Монголын орчин үеийн дууны яруу найргийн түүхэнд нэрт уран чадвартнууд олон төрсөн
ба 1980-1990-ээд /эдүгээ хүртэл үе ч хамаарна/ оны дууны яруу найргийн цагийг
эзэлсэн уран бүтээлч бол эдүгээ Соёлын гавьяат зүтгэлтэн хэмээх эрхэм цол хүртсэн
Загдын Түмэнжаргал авхай юм.
Нэрт яруу найрагч З.Түмэнжаргалын эдүгээ зохиогдоод буй дуунуудын ноён
оргил нь чухамхүү “Рондо” мөн бололтой. Хүн бол сэтгэлийн амьтан. Сэтгэлээрээ
баян байхын учир үүнд орших ажээ. Амьдрал дээр хэрэгжих нь ээдрээ,
орооцолдоотой асуудал байдаг нь нууц биш. Тэгвэл амьдрах хэмээн бэдрэн яваа
хэн бүхэнд аугаа их хайрын илч гэрэл хамгийн түрүүнд хэрэгтэй байдгийг
нотолсноороо энэ дууны санаа үнэхээр аугаа их гэж болно. Уг таван мөр бүхий
гурван бадаглалт дуунд:
“Хэрвээ зүрхэнд чинь хайр дүүрэн байвал
Хилэн хар шөнө ч чамд нартай санагдана
Хилэнц нүглийн хорвоо ч чамд ариухан бодогдоно
Яруу тунгалаг хөгжмийн эгшиг сонсогдоно
Ямар сайхан гэж сананаа, амьдралыг
Хүн бүхэн, хүн бүхэн, хүн бүхэн
Хайраар амьдарнаа
Хэрвээ зүрх чинь хайраар цангаж байвал
Хээнцэр улаан нар ч чамд сүүдэртэй санагдана
Хэрээний өд шиг хар цас тэнгэрээс асгарч бодогдоно
Ягир догир чөтгөрийн инээд дуулдана
Ямар зэвүүн гэж сананаа, амьдралыг
Хэрвээ зүрхэнд чинь хайр бялхаж байвал
Хэлтгий цэнхэр бөм бөрцөг ч чамд диваажин санагдана
Хээрийн бяцхан шувуухай ч чамд талархан жиргэнэ
Ялгуун саран гэрлээр үнсэж тормолзоно
Ямар бадрангуй гэж сананаа, амьдралыг
хэмээн дуулдгаараа хү- ний оршихуйн гүн утга санаа илэрдэг.
“Дууны хорвоо” дууны шүлгийн онцлог нь:
“Аргадаж гэгэлзсэн аялгууг сонсоход
Асгартал уйлмаар болдоггүй л билүү?
Алдаа онооны хатуухан үнэнийг
Атгахан зүрх дэнсэлдэггүй л билүү?” зэргээр бичсэн нь О.Сэрээнэн “Дуунд
дуртай болов оо би”, Б.Явуухулан “Дуу минь дуу минь”, Ш.Шажинбат “Бидний
дуулах дуртай дуу” зэрэг дууны тухай багцад нэгэн түрлэг болсон юм.
“Монголын тал нутаг” дууны шүлэгт:
“Дүүжүү алсаас ирээд
Дүүрэн амьсгаа авахад минь
Мөнхийн уснаас амсах шиг
Цээж зүрх минь цэлмээд”
хэмээн мөнхийн усны ид шидтэй эх оронч сэтгэлгээг холбосноор онцлог бол цаашид
Монголын тэнгэр доорх амгалан шөнө, эргээд байгалийн байдал буюу уудам өргөн
тал нутаг, монгол хүний сэтгэл санааны эерүү зэрэг шинж чухал гэдгийг өгүүлэн дүрсэлж
бадаг бүрийн дахилтад:
“Ямар цэнгэг юм бэ
Монголын ариун агаар
Яасан цэлмэг юм бэ
Монголын хөх тэнгэр”
хэмээн сануулан бичсэн уламжлалт хийгээд басхүү өөрийн залгамжлал бүхий
зэрэгцээ мөрүүд монголчуудын загатнасан газар маажих шиг гойд сэтгэлийг хөглөхгүй
байж эс чаднам биш үү.
“Ус мөрөн нь олон чиг” дууны шүлэг ч уламжлалыг өөрийн өвөрмөц гарцаар
залгамжилсан шинж бий гэдэгтэй маргах хэрэггүй нь тодорхой байна.
“Очоод золгоно доо” дуу нь манай эхийн тухай дурсамж дууны арвин цуваанд
нэлээд содон нь болсныг дурдах нь зөв. “Дэгдээхэй нас” киноны дуунд хүүхдийн
сэтгэлээр эхийн хайрыг хариулах хүслээ эрдэнэт байгалийн амьд цогцос болсон
цэцэгтэй холбон сэтгэж дүрсэлсэн нь арга, сэтгэлгээний хувьд үнэхээр содон
болсон шинж бий.
