-Өнөөдөр улс төрийн хилс хэрэгт хэлмэгдэгсдийн дурсгалыг хүндэтгэх өдөр-
Улс төрийн хэлмэгдэгсдийн судалгааны төвийн захирал М.Ринчинтэй ярилцлаа.
-1920-иод оноос эхтэй 70 жилийн
хугацаанд Монголын түүхэнд болсон эмгэнэлтэй явдал бол улс төрийн
хэлмэгдүүлэлт байсан. Улс төрийн хэлмэгдүүлэлт гэж яг юуг хэлэх вэ?
-Улс төрийн хэлмэгдүүлэлт гэдгийг
ерөнхий томъёоллоор нь авч үзвэл нийгмийн гишүүдийг үзэл
бодол, гарал угсаа, итгэл үнэмшил, хөрөнгө чинээний байдлаар
ялгаварлаад хавчин гадуурхаж байгаа үйл ажиллагааг
хэлээд байгаа юм.
-Хэлмэгдэгсдийн дийлэнх хэсэг нь
бурхан шашны лам байсан. Лам нар яагаад хэлмэгдэх болсон юм бэ?
-Лам нарын хэлмэгдлүүлэлт буюу
Монголд болсон хэлмэгдүүлэлт бол түүхийн талаас нь авч үзвэл зайлшгүй юм байсан
уу, эсвэл санамсаргүй нэг хүнээс тухайлбал, Х.Чойбалсан гэдэг хүнээс
болчихсон юм уу гэдэг асуудал гарч ирж байгаа юм. Бид үүнд судалгаа хийлээ л
дээ. 1990 оноос эхлээд 2008 он хүртэл 18 жил судалж байна. Судалгааны явцад
түүхэн баримт үйл явдлаар нь аваад үзэхээр тухайн үеийн хэлмэгдүүлэлт нь
лам нарын хувьд зайлшгүй үзэгдэл байжээ гэдэг дүгнэлт гаргаж ирсэн.
-Зайлшгүй үзэгдэл гэдгээ
тодруулахгүй юу?
-1921 онд Монголд үндэсний хувьсгал
ялсан. Энэ нь үндэсний эрх чөлөөний, тусгаар тогтнолын төлөө
тэмцэл байсан. Энэ тэмцэлд ЗХУ-аас тусламж гуйж, улмаар тэр тусламж нь орж
ирэхдээ Монголыг зөвлөлт маягийн төр нийгмийн байгуулалтай улс болгох чиглэлээр
өрнөөд явчихсан. Энэ нь тусгаар тогтнолоо олсны дараа үндэсний утга
агуулга нь алдагдчихаж байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл ажилчин ангийн
диктатур тогтоох чигээр явчихсан. Үүнтэй холбоотойгоор зайлшгүй асуудал гараад
ирж байгаа юм. Зөвлөлт нийгмийн төрийн байгууллагын үндэс нь марксизм,
ленинизм. Марксизм, ленинизм гэдэг маань өөрөө шашныг дайсагнаж ханддаг
"Шашин бол мухар сүсгийн зүйл, ард нийтийг мунхруулагч хар тамхи"
гэж сургасан байдаг. Энэ сургаалынхаа дагуу шашинд хандаад эхлэхээр марксизм
шашин хоёр үзэл суртлын хувьд эвлэршгүй. Энэ утгаар нь авч үзэхээр лам
нар сүм хийдийг хэлмэгдүүлж устгах явдал нь зайлшгүй үзэгдэл болж байна
гэж үзээд байгаа юм. Тэгээд ч энэ зайлшгүй гэдгийг 1924 онд баталсан анхдугаар
Үндсэн хуульд хуульчлаад баталчихсан юм.
Өөрөөр хэлбэл, Монголын иргэдийн нэг хэсэг болох сурвалжит тайж, хан ван, гүн, хутагт хувилгаад, санваартан лам нарт сонгуулийн эрх олгохгүй гээд заачихсан явдал. Сонгуулийн эрх гэдэг маань зөвхөн сонгох, сонгогдох эрх төдий биш шүү дээ. Үүнд улс төрийн эрх бүхэлдээ орчихож байгаа юм. Тэгэхээр хүн амын нэг хэсэг нь улс төрийн эрхтэй, нөгөө хэсэг нь улс төрийн эрхгүй болоод ирэхээр ангийн дайсан гэж үзэж хандах болж байна аа даа. Энэ үзэл баримтлалын үүднээс лам нарын хувьд нийгмийн тодорхой зохион байгуулалттай бүлгийнхээ хувьд устгагдах хэлмэгдэх явдал зайлшгүй гарч ирсэн.
