Нийгмийн хамгаалал, хөдөлмөрийн
яамныхан өнгөрсөн бямба гаригт сэтгүүлчидтэй уулзав. Нийгмийн халамжийн
салбарт тулгарч буй асуудал, өнөөгийн байдал, цаашид авч хэрэгжүүлэх ажил,
баримталж буй бодлогын чиг хандлагаа танилцуулсан юм. Тухайлбал, "Өрхийн
хөгжлийг дэмжих үндэсний хөтөлбөр"-ийг хэрэгжүүлнэ. Ингээд 2012 он
гэхэд 50 мянгаас доошгүй ядуу айлын өрхийн амьжиргааг дээшлүүлэх зорилт
тавьжээ. Ер нь өрх, гэр бүлийг дэмжих бодлогыг түлхүү баримтлах тухай тус яамны
сайд Т.Ганди илтгэлдээ дурдаж байлаа. Шинээр гурав дахь хүүхдээ төрүүлсэн гэр
бүлд нэг удаа 300 мянган төгрөг, алдарт эхийн хоёрдугаар зэргийн одонтой эхэд
500 мянга, нэгдүгээр одонтой бол сая төгрөгийн тэтгэмж олгох.
Цалин тэтгэвэр, тэтгэмжийг энэ оныхоос гурав дахин өсгөж, өрхийн дундаж орлогыг
саяас доошгүй төгрөгт хүргэх бодлого барина хэмээн ярьж байв. Манай улсын
хөдөлмөр эрхлэлтийн түвшин таван жилийн өмнөхтэй харьцуулахад гурван хувиар
өссөн дүн гарчээ. Өдгөө манайд 260 гаруй мянган иргэн ажилгүй байгаа гэсэн тоо
байна. Үүнийг бууруулахын зэрэгцээ тэднийг нийгмийн даатгалд хамруулна. Тэдний
болон малчдын даатгалын шимтгэлийн тодорхой хувийг төрөөс хариуцах тухай
бодлого хэрэгжүүлэхээр ярьж байгаа юм байна. Энэ үеэр Нийгмийн хамгаалал,
хөдөлмөрийн дэд сайд С.Чинзоригоос тодруулга авав.
-Малчдын нийгмийн даатгалын
шимтгэлийг төрөөс хариуцах тухай ярьж байна. Малчид бусад иргэдийг бодвол
харьцангуй амьдралын боломжтой юм биш үү?
-Улсын хэмжээгээр 350 орчим мянган
малчин бий гэж тооцдог. Одоогийн хуулиар малчид нийгмийн даатгалд сайн дураараа
даатгуулах ёстой. Гэтэл сайн дурын даатгалын шимтгэлийн төлөлт нэг их биш л
дээ. Хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээг 108 гэж үзвэл түүний есөн хувь нь сард
дунджаар 10 мянган төгрөг төлнө. Одоогийн байдлаар нийт малчдын найман хувь
нь нийгмийн даатгалын шимтгэл төлж байна. Цаана нь үлдсэн 92 хувь нь төлөхгүй
байна ш дээ. Гэтэл энэ хүмүүс ахмад настан болсон үедээ нийгмийн баталгаагаа
алдаж, тэтгэвэр тэтгэмжид хамрагдах боломжгүй болчихоод байгаа юм. Тиймээс
малчдыг яаж нийгмийн даатгалд хамруулах вэ гэдэг тулгарч буй гол асуудал болж
байна. Гэвч нөгөө талаар малчдын орлого тогтмол биш байгаагаас даатгалд
хамрагдаж чадахгүй байна. Тэгэхээр үүнийг зохицуулахын тулд тэднийг орлого олж
байгаа үедээ шимтгэлээ төлөөд байх боломжтой цаг хугацааны зохицуулалт хийж
болно. Эсвэл ерөөсөө тэдний даатгалын шимтгэлийг төр хариуцах гэсэн арга бий.
Үүнийг нэг мөр шийдчихээгүй байна. Магадгүй төрөөс малчдын нийгмийн
даатгалын шимтгэлийг төлж эхлүүлчихээд хэсэг хугацааны дараа зогсоочихож
болно. Нэгэнт төлөөд эхэлчихсэн даатгалын шимтгэлийг малчин өөрөө үргэлжлүүлэн
хийх боломжтой гэж үзэж байгаа.