“Халтар манан хөөрөг” дууны шүлэг нь дүрслэл задарч соёл урлагийн төдийгүй эд өлгийн
зүйлсийг тусгайлан дүр дүрслэл бүтээдэг болсны нэгэн тод гэрч билээ. Энэ дуунд
ёс заншил төдийгүй “Хайртай аавын минь үнэр шингэсэн, Халтар манан хөөрөг юмаа
хө” зэргээр дахилт хийснээрээ хүнлэг сэтгэл, хайрлан дээдлэх ёс жудаг хавсран
шингэсэн гэлтэй байна.
“Бага насаа би хайрлаж явна” дууны шүлэгт “Хүүхэд нас руу хүргэж өгдөг, Галт
тэрэг хэрвээ байдаг бол Хүн бүхэн сууна даа гэж, Хааяа би боддог юм” зэргээр
бичсэн бөгөөд цэцэглэн дэвжих сайн сайхан амьдрахын эх үндэс бол хүүхэд нас
байдаг. Иймд хүн амьдралаа эргэн харж цэгнэн ухаарах нэгэн цагт эргээд хүүхэд
наснаас “аялахсан” гэсэн хэзээ ч бүтэхгүй боловч гэнэн гэгээн хүсэл төрдгийг
гаргасандаа олон түмний сэтгэлд шууд хүрдгийн нууц буй гэж болно. “Гайхамшиг хүүхэд
хоёр, Гар гараасаа хөтөлцөнөө гэж Нарны гэрлээр бичмээр үгийг, Найрагч ах
нар хэлдэг юм” зэргээр хүүхэд насны гэнэн цайлган бүртийх ч үүлгүй сэтгэлийг
магтан дуулж, уран сайхнаар нээснээрээ үнэхээр чухал шийдэл болсон бөгөөд
Магтуу дууны санд хүний тэр дундаа хүүхэд насны тухай дурсамж-дуулал болж
цагийг эзлэн үлдсэн түүхтэй билээ…
“Могжоохон даагатай жогжоохон хүү” дуунд үлгэрийн баатрыг эдүгээ цагт хүнчлэн
амьдруулж өгсөн нь хүүхэд шуухад төдийгүй монгол хүн бүрийн сэтгэлд ойр шинж бүхий
болсон ажээ... Харин “Тоглоомууд минь ядраа байлгүй” дууны шүлэг алдарт
“Маамуу нааш ир” /Ч.Лхамсүрэн/ дууны шүлгийн уламжлал гэхээр боловч хүүхдийн
нийгэм орчин, хүн байгаль, эд юмстай харьцах харьцааг хамгийн тод илэрхийлэх зүйлээр
нь оновчтой сонгон авснаар дахин давтагдашгүй шинж бий гэж болох юм.
Түүнчлэн багш хүний тухай “Багш та” /”Ганцхан миний ээжийнх гэмээр…” гэх мэт/
хэмээх өвөрмөц магтуу –дуулал бий нь Ж.Бадраа “Багшаа дуулъя”, С.Бодоош “Бага
ангийн багшдаа баярлалаа” болон Ш.Сүрэнжав “Багш” найраглал зэргийн санд ховор
үзэгдлийн нэг билээ…
Орчин үеийн дууны урын санд найз нөхдийн сэдэв шинээр дэлгэрч буй чиглэлийн
нэг. Энд “Баярлалаа” хэмээх өвөрмөц содон дуу онцгой байр эзлэх ур увидас бий
ажээ. Учир нь энэ дууны шүлэг бадаглал зүйн хэлбэр төдийгүй ерөнхий байгууламж,
зохиомжоор тун өвөрмөцийн дээр агуулга утга санааны хувьд нягт чигч шинжтэй
болсон. Уг дуунд:
“Эрээн хорвоогийн ээдрээнд
Уйлан бүдэрч явахад
Элгэмсэг сэтгэлээр түшиж
Урам хайрласан найздаа
Баярлалаа
Баярлалаа
Над руу хараад чи минь инээгээч
Найз нь чамдаа баярлалаа
Алаг хорвоогийн нугачаанд
Хүний дайтай явахад
Атаархлын сүүдэр унагасаар
Зориг хурцалсан дайсандаа ч
Баярлалаа
Баярлалаа
Цаашаа хараад чи уйлаач
Чамд би бас баярлалаа
Загас нь усныхаа
Хүн нь хүнийхээ дэмэнд
Замбуу тивийг туулдаг
Жамыг таниулсан хүмүүс ээ
Баярлалаа
Баярлалаа
Баярлалаа хүмүүс ээ, баярлалаа
Хүмүүсээ, та нарт баярлалаа” хэмээн дуулдаг билээ… Энэ дууны уран сайхны далд
увидас нь зүгээр нэг найз нөхдийн тухай дурдаад зогссонгүйд буюу хүний оршин
амьдрахуйн учир утгын нэгэн тайлал шийдлийг ухааруулах гэсэнд оршино.