-Лам нарыг хэлмэгдүүлэхийн тулд
дэс дараатай олон арга хэмжээ авч байсан гэдэг?
-Энэ бодлого бүгдээрээ Зөвлөлтийн
талаас Бүх холбоотны коммунист большевикуудын намын төв хороо, коминтерны
гүйцэтгэх хорооны зүгээс удирдлагатайгаар Монголд хэрэгжиж байсан зүйл.
Түүнээс биш МАХН, монголчууд өөрсдөө санаачлаад гаргаад ирсэн юм биш шүү
дээ.
Монгол Улс 1926 онд төр шашныг тусгаарлах тухай хууль баталсан. 1934 онд энэ хуулиа нарийвчилж дахин баталсан. Эхнийх нь сүм хийдийн эдийн засгийн хүчин чадлыг сулруулах, сүм хийдийн аж ахуйгаас их хэмжээний татвар авахад чиглэж байсан. Хоёр дахь удаагийн хуулиараа лам нарын нийгмийн өсөлтийг багасгах өөрөөр хэлбэл бага насны хүүхдүүдийг лам болгож сургах явдлыг хязгаарлахад хүчтэй чиглэсэн хууль болсон.
Марксист томъёоллоор хэлбэл лам нар бол мөлжигчид. Зүгээр суугаад ард олноос өргөл барьц авч мөлжиж байдаг мөлжигчид гэгддэг. Гэтэл Монголын үнэн байдал өөр байсан. Монголчуудын үзлээр тухайн үеийн лам нар оюуны хөдөлмөр эрхэлдэг, нийгмийн оюун санааны амьдралыг тээж авч явдаг гол хүчин. Энэ чанараараа Монголын тэр л үеийн нийгмийн ёс суртахууны хэм хэмжээг тогтоодог хүмүүс байсан. Энэ утгаараа монгол лам гэдэг бол монгол хүн бүрийн багш, сурган хүмүүжүүлэгч нь байсан.
Монголд төр нь шашнаа ивээж харж тэтгэж ирсэн. Төрийг дээдлэх энэ үзэл нь бурхны шашны философи сургаалын дагуу ирсэн байхгүй юу. Тэгтэл марксизм, ленинизм Монголд ороод ирсэн. Урьд нь огт мэддэггүй юмыг Монголын ард түмний оюун санааны амьдралын эх үндэс болгох гээд үзэхээр өнөө хуучин үзэл санаа нийгмийн ёс суртахуунтай нь зөрчилдөөд монголчууд хүлээж авахад хэцүү болж таарна. Энэхүү эсрэг үзэл санааг ялж давахын тулд хуучин үзэл санааг тээн дэлгэрүүлдэг бие хүнийг зайлуулах арчаагүй арга барил руу орсон байгаа юм.
-Үзэл бодлын энэ зөрчлийн тодорхой
баримт байгаа байх л даа?
-Тухайн үеийн аж ахуй нийгмийн
амьдралыг удирдах арга ажиллагаа Монголын өвөрмөц онцлогтой нийлээгүй гэдэг нь
1932 онд болсон зэвсэгт бослогоос ил харагдана. Тэр үед хүмүүсийн амьдрал
доройтож ядуураад аж амьдралаа хамгаалаад босоод ирсэн. Энэ бослого бол
большевик үзэл санаа марксизм, ленинизмийн үзэл санаа Монголд амьдрах чадваргүй
гэдгийг харуулсан бодит баримт юм л даа. Ерөөсөө л энэ эсрэг үзэл санаа
оюуны чадавхи, тогтож төлөвшсөн зан суртахуун, нийгмийн ёс
суртахууны хэм хэмжээ ёс заншлыг устгахын тулд лам нарын эсрэг довтолгоо
хийж эхэлсэн.