-Шинээр гэрлэгсдэд олгох 500 мянган
төгрөгийг олгохоо больж байгаа тухай яриа байна. Энэ үнэн үү?
- Гэр бүлийг дэмжих мөнгө бол
халамжийн мөнгө биш. Манайхан энэ мөнгийг олгож эхлэхээс өмнө гэр бүлээ
батлуулна гэсэн ойлголт бараг байгаагүй. Бидний судалгаагаар жилд 13 мянган
хүн гэр бүл болдог байсан. Гэтэл энэ тоо нэг хэсэг 45 мянгад хүрсэн. Тиймээс
ирэх оны төсөвт залуу гэр бүлийн мөнгийг олгоно гэдэг хэвээрээ. Ер нь цаашдаа
эдийн засаг, санхүүгийн хямрал яаж үргэлжлэхээс шалтгаалж зарим нэг төсөл
хөтөлбөрийг зогсоох эсэх асуудал тухайн үед нь яригдах байх. Хүүхдийн мөнгө,
алдарт эхийн одонтой эхэд олгодог мөнгө ч гэсэн цаашид олгогдоод явна.
-Тэтгэвэр тэтгэмж, цалин нэмэгдэх
болов уу гэж иргэд чих тавьж байгаа. Он гараад алдар, цолтой хүмүүсийн
тэтгэвэр нэмэгдэнэ гэсэн яриа ч байна?
-Одоо нийгмийн даатгалын сангаас
тэтгэвэр авч байгаа 290 мянган иргэн байна. Тэтгэврийн дундаж хэмжээ 85 мянган
төгрөг. Цаашдаа тэтгэврийн хэмжээг нэмэгдүүлэх шаардлага бий. Гэхдээ инфляцийн
түвшин ийм өндөр байгаа үед тэтгэвэр нэмэх нь оновчгүй. Тэтгэвэр
нэмчихлээ гэхэд тэр хэмжээгээр ахмад настны худалдан авах чадвар нэмэгдэхгүй.
Үнийн өсөлтөд нөхөгдөөд явчихна. Тэгэхээр эхлээд үнийн өсөлт, инфляцийн
түвшинг бууруулах ёстой. Ирэх онд тэтгэврийг дунджаар 20 хувиар нэмэх тухай төсвийн
төсөлд тусгагдсан. Мөн Халх голын ялалтын 70 жилийн ой болно. Үүнтэй холбогдуулан
ахмад дайчдад олгох мөнгөн тэтгэмжийн хэмжээг нэмэгдүүлэх тухай хуулийн төсөл
Засгийн газарт оруулсан. Одоогийн байдлаар 1800 гаруй ахмад дайчин байдаг.
Тэдэнд улирал тутам 50 мянган төгрөгийн мөнгөн тэтгэмж олгож байгаа. Харин
ирэх оны нэгдүгээр сараас эхлээд сар тутам 200 мянган төгрөгийн мөнгөн тэтгэмж
олгож байя гэсэн хуулийн төслийг түрүүчийн Засгийн газрын хуралдаанаар
оруулаад дахин боловсруулах шаардлагатай гээд буцаагдсан. Одоо энэ Засгийн
газрын хуралдаанаар оруулахаар болсон байгаа.
-Хөдөө орон нутагт ялангуяа нэг
сумын бараг иргэн бүр нийгмийн халамжийн ямар нэгэн тэтгэмжид хамрагдчихсан
байдаг. Бие биеэ таньдаг, мэддэг учраас халамжид хамрагдахааргүй иргэд ч
тэтгэмж авах жишээтэй. Энэ асуудлыг яаж зохицуулах вэ?