Мөн “Сургууль минь баяртай” хэмээх олонд түгсэн нэгэн дуундаа “Арван жил үерхэн
дассан, Анд олон нөхөд”-ийнхөө тухай дурсан дуулал бүтээсэн байдаг бол
“Ангийнхаа хаалгыг зөөлхөн хаалаа” хэмээх болзолт бэлгэдэлт утга бүхий дүрслэлээр
баялаг дууны шүлэгт “Салаа хархан гэзгэн дээр чинь Туузан цэцэг ахиад ургахгүй
Санаа сэтгэл догдлоон цангинах Хонхон дуугаа дандаа сонсохгүй” гэх буюу
дахилтад “Ангийнхаа хаалгыг зөөлхөн хаалаа, Алдрайхан насаа үлдээлээ баяртай”
хэмээн дуулдаг нь учиртай… Тэгвэл “Уяхан цэнхэр хавар” дууны шүлэгтээ дүрслэл,
зохиомж, утга санааны хувьд гүнзгийрэн дэвшиж өмнө бичигдсэн сургуулийн насны
тухай ийм дуунуудын баялаг цуваандаа хүч нэмсэн юм. Энд тэмдэглэхэд, “Гэнэхэн
насны өдлөөгүй ухаан” гэсэн дүрслэл нь энэ дууны бүх бадагт титэм суурь
шинжтэй гэж болох санагдана. Түүнчлэн “Уяхан цэнхэр хавар” нэр нь түүний дууны
шүлгийн гол онцлогийн нэгэнд баттай орох болзолт шинжтэй дүрслэл болж чаджээ…
Хайр сэтгэлийн асуудлыг оршихуйн гүн утга санааны асуудалтай холбон илэрхийлсэн
дуу бол “Алтан нар” юм. Энэ дуунд “Хурц л алтан нарыг, Хуруугаар хааж болох
уу?, Хувьхан заяаны амрагаа Хуураад хайрлаж болох уу?” зэргээр бичсэн бөгөөд
ертөнц дээр жам ёсны зүйл байхаас гадна жам ёсны бус үйлийн үр агуулсан сайн
муу зүйл ч зэрэгцэн оршихын хачныг эргэцүүлэлд хөтлөн аваачаад байгаад онцлог
орших аж. Тэгвэл “Үүр шөнийн оддоос асуугаарай” дуунд хайр сэтгэлийг маш өвөрмөц,
давтагдашгүй илэрхийлсэн шинж байна. Уг дуунд бүтээгүй хайрыг ийн зохиомжилжээ
гэхэд болно… Хайр сэтгэлийн гэгээлэг аялгууг болзолт шинжтэйгээр урласан “Цэцгэн
зүйрлэл” дуу мөн зохиомжлолын өвөрмөцөөр анхаарал татдаг байна…
Энх тайвны санааг “Бөмбөг битгий хаяарай” дуунд бадаг бүрийн зохиомжоор зэрэгцүүлэн
дүрслэл бүтээж гаргажээ.
“Хотын блюз”, “Харууслын блюз”-д цаг төлөвлөлтгүй бодлогогүй амьдрагчдыг гаргасан
ба нийгмийн чанартай асуудал болоод байгааг илчилснээрээ ач холбогдол оршино.
“Мөнгө” хэмээх дууны шүлэг нь социализмын үеэс энэ зүйлийг чангахан хэлэх ч
ээдрээтэй байдалтай байсан тийм сэтгэлзүйд ил тод өөрчлөлт хийсэн гэхэд
болмоор. Энэ дуунд:
“Мөнгө, бэлтэй зоосон мөнгө
Заяатай хүний боол
Мөнгө, биегүй хоосон мөнгө
Залхуу хүний хаан
Мөнгө, дулаан нүдээр тосвол
Шувуу шиг цуваад ирнэ.
Мөнгө, дургүй нь хэрвээ хүрвэл
Шувуу шиг үргээд ниснэ.
Мөнгөнд дургүй
Хэн ч байхгүй
Мөнгөгүй бүтэх юм
Хаана ч байхгүй
Гэгээн мөнгийг хүндэл
Ариун мөнгийг соронзон мэт тат
Мөнгө аз жаргалын түлхүүр ээ зэргээр дуулдаг нь ихээхэн утга учрыг агуулах
ажээ.