-Яг хэзээнээс лам нарыг баривчилж
эхэлсэн юм бол?
-1930-аад оны эхээр 90 гаруй мянган
лам байсан гэдэг тоо байдаг. Ийм олон ламыг нэг нэгээр нь барих мэдээж хэцүү.
Юуны түрүүнд тэднийг буруутгах шалтаг хэрэгтэй болсон. Ингэхийн тулд 1930
оны үеэс нэр хүндтэй хутагт хувилгаадыг төрийн эсрэг гэмт хэрэгт хилсдүүлж
холбогдуулах журмаар шалтаг олох арга хайж эхэлсэн. Эхний томоохон үйл явдал
нь 1930 онд таслан шийтгэсэн тайж Рэгдэндавга нарын 38 ламын хэрэг гэж байдаг.
Энэ Рэгдэндагва Ванчинбогдоос тусламж гуйхаар захидал бичээд өөрөө хүргэж
өгөхөөр яваад хил давж чадалгүй баригдсан хүн. Энэ хэргийн явцад Дилав
хутагт Жамсранжав, Манзушир хутагт Цэрэндорж, Егзүр хутагт Галсандаш нарын нэр
хүндтэй хутагт хувилгаадыг хилсдүүлж баривчилсан. Хэргийг шүүхээр
таслан шийдээд эхэлсэн ч эдгээр хутагт хувилгаадад хийсэн хэрэг байхгүй
учраас мухардалд орсон. Гэхдээ үүний цаана давхар бодлого байсан. Энэ
үеэр Дилавхутагт Жамсранжавыг хувьсгалын эсэргүү гэж Монгол даяар зар тараагаад
Засгийн газраас тусгай даалгавар өгч гадаадад тагнуулын ажилд томилж
явуулаад, Манзушир хутагт хэрэгт холбогдолгүй үлдэж, Егзүр хутагтыг
буудан алсан байдаг. Ийнхүү лам нарыг хэлмэгдүүлэх гэсэн 1930-оны үйлдэл,
1932 оны бослого бүтээгүй учраас бүх лам нар руу дайрч болохгүй, хязгаарлагдмал
хүрээтэй болоод зогсчихсон. Улмаар 1935 онд Дорнодын Жамъян тив ламын
хэргийг зохион гаргаж ирсэн. Тэр хүн Ванчинбогдтой захидлаар харьцаж байсан.
Захидлаар харьцахдаа шашин мөргөлийн асуудлаар холбоотой байсан. Ванчинбогд
бол Японы тагнуул учраас "Японы тагнуултай харилцаа холбоо барьж ардын
засаг төрийг устгах тусламж гуйсан" гэж гүтгээд Жамъян тив ламыг
баривчилсан байдаг.
Жамъян тив ламыг шийтгэсэн энэ шийтгэл нь хуурамч зохиомол гэдэг нь тэр үеийн удирдагчдад ойлгомжтой байсан учраас түүний хэргийн жил хүрэхгүй хугацаанд цагаатган сулласан. Тэгээд зогсохгүй Жамъян тив ламыг хэргээс мулталж сулласныг буруутгаад үүнд нь Ерөнхий сайд П.Гэндэнг хоморголон оруулсан. Жамъян тив ламаар далимдуулаад Монголын бүх лам нар руу зэрэг довтлох шалтаг олох гэсэн нь тийнхүү бүтэлгүйтсэн.