-Сумын удирдлага хэнд асрамжийн
үйлчилгээ хэрэгтэй байна гэдгийг мэддэг байх ёстой. Тэгээд амьжиргаа
дээшлүүлэх зөвлөлтэйгээ хэлэлцээд шийддэг. Мөн сумын нийгмийн ажилтныг аймгийн
хөдөлмөр халамжийн хэлтсээс томилдог байсан бол одоо сумын Засаг даргын
шийдэх асуудал болсон. Үүнийг би нэлээд оновчтой тогтолцоо гэж үзээд байгаа
юм. Ер нь нийгмийн халамж гэдэг бол тодорхой хязгаартай асуудал. Өөрийнхөө
амьдралыг бие даан аваад явчих чадваргүй ахмад настан, хөгжлийн бэрхшээлтэй
иргэд байна. Эдэнд олгож байгаа мөнгө бол халамжийн мөнгө мөн. Түүнээс хүүхэд,
шинэ гэр бүлд олгож байгаа мөнгө бол халамжийн мөнгө биш. Энэ нь хүн амынхаа
өсөлтийг дэмжих зорилгоор өгч байгаа мөнгө. Үүнийг ялгаж, салгаж ойлгохгүйгээр
нийтдээ халамжид хамрагдаад байна гээд байдаг. Нөгөө талаар бид халамж авах
иргэдийн хамрагдах хүрээг оновчтой тогтоож чадахгүй байгаа байх. Хоёрдугаарт
амьжиргааны түвшинг тооцож байгаа аргачлал боловсронгуй болоогүйтэй холбоотой
асуудал байна. Сүүлийн үед энэ улс төрийн намуудын сонгуулийн амлалтаас хамаараад
хүүхдийн мөнгө, алдарт эхийн одон, шинээр гэрлэгсдийн мөнгийг өргөн хүрээнд
олгоно гээд байгаа нь нийгмийн хамгааллын бодлогыг алдагдуулаад байгаа юм. Ер
нь орон нутагт танилын нүүр халуун гэгчээр хүн болгонд амьжиргааны баталгаажих
түвшнээс доогуур орлоготой гэсэн тодорхойлолт гаргаж өгдөг тал бий.
-Гадаадад ажиллах хүч илгээх тал
дээр ямар бодлого баримтлах вэ?
-Цаашдаа гадаадаас ажиллах хүч
авах, илгээх тал дээр зарчмын нэлээд том өөрчлөлт хийнэ. Ер нь ажилгүй
залуусыг гадаадад ажиллуулахаас илүү тодорхой ажлын байртай хүмүүсийн ур чадварыг
нь дээшлүүлэх зорилгоор явуулах тогтолцоо руу орох шаардлагатай. Нөгөө талаар
Монголд бэлтгэдэггүй өндөр мэргэжлийн ур чадвартай боловсон хүчнийг гаднаас
авах чиглэлээр бодлогоо хэрэгжүүлнэ. Манайх одоогоор Азид бол БНСУ, Японд
ажиллах хүч, дадлагажигч илгээж байна. Европт Чех, Унгар зэрэг оронд тодорхой
хэмжээгээр ажиллах хүч илгээж байна.
-"Зөөлөн-Эх"-ийн
Б.Цэрэндэжид шоронд хоригдож байгаа. Ер нь энэ хэрэг зөв шийдэгдсэн гэж та
үздэг үү?
-"Зөөлөн-Эх" төрийн бус
байгууллагад Японд ажиллах хүч илгээх лиценз олгосон. Тэгээд дараа нь иргэдийг
явах гэж байхад нь яам лицензээ хураасныг дэд сайд надтай холбоотой гэж их
ярьдаг л даа. Гэтэл энэ хэрэг бол хууль тогтоомжийнхоо дагуу шийдэгдчихсэн.
Гэм буруутай хүмүүс нь хариуцлагаа хүлээгээд явж байгаа. Тиймээс би зөв,
буруу гэж ярих нь утгагүй. Тухайн үед тэр байгууллагад лиценз өгөхдөө тодорхой
хязгаартайгаар өгч байсан. Тухайлбал, ажиллах хүн бүртгэж болохгүй. Төлбөр
хураамж авч болохгүй гэж байж тухайн үеийн сайд лиценз өгсөн байдаг. Мөн
"Зөөлөн-Эх" компанитай түнш Японы байгууллага нь тэднийхтэй
гэрээгээ цуцалчихсан байсан. Тиймээс ийм тохиолдолд лиценз өгч болохгүй.
Хэрэв цаад байгууллага нь гэрээгээ сунгавал болох юм гэдгээ л тэр үед илэрхийлсэн
байдаг. Түүнээс биш миний буруу үйл ажиллагаанаас болоод тэр айл гэр
сүйдчихсэн юм байхгүй гэж би боддог.