Дүр дүрслэл, сэдэв, утга санааны хувьд эрэл хийсэн хийгээд хийх оролдлого ихээхэн
жин дааж ажиглагдаж байна. Тухайлбал, дэлхийн тухай, эх орны тухай, байгалийн
тухай, дууны тухай, ангаахай, хүүхэд, томчууд, хайр сэтгэл, эх, эцгийн тухай, хөөрөг,
мөнгө болон оршихуйн утга учрын олон эргэцүүллүүд зэрэг болно. Аргын хувьд өвөрмөц
эрэл бүхий дууны нэгэнд “Сохор шувуу”, “Дэгдээхэй нас” зэрэг орж байна… Болзолт
дүрслэл гол онцлог болж байна. Үүнд: Өнгөний өвөрмөц бэлгэдлээр ийм утгыг нөхцөлдүүлсэн
жишээнд “Улаан навч”, “Улаан навчис”, “Улаан нар”, “Хэрээний өд шиг хар цас”,
“Хилэн хар шөнө”, “Үнсэн сааралтчихсан…”, “Гиюүрлийн саарал өнгө”, “Эрээн
хорвоогийн ээдрээ”, “Эрээн хорвоогийн нугачаа” “Хоосон хорвоо” гэх мэт дүрслэлүүд
орох. Дууных нь олонхи нэр нь ийм болзолт аргатай шууд нөхцөлдөн холбогдож
утга санаагаа илэрхийлэх ажээ. “Рондо” нь таван мөрт бадгаар зохиомжлогдсоноор
онцлог бол “Хайрын дууль” нь эхлэл-зангилаа, өрнөл-1,2,3 ба туйл, төгсгөл, төгсгөл-зангилаа
/хашилт/ гэсэн бүтэцтэй нь анхаарал татах жишээтэй.
Манай нэрт яруу найрагчдын яруу найргийн туршлага, уламжлал, залгамжлал, шинэчлэл
нь сэдэв, утга санаа, дүр дүрслэл, арга, сэтгэлгээний зэрэг олон чиглэлд
хамаарах нь байна. Тухайлбал, нэг жишээ авахад, “Хамгийн амттай хүсэл минь чи
минь л юм шүү дээ” хэмээн нэгэн дууны шүлэгтээ Түмээ найрагч бичсэн байхад,
Эрээнцавын Нямсүрэн “Миний амталж дуусаагүй орхисон дарс бол бүсгүй хүн”
зэргээр бичсэн нь бий…
Түүний зарим гол дуунуудыг найрагчийн гэргий Б.Мягмарсүрэн нь дуулсан нь өвөрмөц
шийдэл бүхий сайн дууны шүлэг ая 4ангаа олж, мөн дуулах эзнээ бараадаж чадвал
амжилтад хүрдгийн тод гэрч болохын үлгэрийг сануулна. Тухайлбал, “Баярлалаа”,
“Рондо”, “Үүр шөнийн оддоос асуугаарай” зэрэг дуунуудыг цоглог дүр төрх имиж бүхий
дуучин, эл яруу найрагчийн хайртай хань Мягмарсүрэн үгүйгээр нь төсөөлөх аргагүй
мэт ээ…
Хэт тоочсон шинж “Найрамдал зуслангийн вальс”, “Би би би”, “Хагацлын тухай төсөөлж
ч чадахгүй нь” зэрэг байна. “Хөх Монголын үр сад” нь өөлөх юмгүй мэт боловч
тухайн сэдэв, дүр дүрслэлийн чиглэлд шинэ зүйл бараг үгүй байхад, “Ижий” хэмээх
дууны шүлэгт өмнөх яруу найрагчдын гаргасан жимээс халиагүй байна. Харин ийм
олигтой шинэ дүрслэл үгүй дууны шүлэг олширсоор л байх, эсэх нь чухамхүү чанарын
асуудал гэдэг нь ойлгомжтой биз ээ.
Социализмын үеийн хүнд суртлын уршгаар хөдөлмөрчид үр ашиггүй олон зүйлд
хайран цагаа алдаж байсныг шүүмжилсэн тухайн үедээ төдийгүй эдүгээ ч содон хэвээр
буй “Хуралд ирсэн Навчаа” дууны шүлгийн зохиогч энэ эрхэм эдүгээ ч бүтээл
туурвилаа олон чиглэлд зориулсаар яваа билээ…
(Бид судалгааны эл өгүүлэлдээ дууны шүлгийн мастер З.Түмэнжаргалын 2005 онд
хэвлэгдэн олны хүртээл болгосон “Зуун найман дуу” түүвэр эмхтгэлийг голлон авч үзэв)
Утга зохиол судлаач, доктор Н.Энхтөр
Монголын орчин үеийн дууны яруу найргийн түүхэнд нэрт уран чадвартнууд олон төрсөн
ба 1980-1990-ээд /эдүгээ хүртэл үе ч хамаарна/ оны дууны яруу найргийн цагийг
эзэлсэн уран бүтээлч бол эдүгээ Соёлын гавьяат зүтгэлтэн хэмээх эрхэм цол хүртсэн
Загдын Түмэнжаргал авхай юм.