Энэ бүгдийн эцэст шинэ арга олсон. Тэр нь 1924 оны тавдугаар сард наймдугаар богд Жавзундамба нас барж Монгол Улс шашны тэргүүнгүй, хэмжээт эрхт хаангүй болсонтой холбоотой урган гарч ирсэн асуудал. Богдыг нас барсны дараа шавь нар нь түүний хойт дүрийг тодруулна гэж 1925-1926 оны үед нэлээд шуугиан болсон байгаа юм. Гэтэл Намын төв хорооноос "хойт дүрийг тодруулахгүй, шаардлагагүй" гэж шийдвэр гаргаад хориглочихсон. Лам нарын хувьд шашны тэргүүнгүй болчихсон энэ үед Богдын багш Ёнзон Цэдэнгийн Лувсанхаймчиг Монголын шашны тэргүүний багшийн нь хувьд Монголын бүх лам нарын хүндэтгэл хүлээсэн хүн болж үлдсэн. Түүнийг Монголын лам, сүсэгтэн олон албан бус байдлаар шашны тэргүүн гэж хүлээн зөвшөөрсөн. Тэгэхээр нь ёнзон Лувсанхаймчигийг хэрэгт татаж оруулах арга сүвэгчилж эхэлсэн байна. Тэр үед Лувсанхаймчиг, Ванчинбогд нар шашны асуудлаар захиагаар харилцаж байсан бөгөөд тэр захидлыг нь "Хувьсгалын эсэргүү тагнуулын ажлаа сайн хийсэн даалгавартай" хэмээн орчуулж гүтгээд 1937 оны есдүгээр сарын 6-ны өдөр баривчилсан байгаа юм. Лувсанхаймчигийг Японы тагнуул Ванчигбогдтой харьцсан, зэвсгээр туслахад бэлдсэн, ардын хувьсгалт засаг төрийг устгахаар зэхсэн гэсэн ял тулгасан. Ингэж Ёнзон хамбыг хэрэгтэн болгож гүтгэснээрээ Монголын бүх лам нарыг түүний шавь учраас хувьсгалын эсэргүү дайсан болж тэдэн рүү өргөн довтолгоо хийж устгасан байдаг.
-Лам нарыг Богд Жавзундамбыг
эргэн төрүүлэх гэж ном уншсан гэж хэрэг тулгадаг байсан гэх юм билээ?
-Төв хүрээнд Цорж Чойнжин аграмба
гэж хүн байсан. Энэ хүн Богд хааныг нас барсны дараагаар түргэн залрахын ерөөл
"Нүрзэнсүлдэв" гэж уншлага зохиосон байдаг. Энэ залбирлыг тэр
үеийн бүх лам нар уншдаг байж. Дотоод яамныхан лам нарыг баривчлаад асуухаараа
"Чи Нүрзэнсүлдэв уншсан уу" гэж асуудаг. Уншсан гэхээр "ардын
засгийг устгаж хэмжээгүй эрхт хаант төр байгуулах" гэсэн хэмээн урьдаас
бэлдчихсэн байцаалтын асуултаар анкет бөглөж эсэргүү болгодог. Мөн
"Багш чинь хэн бэ" гэж асуудаг. Нэг ламын нэр хэлэхээр тэр багшийг
нь бүлгийнх нь удирдагч болгон буруутгадаг. Бас "Чамтай нэг зиндааны лам
нар хэн бэ" гэж асуудаг. "Тэр" гээд хэлэхээр нь тэрийг нь бас
хувьсгалын эсэргүү бүлгийн гишүүд гэж бичээд гарын үсэг албадан зуруулаад
цаазалдаг байсан. 1938 онд хамгийн олон лам нарыг хэлмэгдүүлсэн жил.
-Нарийвчилсан тоо байгаа юу?
-Нийтдээ 20 орчим мянган лам
баривчилсан байдаг юм. 1937 оны есдүгээр сараас 1939 оны дөрөвдүгээр сар
хүртэлх хугацаанд Дотоод явдлын яамны дэргэд байгуулсан онцгой бүрэн эрхт
комисс гэж шүүн таслах эрх бүхий комисс ажилласан. Энэ комисс 51 удаа хуралдсан
байдаг. Энэ 51 удаагийн хурлаар лам, хар баривчлагдсан хүмүүсийн хэргийг
авч шийдэж байсан. Үүн дээр үндэслэн 1960-аад оны эхээр ажилласан
цагаатгалын комисс анхны тооцоо гаргасан байдаг. Тэр тооцоог 1990 оны
цагаатгалын үеэр ч давтан хэрэглэж байсан. 20-иод мянган лам хэлмэгдэж
байснаас 17 мянгыг нь буудан алсан гэсэн тоон мэдээ байдаг. Энэ тоог бид дахин
судалж байна. Хэд болж гарч ирэхийг одоо хэлэх боломжгүй.
