МЭРГЭЖЛИЙН ЁС ЗҮЙ САЛБАР ХУРАЛДААН-БИДНИЙ ЭТИК?
Мэргэжлийн ёс зүй салбар хуралдаан эхэллээ. Салбар хуралдааныг "Майнд" сангийн тэргүүн А.Баярцэцэг хөтлөн явуулж байна.
Салбар хуралдаанд
- Анагаахын шинжлэх ухааны доктор профессор Б.Саранцэцэг,
- ШУТИС-ын багш Олхонуд овгийн Д.Сэрдарам,
- "Бүх нийтийн боловсролын төлөө" иргэний нийгмийн үндэсний эвсэлд Ерөнхий зохицуулагч Д.Тунгалаг,
- Эрүүл мэндийн яамны харьяа Анагаарын ёсзүйн хорооны гишүүн Ц.Ариунаа,
- МУИС дэд профессор Ү.Отгонбаяр нар панелистаар оролцож байна.
Нийгэмд ёсзүй хамгийн чухал хэмээн "Майнд" сангийн тэргүүн А.Баярцэцэг салбар хуралдааны илтгэлээ эхэллээ. Германд төгсөгчдийн үүсгэн байгуулсан "Майнд" сангийнхаа үйл ажиллагаа, хийсэн ажлуудыг тэрээр танилцулж байна.
Этик ба Монголын нийгэм буюу өнөөдөр эрүүл мэндийн салбарт эмчийн мэргэжлийн ёс зүйтэй холбоотой зөрчил гардаг ч шийдвэрлэж чаддаггүй. Цэцэрлэгийн хувьд ч мөн адил. Цөмийн хаягдал булшлах асуудал ч сүүлийн үед халуун сэдэв болж байгаа учраас салбар бүрийн төлөөлөлтэй ярилцах боломжийг өнөөдөр олгоно гэдгийг тэрээр онцолж байна.
Сүүлийн хэдэн сарын турш олон нийтийг талцуулж байгаа Мүүний шашны тухай ч өнөөдрийн салбар хуралдаанаар ярилцах юм.
Бид сайн мууг ялгаж байгаа бол сайныг дэмжиж, мууг таслан зогсоож байх ёстой. Надад хамаагүй хэмээн өнгөрөх юм бол нийгэмд замбараагүй байдал үүснэ.
Ёс зүй бол хар цагааны ялгаа биш. Хуулиар зохицуулж болох асуудал байна. Эрх ашгийн зөрчил яригдаж байдаг саарал бүс ч ёсзүйгээс урган гарч ирдэг талаар хэлж байна.
Зөвхөн Мүүний шашны талаар гэхэд л олон ёсзүйтэй холбоотой асуудал гарч ирнэ. Цэнхэр үст Цэрэн үнэхээр иргэний зориг гаргасан уу, эсвэл үймээн самуун тарих зорилготой юу, хэн нэгний гар хөл үү, Л.Мөнхбаягалан сэтгүүлч мэргэжлийн ёсзүйтэй байсан уу зэрэг юм.
Харин энэ бүхнийг шийдвэрлэх шийдэл нь гаднын улс орнуудад Этикийн комисс байдаг аж.
Манайд энэ талаар бэлтгэгдсэн мэргэжлийн боловсон хүчин дутмаг, хууль эрхзүйн орчинг боловсронгуй болгох шаардлагатай, хараат бус үйл ажиллагаа явуулах боломж хомс, бие даасан хөрөнгө оруулалт дутмаг зэргээс үүдэн мэргэжлийн ёсзүйтэй холбоотой асуудлыг шийдвэрлэхэд хүндрэл учирч байгааг тэрээр онцолж байв.
ЭМЧ, ЭМНЭЛГИЙН МЭРГЭЖИЛТЭНД ИТГЭХ ИТГЭЛИЙГ МЭРГЭЖЛИЙН ЁСЗҮЙН АЛДАА НӨЛӨӨЛЖ БАЙНА
Эхний асуултыг олон нийтийн зүгээс хамгийн их гомдол дагуулдаг эрүүл мэндийн салбараас эхэлж байна. Эрүүл мэнд, спортын яамны ёс зүйн хяналтын хорооны дарга Б.Саранцэцэг салбарынхаа мэргэжлийн ёсзүйн талаар,
-Мэргэжлийн үнэт зүйлийг бий болгох нийгмийн хөрс, суурь алдагдаж байна. Сүүлийн 15 жилийн судалгаагаар эмч, мэргэжилтнүүдийн ёс зүйгээс үүдэн салбарын нэр хүнд унаж байна. Улс төрийн хараат байдалд ажиллаж байгаа учраас салбарын манлайлал үгүй байна. Хариуцлагаас айсан байдалд ажиллаж байна.