Нэрт яруу найрагч З.Түмэнжаргалын эдүгээ зохиогдоод буй дуунуудын ноён
оргил нь чухамхүү “Рондо” мөн бололтой. Хүн бол сэтгэлийн амьтан. Сэтгэлээрээ
баян байхын учир үүнд орших ажээ. Амьдрал дээр хэрэгжих нь ээдрээ,
орооцолдоотой асуудал байдаг нь нууц биш. Тэгвэл амьдрах хэмээн бэдрэн яваа
хэн бүхэнд аугаа их хайрын илч гэрэл хамгийн түрүүнд хэрэгтэй байдгийг
нотолсноороо энэ дууны санаа үнэхээр аугаа их гэж болно. Уг таван мөр бүхий
гурван бадаглалт дуунд:
“Хэрвээ зүрхэнд чинь хайр дүүрэн байвал
Хилэн хар шөнө ч чамд нартай санагдана
Хилэнц нүглийн хорвоо ч чамд ариухан бодогдоно
Яруу тунгалаг хөгжмийн эгшиг сонсогдоно
Ямар сайхан гэж сананаа, амьдралыг
Хүн бүхэн, хүн бүхэн, хүн бүхэн
Хайраар амьдарнаа
Хэрвээ зүрх чинь хайраар цангаж байвал
Хээнцэр улаан нар ч чамд сүүдэртэй санагдана
Хэрээний өд шиг хар цас тэнгэрээс асгарч бодогдоно
Ягир догир чөтгөрийн инээд дуулдана
Ямар зэвүүн гэж сананаа, амьдралыг
Хэрвээ зүрхэнд чинь хайр бялхаж байвал
Хэлтгий цэнхэр бөм бөрцөг ч чамд диваажин санагдана
Хээрийн бяцхан шувуухай ч чамд талархан жиргэнэ
Ялгуун саран гэрлээр үнсэж тормолзоно
Ямар бадрангуй гэж сананаа, амьдралыг
хэмээн дуулдгаараа хү- ний оршихуйн гүн утга санаа илэрдэг.
“Дууны хорвоо” дууны шүлгийн онцлог нь:
“Аргадаж гэгэлзсэн аялгууг сонсоход
Асгартал уйлмаар болдоггүй л билүү?
Алдаа онооны хатуухан үнэнийг
Атгахан зүрх дэнсэлдэггүй л билүү?” зэргээр бичсэн нь О.Сэрээнэн “Дуунд
дуртай болов оо би”, Б.Явуухулан “Дуу минь дуу минь”, Ш.Шажинбат “Бидний
дуулах дуртай дуу” зэрэг дууны тухай багцад нэгэн түрлэг болсон юм.
“Монголын тал нутаг” дууны шүлэгт:
“Дүүжүү алсаас ирээд
Дүүрэн амьсгаа авахад минь
Мөнхийн уснаас амсах шиг
Цээж зүрх минь цэлмээд”
хэмээн мөнхийн усны ид шидтэй эх оронч сэтгэлгээг холбосноор онцлог бол цаашид
Монголын тэнгэр доорх амгалан шөнө, эргээд байгалийн байдал буюу уудам өргөн
тал нутаг, монгол хүний сэтгэл санааны эерүү зэрэг шинж чухал гэдгийг өгүүлэн дүрсэлж
бадаг бүрийн дахилтад:
“Ямар цэнгэг юм бэ
Монголын ариун агаар
Яасан цэлмэг юм бэ
Монголын хөх тэнгэр”
хэмээн сануулан бичсэн уламжлалт хийгээд басхүү өөрийн залгамжлал бүхий
зэрэгцээ мөрүүд монголчуудын загатнасан газар маажих шиг гойд сэтгэлийг хөглөхгүй
байж эс чаднам биш үү.
“Ус мөрөн нь олон чиг” дууны шүлэг ч уламжлалыг өөрийн өвөрмөц гарцаар
залгамжилсан шинж бий гэдэгтэй маргах хэрэггүй нь тодорхой байна.
“Очоод золгоно доо” дуу нь манай эхийн тухай дурсамж дууны арвин цуваанд
нэлээд содон нь болсныг дурдах нь зөв. “Дэгдээхэй нас” киноны дуунд хүүхдийн
сэтгэлээр эхийн хайрыг хариулах хүслээ эрдэнэт байгалийн амьд цогцос болсон
цэцэгтэй холбон сэтгэж дүрсэлсэн нь арга, сэтгэлгээний хувьд үнэхээр содон
болсон шинж бий.
