-Сургалтын хөтөлбөрийг докторын ажлын түвшинд судлаад олон дутагдал илрүүлсэн байна-
ШУТИС бол манайдаа инженер-техникийн боловсон хүчин бэлтгэж байгаа үндэсний хамгийн том эрдмийн уурхай билээ. Энэ сургуулийн тухай сайнтай, муутай олон л мэдээлэл байдаг. Харин саяхан тус сургуулийн багш О.Алтангэрэл сургуулийнхаа сургалтын хөтөлбөрийг докторын ажлын түвшинд судлаад олон дутагдал илрүүлжээ. Улмаар "Инженерийн зурагзүй" гэдэг хичээлийн жишээн дээр дутагдлуудыг арилгаж, тэр нь сургалтын үр дүнг багагүй дээшлүүлсэн байна.
Ингээд энэ талаар сонирхож үзлээ. О.Алтангэрэлийн судалгааны ажлын сэдэв нь: "Сургалтын хөтөлбөрийг хэрэглээ төвтэй боловсруулах арга зүйн зарим асуудал" бөгөөд судалгааны объект нь сургалтын хөтөлбөр юм байна.
Зорилго нь сургалтын хөтөлбөрийг сонирхлын бүлгүүдийн оролцоотойгоор
хэрэглээ төвтэй боловсруулах арга зүй боловсруулан хэрэгжүүлж, үр дүнг
"Инженерийн зурагзүй"-н хичээлийн жишээн дээр туршин тодорхойлжээ.
Ингэхдээ 160 гаруй хүмүүсийг хамарсан анкет, судалгаа, ярилцлага, экспертийн
үнэлгээ, баримт бичгийн анализын аргаар судалгаа явуулан дүгнэлт хийжээ.
Тэрээр доорх дутагдлууд ШУТИС-ийн
сургалтын хөтөлбөрт оршиж байгааг тогтоосон байна. Үүнд:
-Судлагдахууны хүрээ хэт шинжлэх
ухаанжсан байдалтай.
-Судлагдахуун нь амьдрал,
хэрэглээний ач холбогдол багатай учраас хэрэглээнд ордоггүй.
-Хөтөлбөрийн агуулгыг сонгон
боловсруулах аргазүй, үндэслэл дутмаг.
-Суралцагчийн хэрэгцээ, сонирхлыг
бодитойгоор харгалздаггүй, багш болон суралцагчийн үүрэг тодорхойгүй.
-Хөтөлбөр боловсруулах ажилд
сонирхлын бүлгүүдийн оролцоо дутмаг.
-Судлагдахууны бүтэцийн дидактик
боловсруулалт хангалтгүй, сэдэв хоорондын болон хичээл хоорондын логик уялдаа,
интеграци тодорхойгүй.
-Сургалтын хөтөлбөрийг киррикюлимийн
иж бүрдэл, тогтолцоот байдлаар хийдэггүй.
-Сургалтын зорилго, зорилт тодорхой
биш, оношлогдох боломж муутай.
-Сургалтыг төлөвлөх, зохион
байгуулах дүгнэх үйл ажиллагаанд суралцагчийн оролцоог тооцдоггүй.
Судлаач дээрх дутагдал, доголдлыг
тодорхойлохдоо:
-Хөтөлбөрийн зорилт суралцагчийн
эрэлт, хэрэгцээ түүний өөрчлөлтөд тулгуурлаж байх,
-Хөтөлбөрийн агуулгын элементүүд
зорилтын хэрэгжилтэд тодорхой үүрэг, хэрэглээний ач холбогдолтой байх,
-Сургалтын арга технологи нь
зорилтоор удирдах эзэмшсэн мэдлэгийг хэрэглэх, үйл ажиллагааны арга барил
эзэмшүүлэх чиглэлтэй байх гэж дүгнэсэн байна.
О.Алтангэрэл ШУТИС-ийн сургалтын хөтөлбөрийг бүхэлд нь судалсан бололтой. Тийм учраас тус сургууль дээрх дутагдлуудыг нягтлан үзэж албан ёсны дүгнэлт гаргах биз ээ. Учир нь эдгээр дутагдал, доголдол нь сургуулийн удирдлагын төдийгүй нийт хамт олны нэр хүнд, эрх ашгийг шууд хөндөх зүйл билээ. Хэрэв эдгээр дутагдлууд үнэхээр байгаа нь үнэн бол шинэчлэл шаардлагатай гэдэг нь ойлгомжтой юм.