ЭМСЯ-ны харьяа ёсзүйн хороо ажилладаг. 1997 онд Эмнэлгийн мэргэжилтний хороо байгуулагдаж байсан бөгөөд улсын хэмжээнд анхны байгууллага нь байсан. Эмнэлгийн мэргэжилтний ёсзүйн асуудал, анагаахын салбарын ёс зүйн байдлыг хариуцан ажиллаж байв.
Ёсзүйн хорооны гишүүд нь гаднаас сонгогдсон төлөөлөл бүхий 35 гишүүнтэй. Хяналтын хороо нь мэргэжил аргазүйгээр хангах, салбар хороодын гишүүдийг чадавхижуулах сургалтыг зохион байгуулах, анагаахын төгсөгчдөд ёсзүйн асуудалд үнэлгээ хийж, сургалтын хөтөлбөрийг үүсгэх зэрэг ажлуудыг хийдэг.
Хороонд иргэдээс ирсэн өргөдөл гомдлыг шийдвэрлэх, эмнэлгийн үйлчилгээний лицензийг цуцлах зэрэг асуудлыг хэлэлцдэг.
Ёс зүйн хороо ажилаж байгаа ч мэргэжлийн ёс зүй гарахаас урьдчилан сэргийлэх ажил жигд бус байна. Эрүүл мэндийн салбарт мэргэшсэн хуульч байхгүй. Мөн хариуцлага тооцох тал дээр хууль эрхзүйн орчинтой зөрчилдөж байна. Цаашид санхүүжилтийн асуудлыг шийдэх, хороодын чиг үүргийг бий болгох, мэргэшсэн боловсон хүчнээр хангах, гаднын туршлага судлах зэрэг ажлыг зохион байгуулах нь тулгараад байгаа бэрхшээлээс гарах боломж гэж харж байна гэлээ.
Ёс зүйн хороо бүх шатанд байгаа ч ямар үйл ажиллагаа явуулж байгаа нь тодорхой бус хаягийн шинжтэй болчихсон мэт харагдаж байгааг А.Баярцэцэг хэллээ.
Боловсролын салбарт ч мөн ёс зүйн хороотой хэдий ч багшийн ёс зүй мөн л асуудал хэвээр байна.
СУРГУУЛИУД ЁСЗҮЙН ХОРОО БАГШИЙН ЭСРЭГ ЗЭВСЭГ БОЛСОН УЧРААС ТАТАН БУУЛГАСАН
Сургууль дээр байсан ёсзүйн хороо нь багшийн эсрэг зэвсэг болсон учраас татан буулгасан байна. Өөрөө хэлбэл, дургүй багш нарыгаа хавчих, ажлаас нь халах гэх мэт зүй бусаар ажиллаж байсан учир татан буулгаж, дүүрэгт шилжүүлжээ.
Ёс зүйн хорооны үндсэн үүрэг болох мэргэжлийн ёс зүйн алдаанаас урьдчилан сэргийлэх тал дээр тодорхой үр дүнтэй ажил хийхгүй, зөвхөн хариуцлага хүлээлгэх механизм болж байгаа аж.
Мөн ёс зүйн хорооны гишүүдэд олон нийтийн төлөөлөл байх шаардлагатай бөгөөд хорооны гишүүдийг сургах, бэлтгэх ажил төдийлөн үр дүнтэй биш байна.
Багшийн мэргэжлээр бэлтгэж эхлэхдээ л хамгийн түрүүнд мэргэжлийн ёс зүйг чухалчлан үзэх хэрэгтэй.