“Халтар манан хөөрөг” дууны шүлэг нь дүрслэл задарч соёл урлагийн төдийгүй эд өлгийн
зүйлсийг тусгайлан дүр дүрслэл бүтээдэг болсны нэгэн тод гэрч билээ. Энэ дуунд
ёс заншил төдийгүй “Хайртай аавын минь үнэр шингэсэн, Халтар манан хөөрөг юмаа
хө” зэргээр дахилт хийснээрээ хүнлэг сэтгэл, хайрлан дээдлэх ёс жудаг хавсран
шингэсэн гэлтэй байна.
“Бага насаа би хайрлаж явна” дууны шүлэгт “Хүүхэд нас руу хүргэж өгдөг, Галт
тэрэг хэрвээ байдаг бол Хүн бүхэн сууна даа гэж, Хааяа би боддог юм” зэргээр
бичсэн бөгөөд цэцэглэн дэвжих сайн сайхан амьдрахын эх үндэс бол хүүхэд нас
байдаг. Иймд хүн амьдралаа эргэн харж цэгнэн ухаарах нэгэн цагт эргээд хүүхэд
наснаас “аялахсан” гэсэн хэзээ ч бүтэхгүй боловч гэнэн гэгээн хүсэл төрдгийг
гаргасандаа олон түмний сэтгэлд шууд хүрдгийн нууц буй гэж болно. “Гайхамшиг хүүхэд
хоёр, Гар гараасаа хөтөлцөнөө гэж Нарны гэрлээр бичмээр үгийг, Найрагч ах
нар хэлдэг юм” зэргээр хүүхэд насны гэнэн цайлган бүртийх ч үүлгүй сэтгэлийг
магтан дуулж, уран сайхнаар нээснээрээ үнэхээр чухал шийдэл болсон бөгөөд
Магтуу дууны санд хүний тэр дундаа хүүхэд насны тухай дурсамж-дуулал болж
цагийг эзлэн үлдсэн түүхтэй билээ…
“Могжоохон даагатай жогжоохон хүү” дуунд үлгэрийн баатрыг эдүгээ цагт хүнчлэн
амьдруулж өгсөн нь хүүхэд шуухад төдийгүй монгол хүн бүрийн сэтгэлд ойр шинж бүхий
болсон ажээ... Харин “Тоглоомууд минь ядраа байлгүй” дууны шүлэг алдарт
“Маамуу нааш ир” /Ч.Лхамсүрэн/ дууны шүлгийн уламжлал гэхээр боловч хүүхдийн
нийгэм орчин, хүн байгаль, эд юмстай харьцах харьцааг хамгийн тод илэрхийлэх зүйлээр
нь оновчтой сонгон авснаар дахин давтагдашгүй шинж бий гэж болох юм.
Түүнчлэн багш хүний тухай “Багш та” /”Ганцхан миний ээжийнх гэмээр…” гэх мэт/
хэмээх өвөрмөц магтуу –дуулал бий нь Ж.Бадраа “Багшаа дуулъя”, С.Бодоош “Бага
ангийн багшдаа баярлалаа” болон Ш.Сүрэнжав “Багш” найраглал зэргийн санд ховор
үзэгдлийн нэг билээ…
Орчин үеийн дууны урын санд найз нөхдийн сэдэв шинээр дэлгэрч буй чиглэлийн
нэг. Энд “Баярлалаа” хэмээх өвөрмөц содон дуу онцгой байр эзлэх ур увидас бий
ажээ. Учир нь энэ дууны шүлэг бадаглал зүйн хэлбэр төдийгүй ерөнхий байгууламж,
зохиомжоор тун өвөрмөцийн дээр агуулга утга санааны хувьд нягт чигч шинжтэй
болсон. Уг дуунд:
“Эрээн хорвоогийн ээдрээнд
Уйлан бүдэрч явахад
Элгэмсэг сэтгэлээр түшиж
Урам хайрласан найздаа
Баярлалаа
Баярлалаа
Над руу хараад чи минь инээгээч
Найз нь чамдаа баярлалаа
Алаг хорвоогийн нугачаанд
Хүний дайтай явахад
Атаархлын сүүдэр унагасаар
Зориг хурцалсан дайсандаа ч
Баярлалаа
Баярлалаа
Цаашаа хараад чи уйлаач
Чамд би бас баярлалаа
Загас нь усныхаа
Хүн нь хүнийхээ дэмэнд
Замбуу тивийг туулдаг
Жамыг таниулсан хүмүүс ээ
Баярлалаа
Баярлалаа
Баярлалаа хүмүүс ээ, баярлалаа
Хүмүүсээ, та нарт баярлалаа” хэмээн дуулдаг билээ… Энэ дууны уран сайхны далд
увидас нь зүгээр нэг найз нөхдийн тухай дурдаад зогссонгүйд буюу хүний оршин
амьдрахуйн учир утгын нэгэн тайлал шийдлийг ухааруулах гэсэнд оршино.