Д.Цогзолмаа
-Өнөөдөр улс төрийн хилс хэрэгт хэлмэгдэгсдийн дурсгалыг хүндэтгэх өдөр-
Улс төрийн хэлмэгдэгсдийн судалгааны төвийн захирал М.Ринчинтэй ярилцлаа.
-1920-иод оноос эхтэй 70 жилийн
хугацаанд Монголын түүхэнд болсон эмгэнэлтэй явдал бол улс төрийн
хэлмэгдүүлэлт байсан. Улс төрийн хэлмэгдүүлэлт гэж яг юуг хэлэх вэ?
-Улс төрийн хэлмэгдүүлэлт гэдгийг
ерөнхий томъёоллоор нь авч үзвэл нийгмийн гишүүдийг үзэл
бодол, гарал угсаа, итгэл үнэмшил, хөрөнгө чинээний байдлаар
ялгаварлаад хавчин гадуурхаж байгаа үйл ажиллагааг
хэлээд байгаа юм.
-Хэлмэгдэгсдийн дийлэнх хэсэг нь
бурхан шашны лам байсан. Лам нар яагаад хэлмэгдэх болсон юм бэ?
-Лам нарын хэлмэгдлүүлэлт буюу
Монголд болсон хэлмэгдүүлэлт бол түүхийн талаас нь авч үзвэл зайлшгүй юм байсан
уу, эсвэл санамсаргүй нэг хүнээс тухайлбал, Х.Чойбалсан гэдэг хүнээс
болчихсон юм уу гэдэг асуудал гарч ирж байгаа юм. Бид үүнд судалгаа хийлээ л
дээ. 1990 оноос эхлээд 2008 он хүртэл 18 жил судалж байна. Судалгааны явцад
түүхэн баримт үйл явдлаар нь аваад үзэхээр тухайн үеийн хэлмэгдүүлэлт нь
лам нарын хувьд зайлшгүй үзэгдэл байжээ гэдэг дүгнэлт гаргаж ирсэн.
-Зайлшгүй үзэгдэл гэдгээ
тодруулахгүй юу?
-1921 онд Монголд үндэсний хувьсгал
ялсан. Энэ нь үндэсний эрх чөлөөний, тусгаар тогтнолын төлөө
тэмцэл байсан. Энэ тэмцэлд ЗХУ-аас тусламж гуйж, улмаар тэр тусламж нь орж
ирэхдээ Монголыг зөвлөлт маягийн төр нийгмийн байгуулалтай улс болгох чиглэлээр
өрнөөд явчихсан. Энэ нь тусгаар тогтнолоо олсны дараа үндэсний утга
агуулга нь алдагдчихаж байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл ажилчин ангийн
диктатур тогтоох чигээр явчихсан. Үүнтэй холбоотойгоор зайлшгүй асуудал гараад
ирж байгаа юм. Зөвлөлт нийгмийн төрийн байгууллагын үндэс нь марксизм,
ленинизм. Марксизм, ленинизм гэдэг маань өөрөө шашныг дайсагнаж ханддаг
"Шашин бол мухар сүсгийн зүйл, ард нийтийг мунхруулагч хар тамхи"
гэж сургасан байдаг. Энэ сургаалынхаа дагуу шашинд хандаад эхлэхээр марксизм
шашин хоёр үзэл суртлын хувьд эвлэршгүй. Энэ утгаар нь авч үзэхээр лам
нар сүм хийдийг хэлмэгдүүлж устгах явдал нь зайлшгүй үзэгдэл болж байна
гэж үзээд байгаа юм. Тэгээд ч энэ зайлшгүй гэдгийг 1924 онд баталсан анхдугаар
Үндсэн хуульд хуульчлаад баталчихсан юм.
Өөрөөр хэлбэл, Монголын иргэдийн нэг хэсэг болох сурвалжит тайж, хан ван, гүн, хутагт хувилгаад, санваартан лам нарт сонгуулийн эрх олгохгүй гээд заачихсан явдал. Сонгуулийн эрх гэдэг маань зөвхөн сонгох, сонгогдох эрх төдий биш шүү дээ. Үүнд улс төрийн эрх бүхэлдээ орчихож байгаа юм. Тэгэхээр хүн амын нэг хэсэг нь улс төрийн эрхтэй, нөгөө хэсэг нь улс төрийн эрхгүй болоод ирэхээр ангийн дайсан гэж үзэж хандах болж байна аа даа. Энэ үзэл баримтлалын үүднээс лам нарын хувьд нийгмийн тодорхой зохион байгуулалттай бүлгийнхээ хувьд устгагдах хэлмэгдэх явдал зайлшгүй гарч ирсэн.