Я.Мөнгөнцэцэг
Нийгмийн хамгаалал, хөдөлмөрийн
яамныхан өнгөрсөн бямба гаригт сэтгүүлчидтэй уулзав. Нийгмийн халамжийн
салбарт тулгарч буй асуудал, өнөөгийн байдал, цаашид авч хэрэгжүүлэх ажил,
баримталж буй бодлогын чиг хандлагаа танилцуулсан юм. Тухайлбал, "Өрхийн
хөгжлийг дэмжих үндэсний хөтөлбөр"-ийг хэрэгжүүлнэ. Ингээд 2012 он
гэхэд 50 мянгаас доошгүй ядуу айлын өрхийн амьжиргааг дээшлүүлэх зорилт
тавьжээ. Ер нь өрх, гэр бүлийг дэмжих бодлогыг түлхүү баримтлах тухай тус яамны
сайд Т.Ганди илтгэлдээ дурдаж байлаа. Шинээр гурав дахь хүүхдээ төрүүлсэн гэр
бүлд нэг удаа 300 мянган төгрөг, алдарт эхийн хоёрдугаар зэргийн одонтой эхэд
500 мянга, нэгдүгээр одонтой бол сая төгрөгийн тэтгэмж олгох.
Цалин тэтгэвэр, тэтгэмжийг энэ оныхоос гурав дахин өсгөж, өрхийн дундаж орлогыг
саяас доошгүй төгрөгт хүргэх бодлого барина хэмээн ярьж байв. Манай улсын
хөдөлмөр эрхлэлтийн түвшин таван жилийн өмнөхтэй харьцуулахад гурван хувиар
өссөн дүн гарчээ. Өдгөө манайд 260 гаруй мянган иргэн ажилгүй байгаа гэсэн тоо
байна. Үүнийг бууруулахын зэрэгцээ тэднийг нийгмийн даатгалд хамруулна. Тэдний
болон малчдын даатгалын шимтгэлийн тодорхой хувийг төрөөс хариуцах тухай
бодлого хэрэгжүүлэхээр ярьж байгаа юм байна. Энэ үеэр Нийгмийн хамгаалал,
хөдөлмөрийн дэд сайд С.Чинзоригоос тодруулга авав.
-Малчдын нийгмийн даатгалын
шимтгэлийг төрөөс хариуцах тухай ярьж байна. Малчид бусад иргэдийг бодвол
харьцангуй амьдралын боломжтой юм биш үү?
-Улсын хэмжээгээр 350 орчим мянган
малчин бий гэж тооцдог. Одоогийн хуулиар малчид нийгмийн даатгалд сайн дураараа
даатгуулах ёстой. Гэтэл сайн дурын даатгалын шимтгэлийн төлөлт нэг их биш л
дээ. Хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээг 108 гэж үзвэл түүний есөн хувь нь сард
дунджаар 10 мянган төгрөг төлнө. Одоогийн байдлаар нийт малчдын найман хувь
нь нийгмийн даатгалын шимтгэл төлж байна. Цаана нь үлдсэн 92 хувь нь төлөхгүй
байна ш дээ. Гэтэл энэ хүмүүс ахмад настан болсон үедээ нийгмийн баталгаагаа
алдаж, тэтгэвэр тэтгэмжид хамрагдах боломжгүй болчихоод байгаа юм. Тиймээс
малчдыг яаж нийгмийн даатгалд хамруулах вэ гэдэг тулгарч буй гол асуудал болж
байна. Гэвч нөгөө талаар малчдын орлого тогтмол биш байгаагаас даатгалд
хамрагдаж чадахгүй байна. Тэгэхээр үүнийг зохицуулахын тулд тэднийг орлого олж
байгаа үедээ шимтгэлээ төлөөд байх боломжтой цаг хугацааны зохицуулалт хийж
болно. Эсвэл ерөөсөө тэдний даатгалын шимтгэлийг төр хариуцах гэсэн арга бий.
Үүнийг нэг мөр шийдчихээгүй байна. Магадгүй төрөөс малчдын нийгмийн
даатгалын шимтгэлийг төлж эхлүүлчихээд хэсэг хугацааны дараа зогсоочихож
болно. Нэгэнт төлөөд эхэлчихсэн даатгалын шимтгэлийг малчин өөрөө үргэлжлүүлэн
хийх боломжтой гэж үзэж байгаа.