Д.Ариун
-Сургалтын хөтөлбөрийг докторын ажлын түвшинд судлаад олон дутагдал илрүүлсэн байна-
ШУТИС бол манайдаа инженер-техникийн боловсон хүчин бэлтгэж байгаа үндэсний хамгийн том эрдмийн уурхай билээ. Энэ сургуулийн тухай сайнтай, муутай олон л мэдээлэл байдаг. Харин саяхан тус сургуулийн багш О.Алтангэрэл сургуулийнхаа сургалтын хөтөлбөрийг докторын ажлын түвшинд судлаад олон дутагдал илрүүлжээ. Улмаар "Инженерийн зурагзүй" гэдэг хичээлийн жишээн дээр дутагдлуудыг арилгаж, тэр нь сургалтын үр дүнг багагүй дээшлүүлсэн байна.
Ингээд энэ талаар сонирхож үзлээ. О.Алтангэрэлийн судалгааны ажлын сэдэв нь: "Сургалтын хөтөлбөрийг хэрэглээ төвтэй боловсруулах арга зүйн зарим асуудал" бөгөөд судалгааны объект нь сургалтын хөтөлбөр юм байна.
Зорилго нь сургалтын хөтөлбөрийг сонирхлын бүлгүүдийн оролцоотойгоор
хэрэглээ төвтэй боловсруулах арга зүй боловсруулан хэрэгжүүлж, үр дүнг
"Инженерийн зурагзүй"-н хичээлийн жишээн дээр туршин тодорхойлжээ.
Ингэхдээ 160 гаруй хүмүүсийг хамарсан анкет, судалгаа, ярилцлага, экспертийн
үнэлгээ, баримт бичгийн анализын аргаар судалгаа явуулан дүгнэлт хийжээ.
Тэрээр доорх дутагдлууд ШУТИС-ийн
сургалтын хөтөлбөрт оршиж байгааг тогтоосон байна. Үүнд:
-Судлагдахууны хүрээ хэт шинжлэх
ухаанжсан байдалтай.
-Судлагдахуун нь амьдрал,
хэрэглээний ач холбогдол багатай учраас хэрэглээнд ордоггүй.
-Хөтөлбөрийн агуулгыг сонгон
боловсруулах аргазүй, үндэслэл дутмаг.
-Суралцагчийн хэрэгцээ, сонирхлыг
бодитойгоор харгалздаггүй, багш болон суралцагчийн үүрэг тодорхойгүй.
-Хөтөлбөр боловсруулах ажилд
сонирхлын бүлгүүдийн оролцоо дутмаг.
-Судлагдахууны бүтэцийн дидактик
боловсруулалт хангалтгүй, сэдэв хоорондын болон хичээл хоорондын логик уялдаа,
интеграци тодорхойгүй.
-Сургалтын хөтөлбөрийг киррикюлимийн
иж бүрдэл, тогтолцоот байдлаар хийдэггүй.
-Сургалтын зорилго, зорилт тодорхой
биш, оношлогдох боломж муутай.
-Сургалтыг төлөвлөх, зохион
байгуулах дүгнэх үйл ажиллагаанд суралцагчийн оролцоог тооцдоггүй.
Судлаач дээрх дутагдал, доголдлыг
тодорхойлохдоо:
-Хөтөлбөрийн зорилт суралцагчийн
эрэлт, хэрэгцээ түүний өөрчлөлтөд тулгуурлаж байх,
-Хөтөлбөрийн агуулгын элементүүд
зорилтын хэрэгжилтэд тодорхой үүрэг, хэрэглээний ач холбогдолтой байх,
-Сургалтын арга технологи нь
зорилтоор удирдах эзэмшсэн мэдлэгийг хэрэглэх, үйл ажиллагааны арга барил
эзэмшүүлэх чиглэлтэй байх гэж дүгнэсэн байна.
О.Алтангэрэл ШУТИС-ийн сургалтын хөтөлбөрийг бүхэлд нь судалсан бололтой. Тийм учраас тус сургууль дээрх дутагдлуудыг нягтлан үзэж албан ёсны дүгнэлт гаргах биз ээ. Учир нь эдгээр дутагдал, доголдол нь сургуулийн удирдлагын төдийгүй нийт хамт олны нэр хүнд, эрх ашгийг шууд хөндөх зүйл билээ. Хэрэв эдгээр дутагдлууд үнэхээр байгаа нь үнэн бол шинэчлэл шаардлагатай гэдэг нь ойлгомжтой юм.
Д.Ариун