ХУВЬ ХҮНИЙ ЁС ЗҮЙ БАЙСАН Ч АЖИЛ ОЛГОГЧИЙН ХҮСЭЛ СОНИРХЛЫГ ДАГАДАГ
Хэвлэл мэдээллийн салбарын ёс зүйн талаар Хэвлэлийн хүрээлэнгийн гүйцэтгэх захирал Б.Мөнхмандах үг хэлж байна. Тэрээр,
Сэтгүүлч хүний хувь хүний хариуцлага, ёс суртахууны талаар олон нийт ярьдаг ч өнөөдөр хэвлэл мэдээллийн салбарын тал орчим нь 35-аас доош насныхан. Тэгэхээр нийгмийн чиг баримжаа алдагдсан үед боловсрол эзэмшиж, сэтгүүлзүйн салбарт орж ирсэн байдаг.
Хэвлэл мэдээллийнхэнтэй шууд хариуцлага тооцох боломж хомс. Ямар ч салбар хувь хүний ёс зүйгээс гадна байгууллагын соёл, орчин их нөлөөлдөг. Гэтэл хувь хүн өөрийн гэсэн ёс суртахуунтай байлаа ч тухайн ажил олгогчийн шаардлагад нийцүүлэн ажилладаг. Бүх зүйл цахимжиж байгаа энэ үед хэвлэл мэдээллийн салбарынхан мэдээ, мэдээллийг хамгийн түрүүнд хүргэж чадахаа больж байна. Хэвлэл мэдээллийн байгууллагад хамгийн том сорил бол бид хэрхэн мэргэжлийн түвшинд баримт нотолгоотой, олон талын эх сурвалжтай мэдээлэл хүргэх вэ болчихоод байна. Сайн зүйл гэвэл бид өөрийн зохицуулах байгууллага болох Хэвлэл мэдээллийн зөвлөлтэй болсон. Хэвлэл мэдээллийн хамтын оролцоо дэмжлэг, олон нийтийн зөв шаардлага энэ байгууллагын тогтвортой, үр дүнтэй ажиллах нөхцөл юм гэлээ.
БАЙГАЛЬ ОРЧНЫ ЯАМ БОДЛОГЫН БИШ УРИА ХЭЛБЭРЭЭР АЖИЛЛАЖ БАЙНА
Байгаль орчны асуудал гэдэг сайн дурын үйл ажиллагаа. Өөрөөр хэлбэл сэтгэлгээнд тулгуурласан сайн дурын ажиллагаа юм. Байгаль орчны яам бодлогын чанартай биш нэг удаагийн, уриа хэлбэрээр ажиллаж байгаа нь тодорхой үр дүнд хүрэхгүй байна. Тиймээс байгаль орчин гэдэг бүхий л салбарт уягдаж байх ёстой хэмээн ШУТИС-ын багш Д.Сэрдарам хэлж байна.
Хашаандаа мод тарьсны төлөө мөнгө авна, өгнө гэдэг бол зөв шийдэл биш. Байгаль орчны асуудлыг хүн бүрийн сэтгэлгээнд суулгаж өгөх ёстой. Мөнгө авахын тулд мод тарьж байна гэдэг сэтгэлгээ асуудалтай байна гэсэн үг гэдгийг тэрээр мөн онцолж байв.
БАГШ ЗААХААР, ДАРГА ХЭЛЭХЭЭР ҮНЭН БИШ, ТҮҮНИЙГ НЯГТАЛЖ, ЭРГЭЦҮҮЛЭХ ЧАДАВХИТАЙ БОЛГОХ ХЭРЭГТЭЙ
Манай улсад эрдэм шинжилгээний ажилтан хоёр мянга орчим, багш нараа нийлүүлбэл гурван мянга орчим. Манай улс мэдлэгт суурилсан эдийн засгийг хөгжүүлнэ гэж байгаа хэдий ч энэ салбарт ажиллаж байгаа хүмүүсийн ажлын үр дүнг зөв үнэлж чадахгүй байгаа нь ажиглагдаж байна.
Тархи угаалт, оюуны хоосролоос гаргахын тулд олон нийтийг аливаа зүйлийг үнэн үү гэдгийг бодох, эргэцүүлэх чадавхитай болгох хэрэгтэй. Багш заахаар, дарга хэлэхээр зөв гэсэн үзэл бодлоос салах хэрэгтэй.
