Аж үйлдвэр, эрдэс баялгийн яамны Газрын тосны бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газрын дарга Ч.Хишигдалай, АМГТГ-ын дарга П.Баянбаатар нар шатахуунтай холбоотой цаг үеийн асуудлаар мэдээлэл хийж байна.
Ч.Хишигдалай, Дэлхий нийтээр 2012 оноос хойш евро-5 стандартын шатахууныг хэрэглэж эхэлсэн. 2012 оноос хойш үйлдвэрлэсэн машинууд евро-5 шатахуун хэрэглэх стандарттай байдаг. Доод тал нь 30, 40, 50, 60 сая төгрөгөөр авто машин худалдаж авсан хүн жилд 1-2 сая төгрөгийг шатахуун зарцуулах ёстой. энэ нь хөдөлгүүрийн элэгдэл хорогдол, хүрээлэн буй орчин, хүний эрүүл мэндэд тус нөлөөтэй.
Улаанбаатар хотын төвийн бүсэв евро-5-аас доош стандартын шатахуунтай тээврийн хэрэгсэл явуулахгүй гэсэн урьдчилсан мэдэгдлээ хийсэн. Тэгэхээр бид хүссэн хүсээгүй евро-5 стандартад шилжинэ.
ОХУ 100 хувь евро-5 хэрэглэдэг. Манай улс л гуйж, хямд үнэтэй евро-92 автобензин бага хэмжээгээр үйлдвэрлүүлээд худалдаж авч байна. БНХАУ мөн евро-5 стандартад шилжсэн. Бээжин хот болон бусад том хотууд нь евро-6-д стандартад шилжсэн. Одоо евро-7 гэдэг стандартад яригдаж эхэллээ.
Тэгэхээр бид дэлхийн чиг хандлагаас зугтаж чадахгүй. Хүссэн хүсээгүй Оросын хуучин үйлдвэрүүд нь зогсоно. Евро-5, 6 стандартад шилжих нь зайлшгүй гэв.
Улаанбаатар хотод сүүлийн 10-аад хоногт шатахуун дараалал тасралтгүй үргэлжилж байна. Улаанбаатарт ердийн үед 900-1250 тонн шатахуун хэрэглэдэг. Тэгвэл 12-р сарын 22-ны мэдээгээр 183 ШТС руу 1427 тонн АИ-92 автобензин, 575 тонн евро-5 автобензин гаргасан байна. Өнөөдөр дахин 45 вагоны хангалт бууж байна. Улаанбаатарын хэрэглээ буурахад орон нутагт руу түгээлт хийнэ. Нийлүүлэлт сайжирсан тул асуудал ойрын хугацаанд жигдэрнэ гэв.
-Шатахуун Монголд өндөр үнэтэй гэж иргэд хэлдэг. Улс орнуудтай харьцуулахад ямар түвшинд байна вэ?
-Монголд шатахууны үнэ бусад орноос өндөр үнэтэй биш. Монгол шатахуун үйлдвэрлэгч орон биш. ОХУ-ын төвийн бүсэд евро-5 автобензин 63 рублийн үнэтэй буюу 44 төгрөгөөр бодоход 2800 төгрөг. Монголд 3080 буюу дэлхийн стандарт түвшинд байна. Гэтэл НӨАТ 10 хувь, Гаалийн албан татвар 5 хувь, дээр тээврийн зардал гэх мэт олон асуудлыг тооцож үзэхэд Монголд хамгийн боломжит доод үнэтэй байна.
Аж үйлдвэр, эрдэс баялгийн яамны Газрын тосны бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газрын дарга Ч.Хишигдалай, АМГТГ-ын дарга П.Баянбаатар нар шатахуунтай холбоотой цаг үеийн асуудлаар мэдээлэл хийж байна.
Ч.Хишигдалай, Дэлхий нийтээр 2012 оноос хойш евро-5 стандартын шатахууныг хэрэглэж эхэлсэн. 2012 оноос хойш үйлдвэрлэсэн машинууд евро-5 шатахуун хэрэглэх стандарттай байдаг. Доод тал нь 30, 40, 50, 60 сая төгрөгөөр авто машин худалдаж авсан хүн жилд 1-2 сая төгрөгийг шатахуун зарцуулах ёстой. энэ нь хөдөлгүүрийн элэгдэл хорогдол, хүрээлэн буй орчин, хүний эрүүл мэндэд тус нөлөөтэй.
Улаанбаатар хотын төвийн бүсэв евро-5-аас доош стандартын шатахуунтай тээврийн хэрэгсэл явуулахгүй гэсэн урьдчилсан мэдэгдлээ хийсэн. Тэгэхээр бид хүссэн хүсээгүй евро-5 стандартад шилжинэ.
ОХУ 100 хувь евро-5 хэрэглэдэг. Манай улс л гуйж, хямд үнэтэй евро-92 автобензин бага хэмжээгээр үйлдвэрлүүлээд худалдаж авч байна. БНХАУ мөн евро-5 стандартад шилжсэн. Бээжин хот болон бусад том хотууд нь евро-6-д стандартад шилжсэн. Одоо евро-7 гэдэг стандартад яригдаж эхэллээ.
Тэгэхээр бид дэлхийн чиг хандлагаас зугтаж чадахгүй. Хүссэн хүсээгүй Оросын хуучин үйлдвэрүүд нь зогсоно. Евро-5, 6 стандартад шилжих нь зайлшгүй гэв.
Улаанбаатар хотод сүүлийн 10-аад хоногт шатахуун дараалал тасралтгүй үргэлжилж байна. Улаанбаатарт ердийн үед 900-1250 тонн шатахуун хэрэглэдэг. Тэгвэл 12-р сарын 22-ны мэдээгээр 183 ШТС руу 1427 тонн АИ-92 автобензин, 575 тонн евро-5 автобензин гаргасан байна. Өнөөдөр дахин 45 вагоны хангалт бууж байна. Улаанбаатарын хэрэглээ буурахад орон нутагт руу түгээлт хийнэ. Нийлүүлэлт сайжирсан тул асуудал ойрын хугацаанд жигдэрнэ гэв.
-Шатахуун Монголд өндөр үнэтэй гэж иргэд хэлдэг. Улс орнуудтай харьцуулахад ямар түвшинд байна вэ?
-Монголд шатахууны үнэ бусад орноос өндөр үнэтэй биш. Монгол шатахуун үйлдвэрлэгч орон биш. ОХУ-ын төвийн бүсэд евро-5 автобензин 63 рублийн үнэтэй буюу 44 төгрөгөөр бодоход 2800 төгрөг. Монголд 3080 буюу дэлхийн стандарт түвшинд байна. Гэтэл НӨАТ 10 хувь, Гаалийн албан татвар 5 хувь, дээр тээврийн зардал гэх мэт олон асуудлыг тооцож үзэхэд Монголд хамгийн боломжит доод үнэтэй байна.
