурсан гурил доторх таван хошууны дүрс нэг удаа төдийгүй хичнээн ч удаа давтагдах боломж гараад ирж байгаа юм. Өнгөц харахад шал дэмий юм хөөцөлдөж байгаа юм шиг атлаа уг санаа нь бидний ертөнцийг үзэх үзэлд эвгүй цохилт өгч байна. Математикийн ертөнц дэх энэ теорем тойрсон маргаан одоо ч үргэлжилсэн хэвээрээ гэнэ. Тэгвэл бөмбөг атгаад тавихад хэсэг хонхойсноо эргээд хэвэндээ ордог. Харин хэзээ нэгэн цагт хүн атгаагүй байхад өөрөө аяндаа хонхойх тохиолдол гарах уу? Гарч л таараа гээд байдаг. Ийм хачирхалтай онолын араас математикийн практик биелэл хөөцөлдөж явна. Харамсалтай нь математикийн стандарт онолууд өнөө цагаас ихэвчлэн дор хаяж 500 орчим жилээр түрүүлээд явчихсан агуу шинжлэх ухаан юм.
Дараагийн нэг сонин бол мөнхийн эргэлтийн тухай Ницшегийн философи. Энэ нь бүр эртний Грекийн Пифагорын үеийн тоочид гүн ухаан руу хальтран орсон үзэл санаанууд юм. Тоо гэхээсээ илүү философи давамгайлсан бүр тодруулбал шашинтай ч холбогдсон номлолуудыг математик аргачлалаар үнэмшүүлэхийг оролджээ. Эд нарын бодож олсноор бол геометрт яс шулуун шугамыг олж хараагүй гэнэ. Шулуун шугамыг зөвхөн нэг талаас нь харахад тэгш атлаа өөр талаас нь харахад хязгааргүй урт ороомог юм шүү дээ гэх. Нээрэн бодоод үзэхэд бөөрөнхий дэлхийг тойруулаад шулуун шугам татахад шугамны үзүүр эхэлсэн байрандаа буцаад ирж болохыг хожим бүгд нотолсон. Чив чигээрээ аль нэг тийш хязгааргүй сунадаг томъёо мухардмагц түүнээ шашин, философид эвтэйхэн хөврүүлж, орчлонгийн бүх зүйл эргэж байр байрандаа ирмой гэчихсэн юм уу даа. Тэр нь бүр хөгжсөөр бүх л юмс мөнхийн эргэлтэд урт богино хугацаанд эргэлдээд л байх ажгуу. Худлаа гэвэл шулуун гэгддэг амьд бодгальгүй эд юмс хүртэл муруйж байна ш дээ гээд байдаг. Ницше сүүлдээ тооноосоо халиад "Заратустра ингэж ярьсан" гэх мэтийн ном бичиж түүндээ мөнхийн давтамжийн тухай төсөөллөө хэлдэг болсон гэдэг.
Энд бас Термодинамикийн хоёрдугаар хууль гээч толгой эргүүлсэн юм байна. Квант механик дахь хөдөлгөөний хуулиуд ба физик тал руугаа давамгайлсан теорем юм. Физикийн онолуудад аливаа үзэгдэл буцах талаар цөөнгүй дурдсан байдаг бол бусад биологи, түүх, нийгмийн салбарууд юмс үргэлж урагшаа өөрчлөгдөн хөгжих жамыг өгүүлсэн байдаг. Ялангуяа цаг хугацаа өнгөрөх бүрд өмнөх явдал дараагийнхаасаа яаж ийгээд илүү сайн болоод байдгийг хүний түүхээс жишээ болгон харж болно. Харин физик үзэгдлийн хувьд тэр жилийн халуун ба хүйтэн энэ жилийнхээс илүү сайжирлаа гэх мэт цаг хугацааны өөрчлөлттэй холбоотой хөгжлийн асуудал байхгүй. Нэг талаас Дарвин авгай амьтан, ургамал судлах явцдаа бүх юм өөрчлөгдөж он жил ирэх тутам хөгждөг гээд хавтгайруулан онолдсоныг бид мэднэ. Нөгөө талаас физикчдийн нүдээр харахад лав л механик хөдөлгөөн, техник энэ тэр яг өөрөө хөгжөөд байж харагдаач гэх. Энэ хоёр онол ХIХ зуунаас эхлэн зөрчилдсөн гэдэг. Ухаандаа Дарвины онолыг дагавал дэлхий дээр үйлчилдэг хурд, хүч, хүндийн жингийн физик шинж чанар таны судалдаг оготно зурам шиг бас хөгжих хэрэг үү. Тэгж яривал сая жилийн өмнө байсан зурам өнөөдөр хөгжөөд хүүхэлдэйн кино шиг ярьдаг, дуулдаг болчих юм уу хэмээн ам асууна.