Багш өөрөө хичээлээсээ хоцордог, хичээлээ бэлдэлгүй ирдэг, зарим тохиолдолд согтуу хичээл дээрээ ирж байгаа бол суралцагч яаж ажил дээр гараад ажлын цагаа яс барьдаг, ажилдаа сайн байх билээ. Оюутан байхад нь заана гэдэг оройтсон байж болох ч их сургуульд оюутнуудын үлгэр дууриал нь багш байх ёстой гэдгийг МУИС дэд профессор Ү.Отгонбаяр хэллээ.
Салбар хуралдаанд оролцож буй МҮХАҮТ-ын ерөнхийлөгч Б.Лхагважав хувь хүн бүр ёс зүйтэй биш байгаагаас, салбарынхан даргынхаа үгээр ёс зүйг орхигдуулж байгаагаас өнөөдөр бид ийм түвшинд хүрсэн гэдгийг онцолж байна.
ЁС ЗҮЙГ ХОРООГООР ШИЙДДЭГ ЗҮЙЛ БИШ
Хүүхдийг эхийн хэвлийд байхаас нь эхлээд л ээжийг нь тайван байлгахаас эхлээд 6 нас хүртэл ямар хүн болох төлөв нь тогтдог.
Ямар нийгмийг бий болгох гэж байна түүндээ тохирсон хүнийг бэлдэх ёстой. Ёс зүй гэдгийг мэргэжлийн хороо гаргаад шийддэг зүйл биш. Тиймээс гэр бүл, цэцэрлэг, сургууль, ажлаас эхлээд л анхаарах ёстой.
Миний хүү Германд их сайн цэцэрлэгт явдаг байсан. Өглөө багш нь хүүхэд бүртэй гар барин мэндэлнэ. Сэтгэл санаа тавгүй бол өвөр дээрээ суулгаж, тайвшрахаар нь хүүхдүүдтэй хамт тоглуулдаг. Ширээг нь засаж, дуртай хүүхэдтэйгээ хамт тоглох боломжийг олгодог. Ингэснээр хүүхэд бусдыг хүндлэх, хамтарч тоглох зэрэг асуудлыг суралцдаг. Тэгэхээр ёс зүй гэдэг зөвхөн хорооны асуудал биш эцэг эх, багш, хамт олон гээд бүхий л шатанд тавих асуудал юм хэмээн Удирдлагын академийн багш н.Батсүх багш хэллээ.
МЭРГЭЖЛИЙН ЁС ЗҮЙ САЛБАР ХУРАЛДААН-БИДНИЙ ЭТИК?
Мэргэжлийн ёс зүй салбар хуралдаан эхэллээ. Салбар хуралдааныг "Майнд" сангийн тэргүүн А.Баярцэцэг хөтлөн явуулж байна.
Салбар хуралдаанд
- Анагаахын шинжлэх ухааны доктор профессор Б.Саранцэцэг,
- ШУТИС-ын багш Олхонуд овгийн Д.Сэрдарам,
- "Бүх нийтийн боловсролын төлөө" иргэний нийгмийн үндэсний эвсэлд Ерөнхий зохицуулагч Д.Тунгалаг,
- Эрүүл мэндийн яамны харьяа Анагаарын ёсзүйн хорооны гишүүн Ц.Ариунаа,
- МУИС дэд профессор Ү.Отгонбаяр нар панелистаар оролцож байна.
Нийгэмд ёсзүй хамгийн чухал хэмээн "Майнд" сангийн тэргүүн А.Баярцэцэг салбар хуралдааны илтгэлээ эхэллээ. Германд төгсөгчдийн үүсгэн байгуулсан "Майнд" сангийнхаа үйл ажиллагаа, хийсэн ажлуудыг тэрээр танилцулж байна.
Этик ба Монголын нийгэм буюу өнөөдөр эрүүл мэндийн салбарт эмчийн мэргэжлийн ёс зүйтэй холбоотой зөрчил гардаг ч шийдвэрлэж чаддаггүй. Цэцэрлэгийн хувьд ч мөн адил. Цөмийн хаягдал булшлах асуудал ч сүүлийн үед халуун сэдэв болж байгаа учраас салбар бүрийн төлөөлөлтэй ярилцах боломжийг өнөөдөр олгоно гэдгийг тэрээр онцолж байна.
Сүүлийн хэдэн сарын турш олон нийтийг талцуулж байгаа Мүүний шашны тухай ч өнөөдрийн салбар хуралдаанаар ярилцах юм.