-Лам нарыг хэлмэгдүүлэхийн тулд
дэс дараатай олон арга хэмжээ авч байсан гэдэг?
-Энэ бодлого бүгдээрээ Зөвлөлтийн
талаас Бүх холбоотны коммунист большевикуудын намын төв хороо, коминтерны
гүйцэтгэх хорооны зүгээс удирдлагатайгаар Монголд хэрэгжиж байсан зүйл.
Түүнээс биш МАХН, монголчууд өөрсдөө санаачлаад гаргаад ирсэн юм биш шүү
дээ.
Монгол Улс 1926 онд төр шашныг тусгаарлах тухай хууль баталсан. 1934 онд энэ хуулиа нарийвчилж дахин баталсан. Эхнийх нь сүм хийдийн эдийн засгийн хүчин чадлыг сулруулах, сүм хийдийн аж ахуйгаас их хэмжээний татвар авахад чиглэж байсан. Хоёр дахь удаагийн хуулиараа лам нарын нийгмийн өсөлтийг багасгах өөрөөр хэлбэл бага насны хүүхдүүдийг лам болгож сургах явдлыг хязгаарлахад хүчтэй чиглэсэн хууль болсон.
Марксист томъёоллоор хэлбэл лам нар бол мөлжигчид. Зүгээр суугаад ард олноос өргөл барьц авч мөлжиж байдаг мөлжигчид гэгддэг. Гэтэл Монголын үнэн байдал өөр байсан. Монголчуудын үзлээр тухайн үеийн лам нар оюуны хөдөлмөр эрхэлдэг, нийгмийн оюун санааны амьдралыг тээж авч явдаг гол хүчин. Энэ чанараараа Монголын тэр л үеийн нийгмийн ёс суртахууны хэм хэмжээг тогтоодог хүмүүс байсан. Энэ утгаараа монгол лам гэдэг бол монгол хүн бүрийн багш, сурган хүмүүжүүлэгч нь байсан.
Монголд төр нь шашнаа ивээж харж тэтгэж ирсэн. Төрийг дээдлэх энэ үзэл нь бурхны шашны философи сургаалын дагуу ирсэн байхгүй юу. Тэгтэл марксизм, ленинизм Монголд ороод ирсэн. Урьд нь огт мэддэггүй юмыг Монголын ард түмний оюун санааны амьдралын эх үндэс болгох гээд үзэхээр өнөө хуучин үзэл санаа нийгмийн ёс суртахуунтай нь зөрчилдөөд монголчууд хүлээж авахад хэцүү болж таарна. Энэхүү эсрэг үзэл санааг ялж давахын тулд хуучин үзэл санааг тээн дэлгэрүүлдэг бие хүнийг зайлуулах арчаагүй арга барил руу орсон байгаа юм.
-Үзэл бодлын энэ зөрчлийн тодорхой
баримт байгаа байх л даа?
-Тухайн үеийн аж ахуй нийгмийн
амьдралыг удирдах арга ажиллагаа Монголын өвөрмөц онцлогтой нийлээгүй гэдэг нь
1932 онд болсон зэвсэгт бослогоос ил харагдана. Тэр үед хүмүүсийн амьдрал
доройтож ядуураад аж амьдралаа хамгаалаад босоод ирсэн. Энэ бослого бол
большевик үзэл санаа марксизм, ленинизмийн үзэл санаа Монголд амьдрах чадваргүй
гэдгийг харуулсан бодит баримт юм л даа. Ерөөсөө л энэ эсрэг үзэл санаа
оюуны чадавхи, тогтож төлөвшсөн зан суртахуун, нийгмийн ёс
суртахууны хэм хэмжээ ёс заншлыг устгахын тулд лам нарын эсрэг довтолгоо
хийж эхэлсэн.