Мөн “Сургууль минь баяртай” хэмээх олонд түгсэн нэгэн дуундаа “Арван жил үерхэн
дассан, Анд олон нөхөд”-ийнхөө тухай дурсан дуулал бүтээсэн байдаг бол
“Ангийнхаа хаалгыг зөөлхөн хаалаа” хэмээх болзолт бэлгэдэлт утга бүхий дүрслэлээр
баялаг дууны шүлэгт “Салаа хархан гэзгэн дээр чинь Туузан цэцэг ахиад ургахгүй
Санаа сэтгэл догдлоон цангинах Хонхон дуугаа дандаа сонсохгүй” гэх буюу
дахилтад “Ангийнхаа хаалгыг зөөлхөн хаалаа, Алдрайхан насаа үлдээлээ баяртай”
хэмээн дуулдаг нь учиртай… Тэгвэл “Уяхан цэнхэр хавар” дууны шүлэгтээ дүрслэл,
зохиомж, утга санааны хувьд гүнзгийрэн дэвшиж өмнө бичигдсэн сургуулийн насны
тухай ийм дуунуудын баялаг цуваандаа хүч нэмсэн юм. Энд тэмдэглэхэд, “Гэнэхэн
насны өдлөөгүй ухаан” гэсэн дүрслэл нь энэ дууны бүх бадагт титэм суурь
шинжтэй гэж болох санагдана. Түүнчлэн “Уяхан цэнхэр хавар” нэр нь түүний дууны
шүлгийн гол онцлогийн нэгэнд баттай орох болзолт шинжтэй дүрслэл болж чаджээ…
Хайр сэтгэлийн асуудлыг оршихуйн гүн утга санааны асуудалтай холбон илэрхийлсэн
дуу бол “Алтан нар” юм. Энэ дуунд “Хурц л алтан нарыг, Хуруугаар хааж болох
уу?, Хувьхан заяаны амрагаа Хуураад хайрлаж болох уу?” зэргээр бичсэн бөгөөд
ертөнц дээр жам ёсны зүйл байхаас гадна жам ёсны бус үйлийн үр агуулсан сайн
муу зүйл ч зэрэгцэн оршихын хачныг эргэцүүлэлд хөтлөн аваачаад байгаад онцлог
орших аж. Тэгвэл “Үүр шөнийн оддоос асуугаарай” дуунд хайр сэтгэлийг маш өвөрмөц,
давтагдашгүй илэрхийлсэн шинж байна. Уг дуунд бүтээгүй хайрыг ийн зохиомжилжээ
гэхэд болно… Хайр сэтгэлийн гэгээлэг аялгууг болзолт шинжтэйгээр урласан “Цэцгэн
зүйрлэл” дуу мөн зохиомжлолын өвөрмөцөөр анхаарал татдаг байна…
Энх тайвны санааг “Бөмбөг битгий хаяарай” дуунд бадаг бүрийн зохиомжоор зэрэгцүүлэн
дүрслэл бүтээж гаргажээ.
“Хотын блюз”, “Харууслын блюз”-д цаг төлөвлөлтгүй бодлогогүй амьдрагчдыг гаргасан
ба нийгмийн чанартай асуудал болоод байгааг илчилснээрээ ач холбогдол оршино.
“Мөнгө” хэмээх дууны шүлэг нь социализмын үеэс энэ зүйлийг чангахан хэлэх ч
ээдрээтэй байдалтай байсан тийм сэтгэлзүйд ил тод өөрчлөлт хийсэн гэхэд
болмоор. Энэ дуунд:
“Мөнгө, бэлтэй зоосон мөнгө
Заяатай хүний боол
Мөнгө, биегүй хоосон мөнгө
Залхуу хүний хаан
Мөнгө, дулаан нүдээр тосвол
Шувуу шиг цуваад ирнэ.
Мөнгө, дургүй нь хэрвээ хүрвэл
Шувуу шиг үргээд ниснэ.
Мөнгөнд дургүй
Хэн ч байхгүй
Мөнгөгүй бүтэх юм
Хаана ч байхгүй
Гэгээн мөнгийг хүндэл
Ариун мөнгийг соронзон мэт тат
Мөнгө аз жаргалын түлхүүр ээ зэргээр дуулдаг нь ихээхэн утга учрыг агуулах
ажээ.
