Ашигт малтмал, газрын тосны газрын Газрын тосны бүтээгдэхүүний хэлтсийн дарга Д.Даваабаяраас шатахууны нөөц болон өнөөгийн байдлын талаар тодрууллаа.
-Манай улсын шатахууны нөөц ямар түвшинд байгаа вэ. Сар шахам үргэлжилсэн хомсдол бүрэн арилсан уу?
-Өнгөрсөн арванхоёрдугаар сард тодорхой шалтгааны улмаас шатахууны хангамж доголдсон. Монгол Улс импортлогч улс учир ОХУ-ын Засгийн газраас тавьсан хоригтой холбоотой есдүгээр сарын 22-ноос аравдугаар сарын 6-ныг хүртэл Монголд шатахуун импортоор орж ирээгүй. Энэ хугацаанд байгаа нөөцөө ашигласан, савнууд хоосорсон гэхэд болно. Аравдугаар сарын 6-ны өдрөөс хойш импортын шатахуун орж ирсэн ч вагоноос буулгаад шууд ШТС-ууд руу нийлүүлж байсан. Хэдийгээр импортын шатахуун тасралтгүй орж ирсэн ч гэсэн нийлүүлэлт нь эрэлтээ гүйцэхгүй байдалтай хэсэг хугацаа өнгөрлөө.
Гэхдээ 2023 оны 12-р сард манай улс хамгийн дээд хэмжээ буюу 150 мянган тонн шатахуун импортолсон. Үүний 80 мянган тонн нь АИ-92 бензин байна. Уул уурхайн бүтээгдэхүүний экспортын хэмжээ нэмэгдсэн болон эдийн засгийн өсөлтийг дагаад шатахууны хэрэглээ эрс нэмэгдэж байна. Дизель түлшний нийлүүлэлт өнгөрсөн оны мөн үетэй харьцуулахад 36 хувиар, АИ-92 автобензин 10 хувиар нэмэгдсэн.
-Манай улс сард хэдий хэмжээний шатахуун хэрэглэж байна вэ?
-2022 оны мөн үед манай улс сард дунджаар 45-50 мянган тонн АИ-92, 80-90 мянган тонн дизель түлш хэрэглэж байсан бол 2023 оны сүүлийн гурван сард АИ-92 автобензин 60 мянган тонн, дизель түлш 100-110 мянган тоннд хүрсэн. Хэрэглээ өсөн нэмэгдэхийн хэрээр бид нэмээд захиалгаа өгөөд явж байсан. Гэвч намрын 20 хоногийн тасалдал хомсдолд нөлөөлсөн. ААН-үүд тухайн сарын борлуулалтаа хараад дараа сарынхаа захиалгыг хийдэг. Мөн ОХУ-ын Засгийн газрын тогтоол нь зуны түлшнээс өвлийн түлшинд шилжих цаг үетэй давхцсан нь тасалдал үүсэхэд тодорхой хэмжээгээр нөлөөлсөн.
Иймэрхүү тал бүрийн хүчин зүйлээс шалтгаалж хомсдол үүссэн. Гэвч бид хэд хоногоор дугаарласны эцэст шинэ оны өмнө даваад гарлаа.
Энэ хугацаанд УУХҮЯ болон Ашигт малтмалын газраас Оросын талтай хамтран ажиллаж, захиалсан бүтээгдэхүүний ачилтыг нэмэгдүүлэх, Монгол Оросын төмөр замтай хамтарч тээвэрлэлтийг шуурхай зохион байгуулах арга хэмжээ авч ажилласан.
Ашигт малтмал, газрын тосны газрын Газрын тосны бүтээгдэхүүний хэлтсийн дарга Д.Даваабаяраас шатахууны нөөц болон өнөөгийн байдлын талаар тодрууллаа.
-Манай улсын шатахууны нөөц ямар түвшинд байгаа вэ. Сар шахам үргэлжилсэн хомсдол бүрэн арилсан уу?
-Өнгөрсөн арванхоёрдугаар сард тодорхой шалтгааны улмаас шатахууны хангамж доголдсон. Монгол Улс импортлогч улс учир ОХУ-ын Засгийн газраас тавьсан хоригтой холбоотой есдүгээр сарын 22-ноос аравдугаар сарын 6-ныг хүртэл Монголд шатахуун импортоор орж ирээгүй. Энэ хугацаанд байгаа нөөцөө ашигласан, савнууд хоосорсон гэхэд болно. Аравдугаар сарын 6-ны өдрөөс хойш импортын шатахуун орж ирсэн ч вагоноос буулгаад шууд ШТС-ууд руу нийлүүлж байсан. Хэдийгээр импортын шатахуун тасралтгүй орж ирсэн ч гэсэн нийлүүлэлт нь эрэлтээ гүйцэхгүй байдалтай хэсэг хугацаа өнгөрлөө.
Гэхдээ 2023 оны 12-р сард манай улс хамгийн дээд хэмжээ буюу 150 мянган тонн шатахуун импортолсон. Үүний 80 мянган тонн нь АИ-92 бензин байна. Уул уурхайн бүтээгдэхүүний экспортын хэмжээ нэмэгдсэн болон эдийн засгийн өсөлтийг дагаад шатахууны хэрэглээ эрс нэмэгдэж байна. Дизель түлшний нийлүүлэлт өнгөрсөн оны мөн үетэй харьцуулахад 36 хувиар, АИ-92 автобензин 10 хувиар нэмэгдсэн.
-Манай улс сард хэдий хэмжээний шатахуун хэрэглэж байна вэ?
-2022 оны мөн үед манай улс сард дунджаар 45-50 мянган тонн АИ-92, 80-90 мянган тонн дизель түлш хэрэглэж байсан бол 2023 оны сүүлийн гурван сард АИ-92 автобензин 60 мянган тонн, дизель түлш 100-110 мянган тоннд хүрсэн. Хэрэглээ өсөн нэмэгдэхийн хэрээр бид нэмээд захиалгаа өгөөд явж байсан. Гэвч намрын 20 хоногийн тасалдал хомсдолд нөлөөлсөн. ААН-үүд тухайн сарын борлуулалтаа хараад дараа сарынхаа захиалгыг хийдэг. Мөн ОХУ-ын Засгийн газрын тогтоол нь зуны түлшнээс өвлийн түлшинд шилжих цаг үетэй давхцсан нь тасалдал үүсэхэд тодорхой хэмжээгээр нөлөөлсөн.
Иймэрхүү тал бүрийн хүчин зүйлээс шалтгаалж хомсдол үүссэн. Гэвч бид хэд хоногоор дугаарласны эцэст шинэ оны өмнө даваад гарлаа.
Энэ хугацаанд УУХҮЯ болон Ашигт малтмалын газраас Оросын талтай хамтран ажиллаж, захиалсан бүтээгдэхүүний ачилтыг нэмэгдүүлэх, Монгол Оросын төмөр замтай хамтарч тээвэрлэлтийг шуурхай зохион байгуулах арга хэмжээ авч ажилласан.