Бид сайн мууг ялгаж байгаа бол сайныг дэмжиж, мууг таслан зогсоож байх ёстой. Надад хамаагүй хэмээн өнгөрөх юм бол нийгэмд замбараагүй байдал үүснэ.
Ёс зүй бол хар цагааны ялгаа биш. Хуулиар зохицуулж болох асуудал байна. Эрх ашгийн зөрчил яригдаж байдаг саарал бүс ч ёсзүйгээс урган гарч ирдэг талаар хэлж байна.
Зөвхөн Мүүний шашны талаар гэхэд л олон ёсзүйтэй холбоотой асуудал гарч ирнэ. Цэнхэр үст Цэрэн үнэхээр иргэний зориг гаргасан уу, эсвэл үймээн самуун тарих зорилготой юу, хэн нэгний гар хөл үү, Л.Мөнхбаягалан сэтгүүлч мэргэжлийн ёсзүйтэй байсан уу зэрэг юм.
Харин энэ бүхнийг шийдвэрлэх шийдэл нь гаднын улс орнуудад Этикийн комисс байдаг аж.
Манайд энэ талаар бэлтгэгдсэн мэргэжлийн боловсон хүчин дутмаг, хууль эрхзүйн орчинг боловсронгуй болгох шаардлагатай, хараат бус үйл ажиллагаа явуулах боломж хомс, бие даасан хөрөнгө оруулалт дутмаг зэргээс үүдэн мэргэжлийн ёсзүйтэй холбоотой асуудлыг шийдвэрлэхэд хүндрэл учирч байгааг тэрээр онцолж байв.
ЭМЧ, ЭМНЭЛГИЙН МЭРГЭЖИЛТЭНД ИТГЭХ ИТГЭЛИЙГ МЭРГЭЖЛИЙН ЁСЗҮЙН АЛДАА НӨЛӨӨЛЖ БАЙНА
Эхний асуултыг олон нийтийн зүгээс хамгийн их гомдол дагуулдаг эрүүл мэндийн салбараас эхэлж байна. Эрүүл мэнд, спортын яамны ёс зүйн хяналтын хорооны дарга Б.Саранцэцэг салбарынхаа мэргэжлийн ёсзүйн талаар,
-Мэргэжлийн үнэт зүйлийг бий болгох нийгмийн хөрс, суурь алдагдаж байна. Сүүлийн 15 жилийн судалгаагаар эмч, мэргэжилтнүүдийн ёс зүйгээс үүдэн салбарын нэр хүнд унаж байна. Улс төрийн хараат байдалд ажиллаж байгаа учраас салбарын манлайлал үгүй байна. Хариуцлагаас айсан байдалд ажиллаж байна.
ЭМСЯ-ны харьяа ёсзүйн хороо ажилладаг. 1997 онд Эмнэлгийн мэргэжилтний хороо байгуулагдаж байсан бөгөөд улсын хэмжээнд анхны байгууллага нь байсан. Эмнэлгийн мэргэжилтний ёсзүйн асуудал, анагаахын салбарын ёс зүйн байдлыг хариуцан ажиллаж байв.
Ёсзүйн хорооны гишүүд нь гаднаас сонгогдсон төлөөлөл бүхий 35 гишүүнтэй. Хяналтын хороо нь мэргэжил аргазүйгээр хангах, салбар хороодын гишүүдийг чадавхижуулах сургалтыг зохион байгуулах, анагаахын төгсөгчдөд ёсзүйн асуудалд үнэлгээ хийж, сургалтын хөтөлбөрийг үүсгэх зэрэг ажлуудыг хийдэг.
Хороонд иргэдээс ирсэн өргөдөл гомдлыг шийдвэрлэх, эмнэлгийн үйлчилгээний лицензийг цуцлах зэрэг асуудлыг хэлэлцдэг.
Ёс зүйн хороо ажилаж байгаа ч мэргэжлийн ёс зүй гарахаас урьдчилан сэргийлэх ажил жигд бус байна. Эрүүл мэндийн салбарт мэргэшсэн хуульч байхгүй. Мөн хариуцлага тооцох тал дээр хууль эрхзүйн орчинтой зөрчилдөж байна. Цаашид санхүүжилтийн асуудлыг шийдэх, хороодын чиг үүргийг бий болгох, мэргэшсэн боловсон хүчнээр хангах, гаднын туршлага судлах зэрэг ажлыг зохион байгуулах нь тулгараад байгаа бэрхшээлээс гарах боломж гэж харж байна гэлээ.