-Шинээр гэрлэгсдэд олгох 500 мянган
төгрөгийг олгохоо больж байгаа тухай яриа байна. Энэ үнэн үү?
- Гэр бүлийг дэмжих мөнгө бол
халамжийн мөнгө биш. Манайхан энэ мөнгийг олгож эхлэхээс өмнө гэр бүлээ
батлуулна гэсэн ойлголт бараг байгаагүй. Бидний судалгаагаар жилд 13 мянган
хүн гэр бүл болдог байсан. Гэтэл энэ тоо нэг хэсэг 45 мянгад хүрсэн. Тиймээс
ирэх оны төсөвт залуу гэр бүлийн мөнгийг олгоно гэдэг хэвээрээ. Ер нь цаашдаа
эдийн засаг, санхүүгийн хямрал яаж үргэлжлэхээс шалтгаалж зарим нэг төсөл
хөтөлбөрийг зогсоох эсэх асуудал тухайн үед нь яригдах байх. Хүүхдийн мөнгө,
алдарт эхийн одонтой эхэд олгодог мөнгө ч гэсэн цаашид олгогдоод явна.
-Тэтгэвэр тэтгэмж, цалин нэмэгдэх
болов уу гэж иргэд чих тавьж байгаа. Он гараад алдар, цолтой хүмүүсийн
тэтгэвэр нэмэгдэнэ гэсэн яриа ч байна?
-Одоо нийгмийн даатгалын сангаас
тэтгэвэр авч байгаа 290 мянган иргэн байна. Тэтгэврийн дундаж хэмжээ 85 мянган
төгрөг. Цаашдаа тэтгэврийн хэмжээг нэмэгдүүлэх шаардлага бий. Гэхдээ инфляцийн
түвшин ийм өндөр байгаа үед тэтгэвэр нэмэх нь оновчгүй. Тэтгэвэр
нэмчихлээ гэхэд тэр хэмжээгээр ахмад настны худалдан авах чадвар нэмэгдэхгүй.
Үнийн өсөлтөд нөхөгдөөд явчихна. Тэгэхээр эхлээд үнийн өсөлт, инфляцийн
түвшинг бууруулах ёстой. Ирэх онд тэтгэврийг дунджаар 20 хувиар нэмэх тухай төсвийн
төсөлд тусгагдсан. Мөн Халх голын ялалтын 70 жилийн ой болно. Үүнтэй холбогдуулан
ахмад дайчдад олгох мөнгөн тэтгэмжийн хэмжээг нэмэгдүүлэх тухай хуулийн төсөл
Засгийн газарт оруулсан. Одоогийн байдлаар 1800 гаруй ахмад дайчин байдаг.
Тэдэнд улирал тутам 50 мянган төгрөгийн мөнгөн тэтгэмж олгож байгаа. Харин
ирэх оны нэгдүгээр сараас эхлээд сар тутам 200 мянган төгрөгийн мөнгөн тэтгэмж
олгож байя гэсэн хуулийн төслийг түрүүчийн Засгийн газрын хуралдаанаар
оруулаад дахин боловсруулах шаардлагатай гээд буцаагдсан. Одоо энэ Засгийн
газрын хуралдаанаар оруулахаар болсон байгаа.
-Хөдөө орон нутагт ялангуяа нэг
сумын бараг иргэн бүр нийгмийн халамжийн ямар нэгэн тэтгэмжид хамрагдчихсан
байдаг. Бие биеэ таньдаг, мэддэг учраас халамжид хамрагдахааргүй иргэд ч
тэтгэмж авах жишээтэй. Энэ асуудлыг яаж зохицуулах вэ?