Дүр дүрслэл, сэдэв, утга санааны хувьд эрэл хийсэн хийгээд хийх оролдлого ихээхэн
жин дааж ажиглагдаж байна. Тухайлбал, дэлхийн тухай, эх орны тухай, байгалийн
тухай, дууны тухай, ангаахай, хүүхэд, томчууд, хайр сэтгэл, эх, эцгийн тухай, хөөрөг,
мөнгө болон оршихуйн утга учрын олон эргэцүүллүүд зэрэг болно. Аргын хувьд өвөрмөц
эрэл бүхий дууны нэгэнд “Сохор шувуу”, “Дэгдээхэй нас” зэрэг орж байна… Болзолт
дүрслэл гол онцлог болж байна. Үүнд: Өнгөний өвөрмөц бэлгэдлээр ийм утгыг нөхцөлдүүлсэн
жишээнд “Улаан навч”, “Улаан навчис”, “Улаан нар”, “Хэрээний өд шиг хар цас”,
“Хилэн хар шөнө”, “Үнсэн сааралтчихсан…”, “Гиюүрлийн саарал өнгө”, “Эрээн
хорвоогийн ээдрээ”, “Эрээн хорвоогийн нугачаа” “Хоосон хорвоо” гэх мэт дүрслэлүүд
орох. Дууных нь олонхи нэр нь ийм болзолт аргатай шууд нөхцөлдөн холбогдож
утга санаагаа илэрхийлэх ажээ. “Рондо” нь таван мөрт бадгаар зохиомжлогдсоноор
онцлог бол “Хайрын дууль” нь эхлэл-зангилаа, өрнөл-1,2,3 ба туйл, төгсгөл, төгсгөл-зангилаа
/хашилт/ гэсэн бүтэцтэй нь анхаарал татах жишээтэй.
Манай нэрт яруу найрагчдын яруу найргийн туршлага, уламжлал, залгамжлал, шинэчлэл
нь сэдэв, утга санаа, дүр дүрслэл, арга, сэтгэлгээний зэрэг олон чиглэлд
хамаарах нь байна. Тухайлбал, нэг жишээ авахад, “Хамгийн амттай хүсэл минь чи
минь л юм шүү дээ” хэмээн нэгэн дууны шүлэгтээ Түмээ найрагч бичсэн байхад,
Эрээнцавын Нямсүрэн “Миний амталж дуусаагүй орхисон дарс бол бүсгүй хүн”
зэргээр бичсэн нь бий…
Түүний зарим гол дуунуудыг найрагчийн гэргий Б.Мягмарсүрэн нь дуулсан нь өвөрмөц
шийдэл бүхий сайн дууны шүлэг ая 4ангаа олж, мөн дуулах эзнээ бараадаж чадвал
амжилтад хүрдгийн тод гэрч болохын үлгэрийг сануулна. Тухайлбал, “Баярлалаа”,
“Рондо”, “Үүр шөнийн оддоос асуугаарай” зэрэг дуунуудыг цоглог дүр төрх имиж бүхий
дуучин, эл яруу найрагчийн хайртай хань Мягмарсүрэн үгүйгээр нь төсөөлөх аргагүй
мэт ээ…
Хэт тоочсон шинж “Найрамдал зуслангийн вальс”, “Би би би”, “Хагацлын тухай төсөөлж
ч чадахгүй нь” зэрэг байна. “Хөх Монголын үр сад” нь өөлөх юмгүй мэт боловч
тухайн сэдэв, дүр дүрслэлийн чиглэлд шинэ зүйл бараг үгүй байхад, “Ижий” хэмээх
дууны шүлэгт өмнөх яруу найрагчдын гаргасан жимээс халиагүй байна. Харин ийм
олигтой шинэ дүрслэл үгүй дууны шүлэг олширсоор л байх, эсэх нь чухамхүү чанарын
асуудал гэдэг нь ойлгомжтой биз ээ.
Социализмын үеийн хүнд суртлын уршгаар хөдөлмөрчид үр ашиггүй олон зүйлд
хайран цагаа алдаж байсныг шүүмжилсэн тухайн үедээ төдийгүй эдүгээ ч содон хэвээр
буй “Хуралд ирсэн Навчаа” дууны шүлгийн зохиогч энэ эрхэм эдүгээ ч бүтээл
туурвилаа олон чиглэлд зориулсаар яваа билээ…
(Бид судалгааны эл өгүүлэлдээ дууны шүлгийн мастер З.Түмэнжаргалын 2005 онд
хэвлэгдэн олны хүртээл болгосон “Зуун найман дуу” түүвэр эмхтгэлийг голлон авч үзэв)
Утга зохиол судлаач, доктор Н.Энхтөр