Ёс зүйн хороо бүх шатанд байгаа ч ямар үйл ажиллагаа явуулж байгаа нь тодорхой бус хаягийн шинжтэй болчихсон мэт харагдаж байгааг А.Баярцэцэг хэллээ.
Боловсролын салбарт ч мөн ёс зүйн хороотой хэдий ч багшийн ёс зүй мөн л асуудал хэвээр байна.
СУРГУУЛИУД ЁСЗҮЙН ХОРОО БАГШИЙН ЭСРЭГ ЗЭВСЭГ БОЛСОН УЧРААС ТАТАН БУУЛГАСАН
Сургууль дээр байсан ёсзүйн хороо нь багшийн эсрэг зэвсэг болсон учраас татан буулгасан байна. Өөрөө хэлбэл, дургүй багш нарыгаа хавчих, ажлаас нь халах гэх мэт зүй бусаар ажиллаж байсан учир татан буулгаж, дүүрэгт шилжүүлжээ.
Ёс зүйн хорооны үндсэн үүрэг болох мэргэжлийн ёс зүйн алдаанаас урьдчилан сэргийлэх тал дээр тодорхой үр дүнтэй ажил хийхгүй, зөвхөн хариуцлага хүлээлгэх механизм болж байгаа аж.
Мөн ёс зүйн хорооны гишүүдэд олон нийтийн төлөөлөл байх шаардлагатай бөгөөд хорооны гишүүдийг сургах, бэлтгэх ажил төдийлөн үр дүнтэй биш байна.
Багшийн мэргэжлээр бэлтгэж эхлэхдээ л хамгийн түрүүнд мэргэжлийн ёс зүйг чухалчлан үзэх хэрэгтэй.
ХУВЬ ХҮНИЙ ЁС ЗҮЙ БАЙСАН Ч АЖИЛ ОЛГОГЧИЙН ХҮСЭЛ СОНИРХЛЫГ ДАГАДАГ
Хэвлэл мэдээллийн салбарын ёс зүйн талаар Хэвлэлийн хүрээлэнгийн гүйцэтгэх захирал Б.Мөнхмандах үг хэлж байна. Тэрээр,
Сэтгүүлч хүний хувь хүний хариуцлага, ёс суртахууны талаар олон нийт ярьдаг ч өнөөдөр хэвлэл мэдээллийн салбарын тал орчим нь 35-аас доош насныхан. Тэгэхээр нийгмийн чиг баримжаа алдагдсан үед боловсрол эзэмшиж, сэтгүүлзүйн салбарт орж ирсэн байдаг.
Хэвлэл мэдээллийнхэнтэй шууд хариуцлага тооцох боломж хомс. Ямар ч салбар хувь хүний ёс зүйгээс гадна байгууллагын соёл, орчин их нөлөөлдөг. Гэтэл хувь хүн өөрийн гэсэн ёс суртахуунтай байлаа ч тухайн ажил олгогчийн шаардлагад нийцүүлэн ажилладаг. Бүх зүйл цахимжиж байгаа энэ үед хэвлэл мэдээллийн салбарынхан мэдээ, мэдээллийг хамгийн түрүүнд хүргэж чадахаа больж байна. Хэвлэл мэдээллийн байгууллагад хамгийн том сорил бол бид хэрхэн мэргэжлийн түвшинд баримт нотолгоотой, олон талын эх сурвалжтай мэдээлэл хүргэх вэ болчихоод байна. Сайн зүйл гэвэл бид өөрийн зохицуулах байгууллага болох Хэвлэл мэдээллийн зөвлөлтэй болсон. Хэвлэл мэдээллийн хамтын оролцоо дэмжлэг, олон нийтийн зөв шаардлага энэ байгууллагын тогтвортой, үр дүнтэй ажиллах нөхцөл юм гэлээ.