-Сумын удирдлага хэнд асрамжийн
үйлчилгээ хэрэгтэй байна гэдгийг мэддэг байх ёстой. Тэгээд амьжиргаа
дээшлүүлэх зөвлөлтэйгээ хэлэлцээд шийддэг. Мөн сумын нийгмийн ажилтныг аймгийн
хөдөлмөр халамжийн хэлтсээс томилдог байсан бол одоо сумын Засаг даргын
шийдэх асуудал болсон. Үүнийг би нэлээд оновчтой тогтолцоо гэж үзээд байгаа
юм. Ер нь нийгмийн халамж гэдэг бол тодорхой хязгаартай асуудал. Өөрийнхөө
амьдралыг бие даан аваад явчих чадваргүй ахмад настан, хөгжлийн бэрхшээлтэй
иргэд байна. Эдэнд олгож байгаа мөнгө бол халамжийн мөнгө мөн. Түүнээс хүүхэд,
шинэ гэр бүлд олгож байгаа мөнгө бол халамжийн мөнгө биш. Энэ нь хүн амынхаа
өсөлтийг дэмжих зорилгоор өгч байгаа мөнгө. Үүнийг ялгаж, салгаж ойлгохгүйгээр
нийтдээ халамжид хамрагдаад байна гээд байдаг. Нөгөө талаар бид халамж авах
иргэдийн хамрагдах хүрээг оновчтой тогтоож чадахгүй байгаа байх. Хоёрдугаарт
амьжиргааны түвшинг тооцож байгаа аргачлал боловсронгуй болоогүйтэй холбоотой
асуудал байна. Сүүлийн үед энэ улс төрийн намуудын сонгуулийн амлалтаас хамаараад
хүүхдийн мөнгө, алдарт эхийн одон, шинээр гэрлэгсдийн мөнгийг өргөн хүрээнд
олгоно гээд байгаа нь нийгмийн хамгааллын бодлогыг алдагдуулаад байгаа юм. Ер
нь орон нутагт танилын нүүр халуун гэгчээр хүн болгонд амьжиргааны баталгаажих
түвшнээс доогуур орлоготой гэсэн тодорхойлолт гаргаж өгдөг тал бий.
-Гадаадад ажиллах хүч илгээх тал
дээр ямар бодлого баримтлах вэ?
-Цаашдаа гадаадаас ажиллах хүч
авах, илгээх тал дээр зарчмын нэлээд том өөрчлөлт хийнэ. Ер нь ажилгүй
залуусыг гадаадад ажиллуулахаас илүү тодорхой ажлын байртай хүмүүсийн ур чадварыг
нь дээшлүүлэх зорилгоор явуулах тогтолцоо руу орох шаардлагатай. Нөгөө талаар
Монголд бэлтгэдэггүй өндөр мэргэжлийн ур чадвартай боловсон хүчнийг гаднаас
авах чиглэлээр бодлогоо хэрэгжүүлнэ. Манайх одоогоор Азид бол БНСУ, Японд
ажиллах хүч, дадлагажигч илгээж байна. Европт Чех, Унгар зэрэг оронд тодорхой
хэмжээгээр ажиллах хүч илгээж байна.
-"Зөөлөн-Эх"-ийн
Б.Цэрэндэжид шоронд хоригдож байгаа. Ер нь энэ хэрэг зөв шийдэгдсэн гэж та
үздэг үү?
-"Зөөлөн-Эх" төрийн бус
байгууллагад Японд ажиллах хүч илгээх лиценз олгосон. Тэгээд дараа нь иргэдийг
явах гэж байхад нь яам лицензээ хураасныг дэд сайд надтай холбоотой гэж их
ярьдаг л даа. Гэтэл энэ хэрэг бол хууль тогтоомжийнхоо дагуу шийдэгдчихсэн.
Гэм буруутай хүмүүс нь хариуцлагаа хүлээгээд явж байгаа. Тиймээс би зөв,
буруу гэж ярих нь утгагүй. Тухайн үед тэр байгууллагад лиценз өгөхдөө тодорхой
хязгаартайгаар өгч байсан. Тухайлбал, ажиллах хүн бүртгэж болохгүй. Төлбөр
хураамж авч болохгүй гэж байж тухайн үеийн сайд лиценз өгсөн байдаг. Мөн
"Зөөлөн-Эх" компанитай түнш Японы байгууллага нь тэднийхтэй
гэрээгээ цуцалчихсан байсан. Тиймээс ийм тохиолдолд лиценз өгч болохгүй.
Хэрэв цаад байгууллага нь гэрээгээ сунгавал болох юм гэдгээ л тэр үед илэрхийлсэн
байдаг. Түүнээс биш миний буруу үйл ажиллагаанаас болоод тэр айл гэр
сүйдчихсэн юм байхгүй гэж би боддог.
Я.Мөнгөнцэцэг