-Яг хэзээнээс лам нарыг баривчилж
эхэлсэн юм бол?
-1930-аад оны эхээр 90 гаруй мянган
лам байсан гэдэг тоо байдаг. Ийм олон ламыг нэг нэгээр нь барих мэдээж хэцүү.
Юуны түрүүнд тэднийг буруутгах шалтаг хэрэгтэй болсон. Ингэхийн тулд 1930
оны үеэс нэр хүндтэй хутагт хувилгаадыг төрийн эсрэг гэмт хэрэгт хилсдүүлж
холбогдуулах журмаар шалтаг олох арга хайж эхэлсэн. Эхний томоохон үйл явдал
нь 1930 онд таслан шийтгэсэн тайж Рэгдэндавга нарын 38 ламын хэрэг гэж байдаг.
Энэ Рэгдэндагва Ванчинбогдоос тусламж гуйхаар захидал бичээд өөрөө хүргэж
өгөхөөр яваад хил давж чадалгүй баригдсан хүн. Энэ хэргийн явцад Дилав
хутагт Жамсранжав, Манзушир хутагт Цэрэндорж, Егзүр хутагт Галсандаш нарын нэр
хүндтэй хутагт хувилгаадыг хилсдүүлж баривчилсан. Хэргийг шүүхээр
таслан шийдээд эхэлсэн ч эдгээр хутагт хувилгаадад хийсэн хэрэг байхгүй
учраас мухардалд орсон. Гэхдээ үүний цаана давхар бодлого байсан. Энэ
үеэр Дилавхутагт Жамсранжавыг хувьсгалын эсэргүү гэж Монгол даяар зар тараагаад
Засгийн газраас тусгай даалгавар өгч гадаадад тагнуулын ажилд томилж
явуулаад, Манзушир хутагт хэрэгт холбогдолгүй үлдэж, Егзүр хутагтыг
буудан алсан байдаг. Ийнхүү лам нарыг хэлмэгдүүлэх гэсэн 1930-оны үйлдэл,
1932 оны бослого бүтээгүй учраас бүх лам нар руу дайрч болохгүй, хязгаарлагдмал
хүрээтэй болоод зогсчихсон. Улмаар 1935 онд Дорнодын Жамъян тив ламын
хэргийг зохион гаргаж ирсэн. Тэр хүн Ванчинбогдтой захидлаар харьцаж байсан.
Захидлаар харьцахдаа шашин мөргөлийн асуудлаар холбоотой байсан. Ванчинбогд
бол Японы тагнуул учраас "Японы тагнуултай харилцаа холбоо барьж ардын
засаг төрийг устгах тусламж гуйсан" гэж гүтгээд Жамъян тив ламыг
баривчилсан байдаг.
Жамъян тив ламыг шийтгэсэн энэ шийтгэл нь хуурамч зохиомол гэдэг нь тэр үеийн удирдагчдад ойлгомжтой байсан учраас түүний хэргийн жил хүрэхгүй хугацаанд цагаатган сулласан. Тэгээд зогсохгүй Жамъян тив ламыг хэргээс мулталж сулласныг буруутгаад үүнд нь Ерөнхий сайд П.Гэндэнг хоморголон оруулсан. Жамъян тив ламаар далимдуулаад Монголын бүх лам нар руу зэрэг довтлох шалтаг олох гэсэн нь тийнхүү бүтэлгүйтсэн.