БАЙГАЛЬ ОРЧНЫ ЯАМ БОДЛОГЫН БИШ УРИА ХЭЛБЭРЭЭР АЖИЛЛАЖ БАЙНА
Байгаль орчны асуудал гэдэг сайн дурын үйл ажиллагаа. Өөрөөр хэлбэл сэтгэлгээнд тулгуурласан сайн дурын ажиллагаа юм. Байгаль орчны яам бодлогын чанартай биш нэг удаагийн, уриа хэлбэрээр ажиллаж байгаа нь тодорхой үр дүнд хүрэхгүй байна. Тиймээс байгаль орчин гэдэг бүхий л салбарт уягдаж байх ёстой хэмээн ШУТИС-ын багш Д.Сэрдарам хэлж байна.
Хашаандаа мод тарьсны төлөө мөнгө авна, өгнө гэдэг бол зөв шийдэл биш. Байгаль орчны асуудлыг хүн бүрийн сэтгэлгээнд суулгаж өгөх ёстой. Мөнгө авахын тулд мод тарьж байна гэдэг сэтгэлгээ асуудалтай байна гэсэн үг гэдгийг тэрээр мөн онцолж байв.
БАГШ ЗААХААР, ДАРГА ХЭЛЭХЭЭР ҮНЭН БИШ, ТҮҮНИЙГ НЯГТАЛЖ, ЭРГЭЦҮҮЛЭХ ЧАДАВХИТАЙ БОЛГОХ ХЭРЭГТЭЙ
Манай улсад эрдэм шинжилгээний ажилтан хоёр мянга орчим, багш нараа нийлүүлбэл гурван мянга орчим. Манай улс мэдлэгт суурилсан эдийн засгийг хөгжүүлнэ гэж байгаа хэдий ч энэ салбарт ажиллаж байгаа хүмүүсийн ажлын үр дүнг зөв үнэлж чадахгүй байгаа нь ажиглагдаж байна.
Тархи угаалт, оюуны хоосролоос гаргахын тулд олон нийтийг аливаа зүйлийг үнэн үү гэдгийг бодох, эргэцүүлэх чадавхитай болгох хэрэгтэй. Багш заахаар, дарга хэлэхээр зөв гэсэн үзэл бодлоос салах хэрэгтэй.
Багш өөрөө хичээлээсээ хоцордог, хичээлээ бэлдэлгүй ирдэг, зарим тохиолдолд согтуу хичээл дээрээ ирж байгаа бол суралцагч яаж ажил дээр гараад ажлын цагаа яс барьдаг, ажилдаа сайн байх билээ. Оюутан байхад нь заана гэдэг оройтсон байж болох ч их сургуульд оюутнуудын үлгэр дууриал нь багш байх ёстой гэдгийг МУИС дэд профессор Ү.Отгонбаяр хэллээ.
Салбар хуралдаанд оролцож буй МҮХАҮТ-ын ерөнхийлөгч Б.Лхагважав хувь хүн бүр ёс зүйтэй биш байгаагаас, салбарынхан даргынхаа үгээр ёс зүйг орхигдуулж байгаагаас өнөөдөр бид ийм түвшинд хүрсэн гэдгийг онцолж байна.
ЁС ЗҮЙГ ХОРООГООР ШИЙДДЭГ ЗҮЙЛ БИШ
Хүүхдийг эхийн хэвлийд байхаас нь эхлээд л ээжийг нь тайван байлгахаас эхлээд 6 нас хүртэл ямар хүн болох төлөв нь тогтдог.
Ямар нийгмийг бий болгох гэж байна түүндээ тохирсон хүнийг бэлдэх ёстой. Ёс зүй гэдгийг мэргэжлийн хороо гаргаад шийддэг зүйл биш. Тиймээс гэр бүл, цэцэрлэг, сургууль, ажлаас эхлээд л анхаарах ёстой.
Миний хүү Германд их сайн цэцэрлэгт явдаг байсан. Өглөө багш нь хүүхэд бүртэй гар барин мэндэлнэ. Сэтгэл санаа тавгүй бол өвөр дээрээ суулгаж, тайвшрахаар нь хүүхдүүдтэй хамт тоглуулдаг. Ширээг нь засаж, дуртай хүүхэдтэйгээ хамт тоглох боломжийг олгодог. Ингэснээр хүүхэд бусдыг хүндлэх, хамтарч тоглох зэрэг асуудлыг суралцдаг. Тэгэхээр ёс зүй гэдэг зөвхөн хорооны асуудал биш эцэг эх, багш, хамт олон гээд бүхий л шатанд тавих асуудал юм хэмээн Удирдлагын академийн багш н.Батсүх багш хэллээ.