Квант физикт толгой нь нэвчирсэн эрдэмтэд өөрийн шинжлэх ухаандаа цаг хугацааг хэрэглэдэг боловч он жилийн алсралууд физикийн хуулийг өөрчилж чаддаггүй юмаа гээд баахан "нотлох баримт" гаргаж ирдэг. За эндээс л нөгөө "Термодинамикийн хоёрдугаар хууль" гээч гарч ирлээ.
Амьтай ба амьгүй аливаа бодгальд цаг хугацаа биш халуун хүйтэн хоёр нь хэрхэн солигдож байгааг анхаарах хэрэгтэй. Орчлон дээр дулаан ул мөргүй алга болохгүй байна. Алга боллоо гэхэд энерги болоод аль нэг биетэд хадгалагдан шингэнэ. Жишээ нь асар том гал түймрийн эх үүсвэр нэг бол дүрэлзэн шатаж ил харагдах, нэг бол дараа асахаа хүлээн нэгэн хар чулуун дотор орж хүйтэн царайлна. Түүнийг нүүрс гэдэг. Энэ тухай Клаузиус томъёолохдоо "Ертөнцийн энерги цаг үргэлж тогтмол, Ертөнцийн энтропи цаг үргэлж өснө" гэжээ. Юмст өөрийн ухамсар байхгүй ч цаг өнгөрөх тутам замбараатай байх явдал нэмэгдээд байдаг гэсэн санаа юм уу даа. Мал, мод ялгаагүй гаднаас байнга энерги авч эсвээс энергиэр баян бодис өөртөө шингээж байдгаараа оршин тогтнодог. Хариуд нь гадагш бас илүүгээ гаргана. Энэ процессийг эмх цэгц аваад эргүүлээд эмх цэгцгүйг хаях гэж томъёолоод байгаа юм. Лазерийн туяа гэхэд л өчүүхэн бага элементэд ямар их энерги шигэн орсон нь ямар их эмх цэгц учраа олсон байрлал вэ гэж дуу алдмаар. Ёстой нөгөө солиорол хүртэл дэс дараатай гэдэг шиг л юм уу даа. Атомын бөмбөг байна. Тэр эмх цэгцтэй тэрүүхэн дотроо эгнэн жагссан их халуун цөм дэлбэрч буюу эмх замбараагаа алдахын цагт тохойн чинээ бөмбөг Хиросима хотыг бүхлээр нь хуйхлаад хаячихдаг биз дээ.
Термодинамикийн хуулиар бол ертөнц дээрх үйл явдал өөрчлөгдөөд хөгжөөд байх биш нэг хэлбэрээс нөгөөд л шилжээд байх явц юм. Саяхан адуу байгаад янцгааж байсан толгой идэш хийсний дараа овоон дээр цайран байх. Адууг адуу болгох хүчин зүйл нь мөн л хаашаа ч алга болдоггүй дулааны энерги. Тэр энерги хурднаас хамаарч өөрчлөгдөх болохоос улам хөгжиж олшрохгүй. Ертөнцийн оршин тогтнох учир нь хүйтэн, халуун хоёрын хөөцөлдөөн юм. Эргэн тойрон амьгүй хүйтэн орчлон дотор нэмэгддэг хасагддаг ч үгүй энерги, дулаан нь хэсүүчлэн амьтай амьгүй биесийг бүтээж эсвэл нураах амой. Энэ явц машины аккумляторын нэмэх хасах цэнэг лүгээ харилцан бие биедээ шүтэлцэн орших. Аккумляторын тогийг "маас"-луулахад нурдаг шиг эмх цэгц хэт алдагдвал ертөнц сөнөх нигууртай гэж буцах онолын тухай физикчид айлдаж байна.
С.Хокинг, Р.Гот нар бүр сонин онол дэвшүүлдэг. Нэгэнт энерги цаг хугацаанд элэгдэж хорогддоггүй мөнхийн юм бол масс энерги хоёрын тэнцвэрт байдлыг зохицуулаад эргээд цаг хугацаагаар аялж ч болох юм биш үү гээд байна. Энэ бол үнэхээр гайхамшигтай хүчирхэг санаа юм. Дээд эрэмбийн математик ийг агуу гээд байдгийн захын жишээ л дээ. "Өнгөрсөн минут эргэж олдохгүй" гэсэн афоризмтай тэнцэх нь байна шүү.