Энэ бүгдийн эцэст шинэ арга олсон. Тэр нь 1924 оны тавдугаар сард наймдугаар богд Жавзундамба нас барж Монгол Улс шашны тэргүүнгүй, хэмжээт эрхт хаангүй болсонтой холбоотой урган гарч ирсэн асуудал. Богдыг нас барсны дараа шавь нар нь түүний хойт дүрийг тодруулна гэж 1925-1926 оны үед нэлээд шуугиан болсон байгаа юм. Гэтэл Намын төв хорооноос "хойт дүрийг тодруулахгүй, шаардлагагүй" гэж шийдвэр гаргаад хориглочихсон. Лам нарын хувьд шашны тэргүүнгүй болчихсон энэ үед Богдын багш Ёнзон Цэдэнгийн Лувсанхаймчиг Монголын шашны тэргүүний багшийн нь хувьд Монголын бүх лам нарын хүндэтгэл хүлээсэн хүн болж үлдсэн. Түүнийг Монголын лам, сүсэгтэн олон албан бус байдлаар шашны тэргүүн гэж хүлээн зөвшөөрсөн. Тэгэхээр нь ёнзон Лувсанхаймчигийг хэрэгт татаж оруулах арга сүвэгчилж эхэлсэн байна. Тэр үед Лувсанхаймчиг, Ванчинбогд нар шашны асуудлаар захиагаар харилцаж байсан бөгөөд тэр захидлыг нь "Хувьсгалын эсэргүү тагнуулын ажлаа сайн хийсэн даалгавартай" хэмээн орчуулж гүтгээд 1937 оны есдүгээр сарын 6-ны өдөр баривчилсан байгаа юм. Лувсанхаймчигийг Японы тагнуул Ванчигбогдтой харьцсан, зэвсгээр туслахад бэлдсэн, ардын хувьсгалт засаг төрийг устгахаар зэхсэн гэсэн ял тулгасан. Ингэж Ёнзон хамбыг хэрэгтэн болгож гүтгэснээрээ Монголын бүх лам нарыг түүний шавь учраас хувьсгалын эсэргүү дайсан болж тэдэн рүү өргөн довтолгоо хийж устгасан байдаг.
-Лам нарыг Богд Жавзундамбыг
эргэн төрүүлэх гэж ном уншсан гэж хэрэг тулгадаг байсан гэх юм билээ?
-Төв хүрээнд Цорж Чойнжин аграмба
гэж хүн байсан. Энэ хүн Богд хааныг нас барсны дараагаар түргэн залрахын ерөөл
"Нүрзэнсүлдэв" гэж уншлага зохиосон байдаг. Энэ залбирлыг тэр
үеийн бүх лам нар уншдаг байж. Дотоод яамныхан лам нарыг баривчлаад асуухаараа
"Чи Нүрзэнсүлдэв уншсан уу" гэж асуудаг. Уншсан гэхээр "ардын
засгийг устгаж хэмжээгүй эрхт хаант төр байгуулах" гэсэн хэмээн урьдаас
бэлдчихсэн байцаалтын асуултаар анкет бөглөж эсэргүү болгодог. Мөн
"Багш чинь хэн бэ" гэж асуудаг. Нэг ламын нэр хэлэхээр тэр багшийг
нь бүлгийнх нь удирдагч болгон буруутгадаг. Бас "Чамтай нэг зиндааны лам
нар хэн бэ" гэж асуудаг. "Тэр" гээд хэлэхээр нь тэрийг нь бас
хувьсгалын эсэргүү бүлгийн гишүүд гэж бичээд гарын үсэг албадан зуруулаад
цаазалдаг байсан. 1938 онд хамгийн олон лам нарыг хэлмэгдүүлсэн жил.
-Нарийвчилсан тоо байгаа юу?
-Нийтдээ 20 орчим мянган лам
баривчилсан байдаг юм. 1937 оны есдүгээр сараас 1939 оны дөрөвдүгээр сар
хүртэлх хугацаанд Дотоод явдлын яамны дэргэд байгуулсан онцгой бүрэн эрхт
комисс гэж шүүн таслах эрх бүхий комисс ажилласан. Энэ комисс 51 удаа хуралдсан
байдаг. Энэ 51 удаагийн хурлаар лам, хар баривчлагдсан хүмүүсийн хэргийг
авч шийдэж байсан. Үүн дээр үндэслэн 1960-аад оны эхээр ажилласан
цагаатгалын комисс анхны тооцоо гаргасан байдаг. Тэр тооцоог 1990 оны
цагаатгалын үеэр ч давтан хэрэглэж байсан. 20-иод мянган лам хэлмэгдэж
байснаас 17 мянгыг нь буудан алсан гэсэн тоон мэдээ байдаг. Энэ тоог бид дахин
судалж байна. Хэд болж гарч ирэхийг одоо хэлэх боломжгүй.
Д.Цогзолмаа