Бид түрүүн дурдсан Дарвины сургаалыг сайн мэднэ. Тэнд олон үнэн бий. Амьд биес дандаа хувирч байдаг. Хувирах тусам муугаа гээж өсөн хөгждөг тухай өөдрөг үзэл. Гэтэл хөгжсөөр байгаад хаа хүрч зогсох билээ. Шулуун хүртэл муруй орчлонд муур зогсолтгүй хөгжсөөр гутал өмсдөг үеийг ч үзэж болох. Харин тэрнээс цааш... Тоог бодсоор байгаад тоог нь гаргачихсан математикчид энэ төгсгөлийг Дарвинистуудаас нэхдэг. Дарвины нэг онолыг саяхан уландаа гишгэсэн явдал гарлаа. Энэ бол зөвхөн дашрамд дурдаж байгаа явдал шүү. Яагаав нөгөө ургамал амьтныг колонийн аргаар олшруулах тухай. Хамгийн сайн үр жимс л цааш амьдрах ёстой гэтэл аль нэгийг нь байгалийн хуулийг үл огоорон хэдэн ч ширхгээр хамаагүй копидээд гаргах оролдлого эхэлчихлээ. Биетээс хувилж хос болсон бодгалийн аль нь орги, аль нь хулхи гэдгийг нэрлэхэд ихэд төвөгтэй юм. Хэрэв хүнийг хувилж орхиход сүнс гэж байдаг бол тэр нь тал байх уу бүтэн байх уу, энд ямар орон зай ертөнцийн хууль үйлчлэх талаар эргэцүүлэн бодлогошрох зүйл урган гарч байна.
Эцэст нь дүгнэхэд дээрх онол теоромууд биднийг юунд хүргэж орхив оо. Пуанкарегийн теорем нотлогдсон гэдэг. Тийм бол хувь заяаны эрхээр талийгаач нар нэг өдөр яг нөгөө байрандаа амьд мэнд сууж байх хэрэг үү. Эсвэл Клаузиусын үндэслэлээр хөгжил, дэвшилгүй битүү ертөнцөд хэзээ нэгэн цагт хэн нэгэн дулааныг минь хураагаад авах хүртэл эмх замбараагүй бужигнаж явна уу. Битүү биш нээлттэй ертөнц байх. Тэгвэл амьд ба амьгүй бодгалиуд яагаад ухамсарас ангид зохион байгуулалт сайтай оршино вэ? Механизм хүртэл зохион байгуулалттай шүү. Физикийн цаг хугацаатай тэрсэлддэг дээр дурдсан хууль л лав манай орчлонгийн цаг хугацааны хуулийг дагадаггүй. Өөр од гариг эрхэст тохирдог эсэх нь юу юм.
Энэнд нэг л юм байна. Ертөнцөд байгалийн хуулинд үйлчилдэггүй өөр нэгэн оршихуйгаас энерги, бодис ч юм уу мэдээлэл ирж интропийг ихэсгээд байна. Америкаас "Мянганы хөгжлийн сорил-тусламж" ирэх боллоо гэгчээр.
Үүнийг анзаарч судалж шинэ нэр томъёо хайж байхаар амраар нь бурхан гээд нэрлэсэн ч болох юм.
"Буцах тухай Пуанкарегийн теорем болон ертөнцийн талаарх зарим глобаль үзлүүд" нэртэй ийм нэгэн сонирхолтой лекцийг математикч, доктор Б.Баясгалан бясалгасныг ихэд хичээнгүйлэн уншиж өөртөө ойлгосон төдийгөө бичсэн минь энэ юм. Мөн дахин уншиж, дараа нь тоог нь боддоггүй юмаа гэхэд бодлогошрохуй дор хүний ухаан ямар цаглашгүй, эрдэмтэн мэргэд, түүний шинжлэх ухааны ажлууд үнэн гайхамшигтайг бахдан шагших сэтгэгдэл төрнө.
Орчлонд хүмүүс янз бүрийн л ажил хийнэ. Наймаа хийнэ, тоо бодно, шүлэг зохионо, улс төржинө, нээлт гаргана, хууль зохионо, хуулийг хурга шиг засна... Хамгийн амар нь маани унших ч юм бил үү. Бүү мэд дээ.
Ж.Гангаа